Inzicht in je energieverbruik met Domoticz

• 19 maart 2017
  • 11 reacties
  • 9659 keer bekeken

Wil je echt en duidelijk inzicht krijgen in je energieverbruik en opwek, dan heb je m.i. aan de Qbox (vooral gezien het aantal problemen hiermee op het forum) niet veel.

Zelf gebruik ik Domoticz. Hieronder leg ik uit wat het is en wat je nodig hebt om het zelf te gaan gebruiken.

Inzicht met Domoticz + slimme meter
Domoticz is een opensource programma waarmee je o.a. je stroom- en gasverbruik, alsmede je bruto opwek. Stroom wordt elke 10 seconden gemeten (in tegenstelling tot Qbox die elke 2 minuten meet). Hierdoor kun je gemakkelijk sluipverbruik opsporen, of kijken wat er gebeurt met je verbruik als je een apparaat aan het stroom hangt.

Domoticz geeft heldere overzichten van je dag, week, maand en jaarverbruik. Daarnaast leest het de meterstanden uit, zodat je nooit meer op je meter hoeft te kijken. Tevens koppelt het je verbruik/opwek aan de bijbehorende kosten, zodat je een indicatie krijgt van wat je (wekelijks, maandelijks, jaarlijks) aan €€€ kwijt bent. Middels een Excel-bestand kun je de meterstanden uit Domoticz rechtstreeks inlezen om vervolgens de huidige stand van je jaarnota in te zien (http://www.aletta.nl/eigen_berekening_jaarnota.xlsx).

Een mooie bijkomstigheid is dat je met Domoticz ook o.a. je (slimme) led lampen kunt bedienen of voorzien van een timer, je thermostaat kunt bedienen, security-cams kunt bekijken en een home-security systeem kunt bouwen.

Wanneer je een beetje handig bent met computers, schaf je aan:
- 1x Raspberry Pi 3 (€ 50,-)
- 1x datakabel slimme meter (€20,-)
- Domoticz (gratis)

Hiermee heb je genoeg in huis om echt inzicht te verkrijgen in de energieverbruik.
Ben je nu niet zo technisch of handig en heb je hulp nodig, dan kun je dat hieronder aangeven. In het uiterste geval kan ik bij je langskomen om het voor elkaar te maken.

Regards,

Jeroen

11 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jeroen, mooi platform!

Zitten zeker een paar dingen bij waar de nieuwe Qurrent app en Mijn Energie pagina die nu gebouwd wordt wat van kan leren.

Moet toch wel even de Qbox verdedigen, want ondanks dat er 148 Qbox topics zijn (niet omdat deze Qboxen allemaal niet werken) zijn er duizenden Qboxen aangesloten bij tevreden gebruikers :)

Groeten van Tanja
Hoi Jeroen,

Zou jij mij willen helpen met het opstarten hiervan?

Wat heb ik allemaal al:
  • RPi 3.
  • Micro SD kaart met hierop al Domoticz.
Alleen wat heb ik allemaal nog meer nodig? En kan ik vervolgens deze ook op afstand inzien / veranderen? Dus buitenshuis?

Alvast bedankt voor je reactie.
Reputatie 4
Badge +12
Je moet je wel realiseren dat Domoticz geen commerciëel product is, maar een open source project. Je kunt een eind meeliften op kennis en inzet van anderen, maar je kunt niet rekenen op handleidingen op eindgebruikersniveau en op helpdesks. Maar er zijn wel veel enthousiastelingen die je op weg kunnen helpen.

Aan hardware heb je niet veel meer nodig dan de door Jeroen genoemde kabel/convertor om de P1 poort van je slimme meter met de USB-poort van je Rpi te verbinden.

Er is tegenwoordig een veelheid aan apps beschikbaar om je Domoticz systeem lokaal of op afstand te bedienen.

https://www.domoticz.com/wiki/Android#Domoticz_for_Android

Maar je zult zelf moeten zorgen dat je Domoticz server veilig bereikbaar is vanaf het Internet.

Groet, Frans
Is het al iemand gelukt de opbrengst van Windtegoed binnen domoticz te krijgen, zodat je ook daar een overzicht van krijgt, aangezien de website niet goed functioneert net als de app.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @Niels Barneveld, we hebben op dit moment geen api beschikbaar om de opbrengst van het Windtegoed op te halen.

Wat van je Windtegoed is er niet goed zichtbaar in je app en Mijn Qurrent?

Groetjes, Tanja
Hallo Tanja,
Jammer dat er nog geen api is.

