Beantwoord

Ik heb een slim energiecontract hoe krijg ik real-time inzicht in mijn energieverbruik?

Badge
Beste mensen,

De Qurrent app werkt bij mij niet. De realtime informatie van verbruik is niet gelijk zichtbaar (dit is wel gebruikelijk bij het slimme energie contract). Volgens de app heb ik 8000 KWH verbruikt (We zijn zeer energie bewust) en data (opwek) van windmolen klopt ook niet.

Dit meerdere keren aangegeven, met helaas tot nu toe meerdere niet nagekomen beloftes.

Zijn er meer die hier last van hebben?

Groeten,
Melvin.
icon

Beste antwoord door Julian van Qurrent 22 augustus 2018, 16:09

Hoi @MelvinMuthing,

Bedankt voor je bericht.

Wat betreft de opwek van je Windtegoeden: ik heb hiervoor een nieuwe taak aangemaakt voor onze IT-afdeling. Zij hebben voorlopig in ieder geval genoeg op de 'to-do-list' voor je staan:).
Dan de mogelijkheid van de slimme meter om data gelijk door te geven aan de Mijn Energie omgeving. Ik weet dat de meterstanden van een slimme meter elke 15 minuten kunnen worden uitgelezen. Echter is het vertalen van deze uitgelezen data naar data zoals dat gepresenteerd is in de energiegrafiek van Mijn Energie, iets wat tot op heden alleen de Qbox kon op 'real-time' niveau. Ik heb voor de zekerheid navraag gedaan bij onze Qbox experts om te checken of het op één of andere manier mogelijk is om de data uit de slimme meter rechtstreeks per kwartier in de energiegrafiek te tonen. Mocht dit toch kunnen dan laat ik het je natuurlijk weten per mail en in deze topic.

Groeten,
Julian

Update van moderator Julian 22-8-2018:

Al heel snel een reactie teruggekregen van onze Qbox-experts. Zij laten mij het volgende weten:

''De slimme meter wordt met toestemming van de klant één keer per dag uitgelezen. Elke dag worden de gegevens van de vorige dag opgehaald. Dit is de zogenaamde P4 data. Dit zijn waardes per kwartier. Voor het slimme energiecontract gebruiken we deze data om de factuur op te maken. Naast de P4 data beschikt een slimme meter over een lokale aansluiting de zogenaamde P1 aansluiting of P1-poort. Op deze fysieke poort kun je een Qbox aansluiten. De Qbox haalt iedere minuut de gegevens uit de slimme meter en stuurt de data direct door naar het Qurrent platform waardoor je de data direct, op de dag zelf, kunt zien in je APP of mijn energie omgeving. De P1 data mag niet gebruikt worden voor het opstellen van de factuur zoals bijvoorbeeld die van het slimme energiecontract.

Ik hoop dat hiermee duidelijk wordt waarom 'real-time' weergave van je energieverbruik zonder Qbox niet mogelijk is. Als er nog onduidelijkheden zijn horen we het natuurlijk graag.

Bekijk origineel

4 reacties

Badge

Badge
Dankje voor je reactie!

Wat betreft de windenergie, dit zou maandelijks weer op 0 moeten staan omdat ik het slimme energie contract heb.
Nu staat er dat ik 600 KWH heb opgewerkt sinds 1 december 2017.

Toen ik mijn slimme energie contract ontving, heb ik ook een brief ontvangen van de netbeheerder dat Qurrent toestemming wil om ieder kwartier de meterstanden uit te lezen. Voor het overzetten van het verbruik is geen Qbox nodig. Daar deze na iedere 15 minuten uit te lezen zijn. Overigens zijn er al veel beloftes gedaan dat dit goed komt, maar tot op heden onder het gewenste resultaat.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @MelvinMuthing,

Bedankt voor je bericht.

Vervelend om te horen dat de Mijn Energie applicatie niet werkt conform je verwachtingen.
Dat er geen real-time data wordt doorgegeven aan je energiegrafiek heeft te maken met het feit dat je niet in het bezit bent van een Qbox. Real-time inzicht in je energieverbruik is alleen mogelijk met een Qbox. De slimme meter geeft de meterstanden met één tot enkele dagen vertraging door aan ons en dus de energiegrafiek. De Qbox leveren wij niet meer sinds april van dit jaar.

Als ik nu in je energiegrafiek kijk zie ik overigens niet de 8000 kWh terug waar je over spreekt. Zou je een screenshot kunnen sturen van waar je deze 8000 kWh vermeld hebt zien staan? En zou je ook een screenshot kunnen sturen van wat er op dit moment volgens jou niet klopt aan de opwek van je Windtegoed? Met screenshots van beiden zaken kan ik naar onze technische afdeling gaan om te vragen of zij dit probleem willen verhelpen.

Groeten,
Julian
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @MelvinMuthing,

Bedankt voor je bericht.

Wat betreft de opwek van je Windtegoeden: ik heb hiervoor een nieuwe taak aangemaakt voor onze IT-afdeling. Zij hebben voorlopig in ieder geval genoeg op de 'to-do-list' voor je staan:).
Dan de mogelijkheid van de slimme meter om data gelijk door te geven aan de Mijn Energie omgeving. Ik weet dat de meterstanden van een slimme meter elke 15 minuten kunnen worden uitgelezen. Echter is het vertalen van deze uitgelezen data naar data zoals dat gepresenteerd is in de energiegrafiek van Mijn Energie, iets wat tot op heden alleen de Qbox kon op 'real-time' niveau. Ik heb voor de zekerheid navraag gedaan bij onze Qbox experts om te checken of het op één of andere manier mogelijk is om de data uit de slimme meter rechtstreeks per kwartier in de energiegrafiek te tonen. Mocht dit toch kunnen dan laat ik het je natuurlijk weten per mail en in deze topic.

Groeten,
Julian

Update van moderator Julian 22-8-2018:

Al heel snel een reactie teruggekregen van onze Qbox-experts. Zij laten mij het volgende weten:

''De slimme meter wordt met toestemming van de klant één keer per dag uitgelezen. Elke dag worden de gegevens van de vorige dag opgehaald. Dit is de zogenaamde P4 data. Dit zijn waardes per kwartier. Voor het slimme energiecontract gebruiken we deze data om de factuur op te maken. Naast de P4 data beschikt een slimme meter over een lokale aansluiting de zogenaamde P1 aansluiting of P1-poort. Op deze fysieke poort kun je een Qbox aansluiten. De Qbox haalt iedere minuut de gegevens uit de slimme meter en stuurt de data direct door naar het Qurrent platform waardoor je de data direct, op de dag zelf, kunt zien in je APP of mijn energie omgeving. De P1 data mag niet gebruikt worden voor het opstellen van de factuur zoals bijvoorbeeld die van het slimme energiecontract.

Ik hoop dat hiermee duidelijk wordt waarom 'real-time' weergave van je energieverbruik zonder Qbox niet mogelijk is. Als er nog onduidelijkheden zijn horen we het natuurlijk graag.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen