Beantwoord

Hoe wordt het maandbedrag voor gas in Mijn Energie ingeschat?

• 21 juni 2017
  • 5 reacties
  • 220 keer bekeken

Regelmatig probeer ik na te kijken of mijn maandbedrag nog klopt met mijn verbruik. Ik heb vorig jaar ongeveer 1250 kuub gas verbruikt. Mijn jaar loopt van 5 february tot en met 4 february. Vorig boekjaar betaalde ik 110 euro per maand voor stroom en gas en kreeg ik ongeveer 200 euro terug. Mijn gasverbruik is niet gewijzigd. Toch adviseert U mij om mijn voorschot alleen voor het gasverbruik te wijzigen naar 195 euro per maand, want ik heb tot op heden maar liefst 483 kubieke meter gas verbruikt!!!!! En dat is schijnbaar veel meer dan door U ingeschat. Ik schat echter in dat ik als ik in oktober ongeveer mijn huis weer ga verwarmen weer ongeveer op een verbruik van 1250 kuub uitkom. Als ik dat als leek in kan schatten, waarom kunt U dat als expert dan niet???
Met vriendelijke groet. P.v.Sprundel
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 22 juni 2017, 11:55

Hallo Pieter.

Bedankt voor je bericht.

Het maandbedrag wordt gebaseerd op de totale te verwachten kosten in een jaar, gedeeld door 12 maanden.
Het energieverbruik, en zeker het gasverbruik, verschilt per maand. Zo stook je over het algemeen niet in de zomer en staat de verwarming eigenlijk maar een paar maanden per jaar aan.
Wanneer op basis van het veranderde geschatte jaarverbruik het maandbedrag wordt aangepast, dan wordt je hiervan op de hoogte gehouden.

Dit is eerder ter sprake gekomen in dit topic.

Ik kan me goed voorstellen dat dit verwarrend is. De adviesbalk is niet bij alle klanten aanwezig, en deze geeft nu geen passende informatie.

Momenteel zijn wij flink aan het sleutelen in de MijnEnergie omgeving, naar verwachting zal er in oktober een nieuwe pagina beschikbaar zijn.
Deze pagina zal verbeterd zijn en iedereen voorzien van dezelfde mogelijkheden.

Excuses voor het ongemak.

Denk mee over een nieuwe Mijn Energie & app

Groeten van Nina
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hallo Pieter.

Bedankt voor je bericht.

Het maandbedrag wordt gebaseerd op de totale te verwachten kosten in een jaar, gedeeld door 12 maanden.
Het energieverbruik, en zeker het gasverbruik, verschilt per maand. Zo stook je over het algemeen niet in de zomer en staat de verwarming eigenlijk maar een paar maanden per jaar aan.
Wanneer op basis van het veranderde geschatte jaarverbruik het maandbedrag wordt aangepast, dan wordt je hiervan op de hoogte gehouden.

Dit is eerder ter sprake gekomen in dit topic.

Ik kan me goed voorstellen dat dit verwarrend is. De adviesbalk is niet bij alle klanten aanwezig, en deze geeft nu geen passende informatie.

Momenteel zijn wij flink aan het sleutelen in de MijnEnergie omgeving, naar verwachting zal er in oktober een nieuwe pagina beschikbaar zijn.
Deze pagina zal verbeterd zijn en iedereen voorzien van dezelfde mogelijkheden.

Excuses voor het ongemak.

Denk mee over een nieuwe Mijn Energie & app

Groeten van Nina
Hoi!

Zojuist even bekeken waarnaar ik mijn maandbedrag kan aanpassen om deze wat meer in lijn te brengen met het werkelijke verbruik. Op dit moment hebben we dit jaar ruim 800 euro meer betaald in maandbedragen dan we hebben verbruikt. Grotendeels zit dat in electriciteit (50% minder verbruik dan we per maand vooruit betalen), maar ook gas verbruik ligt iets onder dat wat waarvoor we per maand betalen (20% minder verbruikt dan vooruit betaald).

Nu adviseert Qurrent voor electriciteit het maandbedrag ook inderdaad ongeveer te halveren (van 96 naar ongeveer 46). Maar, bij gas staat het advies om bijna te verdubbelen van 113 p/mnd nu naar 214 p/mnd omdat ik meer zou verbruiken dan ze van tevoren hebben geschat.

Dat laatste begrijp ik niet. Natuurlijk komt er weer een koudere periode aan waarin de kachel meer aanstaat, maar dan nog heb ik op dit moment ruim 20% meer betaald dan verbruikt. Waar komt dan het advies vandaan om voor gas juist het dubbele vooruit te gaan betalen? Zijn er nog verborgen transport- of verwerkingkosten oid? Ik ben uitgegaan van 0,54 euro per m3 gas, zoals in ons contract vermeld staat.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Heddy,

Wat fijn dat je ons op de community hebt kunnen vinden, bedankt voor je bericht.
Ik heb deze zoals je kan zien verplaatst naar een topic dat hier al over was gestart.

De adviesbalk in Mijn Energie werkt momenteel niet optimaal.
Ik zal je een privébericht sturen met de gegevens waarop het berekende maandbedrag nu is gebaseerd, namelijk het standaardjaarverbruik.
Indien deze gegevens teveel afwijken van de daadwerkelijke situatie, dan kunnen we natuurlijk op basis daarvan het maandbedrag voor je aanpassen.

Groetjes, Nina
Reputatie 1
Badge +3
Ik ga inductie koken en dus wil ik mijn maandbedrag wijzigen.
Stroom om hoog dacht ik maar.
1/ Zie ik op de pagina voor het wijzigen van de maandbedragen geen advies bij de stroom en kan ik niet verder gaan dan 26 euro. Ik denk dat ik wel iets meer moet verhogen! :?
2/ Zie ik dat er een advies is dat ik voor het gas het maand bedrag 10€ meer zou moeten instellen omdat ik meer gebruik als dat qurrent had voorzien. Dat kijk ik even na en zie dat ik grofweg een derde minder gas heb verbruikt.
Wat klopt hier niet? :?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Monique,

Ik zie dat je hier telefonisch contact over hebt gehad met mijn collega. Zijn al je vragen beantwoord?

Groet,

Jeroen

Reageer