Om jouw vraag te beantwoorden:

Zie in het dashboard staan dat de slimme meter is aangemeld voor dagelijks uitlezen (nu al twee weken deze melding).
Zie wel het wind tegoed in de energie grafiek en geschat verbruik.
Kijk ik bij de meterstanden tab zie ik wel meterstanden met een vertraging van 2 dagen. Maar deze worden dus niet in de grafiek aangegeven.
De qurrent app......helemaal niets zelfs niet dat ik windtegoed heb.

Met vriendelijke groet,
Niels
Reputatie 5
Badge +14
Voor een aantal is het een hobby om zelf hun energie huishouding continu te monitoren.
Het meest voorkomende hierbij is het elektrische onderdeel maar ook verwarming en waterverbruik wordt vaak continu gemonitord en opgeslagen in de database.
Het betreft hier onderdelen die fysiek binnenshuis kunnen worden uitgelezen, echter windenergie is een ander verhaal. De opwek vindt nooit binnenshuis plaats en gaat altijd als bulk het grote anonieme grid op.
Ben je deelnemer in een windproject heb je meestal ook recht op een percentage van de opgewekte windenergie wat je als hobbyist dan ook realtime wilt kunnen monitoren, en daar heb je dan een API voor nodig.
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @Niels Barneveld,
Ik zie dat een collega van mij dit heeft uitgezet naar onze IT-afdeling.
Zodra we hier een update over hebben hoor je van ons!

Groet, Joost
Reputatie 4
Badge +12
@JohnKemmer,

Je hebt gelijk dat het bijhouden van energiegebruik, watergebruik, temperatuur en andere zaken in huis een hobby is. Meestal wel met als doel het gebruik te kunnen beheren. Ook zaken buitenshuis kunnen daarbij behulpzaam zijn zoals bijvoorbeeld het weer, de zonnestraling, wind en buitentemperatuur. Een programma als Domoticz kan de betreffende sensors of weerstations bevragen en de gegevens weergeven, opslaan en verwerken. Ik noem maar wat: bedienen van dakramen of rolluiken. Als deelnemer aan een lokaal windproject zou het mooi zijn om juist de was te draaien als het waait, zodat je wasmachine echt op je eigen stroom loopt.

Bij windtegoeden is er geen enkele relatie tussen je eigen energiegebruik en de energieopbrengst van je windtegoeden. Windtegoed is een financiëel product. De opbrengst van een windtegoed is de gegarandeerde 250kWh per jaar keer 4 cent oftewel € 10. Het ontgaat me waarom iemand dat in zijn database zou willen opnemen.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Ben het echter niet met je eens. Men schaft over het algemeen een windtegoed aan om een deel van zijn energiebehoefte te kunnen dekken en niet om winst te maken, dat qurrent dan toevallig een garantie van 250 kWh geeft is meegenomen maar gezien de prijs voor elektriciteit sterk kan fluctueren is een verdienmodel zeer onzeker.
Verder is het voor de hobbyist niet van belang of een investering wel of geen geld oplevert. Alleen al het realtime kunnen volgen is een must, als je daarnaast, door dit registreren, nog meer kan besparen dan je dacht is mooi meegenomen. Een meerjarig overzicht kan hierbij helpen.
Daarnaast zie ik geen enkel verband om tussen waaien en wasprogramma draaien dan alleen de was ophangen in de buitenlucht. Echter op een hoogt van 3 meter waait er een andere wind dan op een hoogte van 100 meter, hier kan een storm van verschil in zitten en staat los van het gebruik van een weerstation op 10 meter hoogte.

Je kunt de vraag ook omkeren, waarom neemt iemand een abb. op een energiemanager.
Bij de meeste energie verbruiksmanagers kan men jaren terugkijken omdat de gegevens zijn opgeslagen in een database. Bij de meeste verbruiksmanagers kun je ook realtime je verbruik volgen, althans bijna realtime, maar ik ben er maar weinig tegengekomen die ook het waterverbruik of stadsverwarming monitoren laat staan een windopwek via een externe bron die zich niet in je huis bevindt.

Kijk eens op tweakersnet en het zal je verbazen hoeveel mensen dit graag zouden willen toevoegen aan hun hobbyproject.
Reputatie 4
Badge +12
John, ik had het niet over winst op een windtegoed, maar over de relatie tussen een anonieme windmolen en de energie in je eigen huis. Als je de was draait of brood bakt als de molen in je dorp hard draait, ontlast je het netwerk en voel je je meer betrokken bij je lokale opwek.

Reageer