Vraag

Ik wil graag meer uitleg over mijn energiegrafieken in Mijn Energie.

• 11 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 153 keer bekeken

De daggrafiek laat momentane waarden zien van het gemeten stroomverbruik (snapshots). De waarden worden om de vijf minuten geregistreerd. Mijn vragen zijn:
  1. kan je de sample frekwentie instellen?
  2. is het mogelijk om de verbruikte stroom (in Wh) over het interval weer te geven in plaats van de actuele stroom (W). Opgeteld moeten al die waarden dan het dagverbruik opleveren.
  3. Ik vind dat beter omdat je nu een kort maar groot verbruik kan missen als dat net tussen twee snapshots zit.
  4. Is het mogelijk om het meerdere daggrafieken tegelijk te downloaden, bijvoorbeeld van een hele week?

9 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Djoezz.

Bedankt voor je bericht. Ik zal zo goed mogelijk antwoord proberen te geven op je vragen.

De frequentie van 5 minuten waarin je Qbox je slimme meter uitleest kan niet worden aangepast. Deze is altijd 5 minuten. Ook is de meeteenheid op dagniveau altijd Watt en nooit kWh omdat het op dagniveau minder vaak voorkomt dat iemand veel kWh verbruikt.
Als het goed is zou je de data van een hele week kunnen downloaden door in de energiegrafieken het verbruik op weekniveau uit te lezen en dan rechtsonder de button 'Download mijn gegevens' te selecteren (zie bijgevoegde afbeelding).

Groeten,
Julian
Dag Julian,
Bedankt voor je antwoorden, maar ze beantwoorden niet mijn vragen, behalve de eerste dan.
Ik bedoel dat ik in de daggrafiek graag de verbruikte energie over een interval van 5 minuten wil zien in plaats ven het actuele opgenomen vermogen in W
Dag Julian,

Nu nog een keer vanaf de PC want op mijn mobiel liep de app vast.

Wat ik eigenlijk graag zou willen hebben is een download per dag van de meterstanden op elke vijf minuten. Het liefst in kWh met 3 cijfers achter de komma.
Ik kan dan zelf het energieverbruik per vijf minuten berekenen in Excel.
Met de snapshots die ik nu zie, kan ik niet het verbruik van bijvoorbeeld de vaatwasser bepalen, vandaar mijn verzoek.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Djoezz.

Bedankt voor je bericht.

Ik heb je vraag doorgezet naar onze IT-afdeling omdat ik hier zelf het antwoord niet zo snel op heb.
Zodra ik nieuws van hen heb over of en zo ja, op welke manier dit mogelijk is, koppel ik dit gelijk aan je terug.

Groeten,
Julian

Update van Moderator Fokke 24-10-2018

Helaas is onze IT-afdeling er nog niet aan toegekomen. Hopelijk kan ik je zo snel mogelijk feedback geven.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @Djoezz,

Ik ben het aan het uitzoeken. Wat krijg je te zien als je in Mijn Energie in het daggrafiek van je Qbox een CSV download? Zie je dan de data van elke 5 minuten in een overzicht? Ik heb hier helaas geen testaccount op het moment waar ik het mee kan proberen.

Zonder Qbox kan je gebruikmaken van kwartierdata in Mijn Energie. Hierbij kan je ook proberen gebruik te maken van de CSV export in het daggrafiek.

Let op: in denk dat bij beide in het week, maand en jaargrafiek een beperktere CSV export krijgt als je hem daar download.

Groetjes, Tanja
Dag Tanja,

De CSV ziet er als volgt uit:

Datum/tijd;Verbruik (W)
3-9-2018 00:00:00;552,0000
3-9-2018 00:05:00;492,0000
3-9-2018 00:10:00;384,0000
3-9-2018 00:15:00;336,0000
3-9-2018 00:20:00;1896,0000
3-9-2018 00:25:00;2328,0000
3-9-2018 00:30:00;744,0000
3-9-2018 00:35:00;372,0000
3-9-2018 00:40:00;408,0000
3-9-2018 00:45:00;348,0000

By the way, zouden jullie de komma kunnen weglaten in de laatste kolom? Ik gebruik de decimale punt en dat maakt het wat lastiger. Decimaalteken is niet nodig omdat er toch niks achter de komma staat.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @Djoezz, bedankt voor het proberen. En fijn dat het werkt!

ik kan in de export niet iets aanpassen, maar je kan het wel makkelijk scheiden in Excel:

Eerste kolom selecteren-> Gegevens -> tekst naar kolommen -> gescheiden door puntkomma en komma aanvinken. Dan gaat die komma weg en krijg je de nullen in een aparte kolom. :)

Hallo Tanja,

OK, dan moet het maar zo. Maar mijn eigenlijke vraag is hiermee niet beantwoord.
Ik wil namelijk elke 5 minuten mijn meterstand in de csv file hebben in plaats van het momentane verbruik. Dat laatste kan ik niet zo veel mee omdat dat een seconde later alweer anders kan zijn.
Met de meterstanden kan ik dus per 5 minuten zien wat er verbruikt is, want daar gaat het tenslotte om.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Djoezz, ik kan dat helaas niet aanpassen. Hoop dat je met deze gegevens iets van bruikbare inzicht kan creëren.

Groetjes, Tanja

Reageer