Kan ik meer uit mijn Energiegrafieken halen?

• 15 februari 2018
  • 4 reacties
  • 164 keer bekeken

Badge +1
Ik vroeg me af of het mogelijk is om het dagverbruik (stroom of gas) van meerdere dagen over elkaar heen te leggen. Dat maakt het mogelijk om een patroon te ontdekken in het verbruik. Als ik de gegevens per dag download lukt het me wel om het Excel weer te geven, maar misschien kan dit ook online worden gemaakt.

4 reacties

Badge +1
Dat klinkt inderdaad als een goede maatregel om je verbruik naar beneden te krijgen. Hopelijk zie je het straks ook terug op je jaarnota. :)

Dat hoop ik ook, al verwacht ik deze keer niet zoveel. In mijn vorige woning ontdekte ik dat de elektrische vloerverwarming permanent 400 W verbruikte. 😳
Reputatie 3
Badge +9
Hoi J. van Litsenburg,

Dat klinkt inderdaad als een goede maatregel om je verbruik naar beneden te krijgen. Hopelijk zie je het straks ook terug op je jaarnota. :)

Groet,

Jeroen
Badge +1
Ik heb in het verleden op mijn werk wel wat patronen kunnen ontdekken en passende maatregelen kunnen nemen. Op dezelfde manier heb ik de stooklijn en de ruimtetemperatuur vergeleken en de stooklijn aangepast aan de isolatiewaarde van de verschillende bedrijfshallen. Voordelen: beperking van warmteverlies en minder capaciteitsvraag op de gasleiding.
Of dat ook privé allemaal lukt en nut heeft, betwijfel ik. Er moet natuurlijk wel enige regelmaat zijn.

Je kunt onderscheid gaan maken tussen continue verbruik (o.a. koelkast, router en vijverpomp) en piekverbruiken (bijvoorbeeld wasmachine).

Ik verzamel de meetgegevens gedurende een ruime periode in Excel en bepaal per dag wat het minimum en maximum verbruik per uur is. Ook het totaalverbruik per dag noteer ik en vervolgens bepaal ik het langdurig gemiddelde van deze getallen. Vervolgens is het natuurlijk de uitdaging om deze getallen structureel omlaag te krijgen. Bij het vervangen van apparatuur goed nakijken wat de zuinigste variant is en kritisch zijn op het inschakelen van apparatuur.
Badge +5
Hoi J. van Litsenburg,

Bedankt voor je bericht en wat een leuk idee om via de Mijn Energie omgeving ook patronen te kunnen ontdekken in je verbruik. Helaas is dat niet mogelijk in onze Mijn Energie omgeving, heb je al patronen ontdekt in je eigen energieverbruik en ga je daardoor ook meer energie besparen?

Groet,
Serena

Reageer