News

Let op - Grafieken in Mijn Energie wijzigen op 13-9-2018

• 12 september 2018
  • 69 reacties
  • 11862 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +13
[update 24-9-2018]
Het kan zijn dat het aantal opgewekte of verbruikte kWh in de app onder de grafieken veel te hoog staat. Wanneer dat het geval is moet je dit verbruik door 12 delen.
Onze IT-afdeling is bekend met dit probleem en is bezig dit te verhelpen. Zodra dit rond is volgt er een nieuwe update. (Dit is inmiddels opgelost)

Verbruiksdata project live!
Jullie geduld is flink op de proef gesteld! Morgenochtend is het na lang ontwikkelen, testen, rework en hertesten eindelijk zover; we gaan live met onze nieuwe verbruiksdata.
Dit betekent dat de grafieken in Mijn Energie en de Qurrent app vanaf morgen in de loop van de ochtend zijn geladen met nieuwe verbruiksdata.

Wat veranderd er morgen concreet?
  • Als je je slimme meter hebt ingesteld op ‘maandelijks uitlezen’, dan zie je vanaf nu alleen data in de jaargrafiek. Voorheen toonden we ook data in de maand- en weekgrafiek op basis van het extrapoleren (schatten) van data. Mocht je graag nog data willen zien in je maand- en weekgrafiek, zet je slimme meter dan op ‘dagelijks uitlezen’ via Mijn Energie.
  • Ook zie je als je je slimme meter hebt ingesteld op ‘maandelijks uitlezen’ vanaf nu op je dashboard in Mijn Energie je standaard jaarverbruik in plaats van je verbruik sinds je laatste jaarnota. Deze data was gebaseerd op basis van schattingen tussen de meterstand op je laatste jaarnota en de meterstand van de maand(en) erna. Omdat we graag inzicht willen geven in daadwerkelijk verbruik, hebben we de weergave op het dashboard aangepast. Ook hiervoor geldt dat je de data sinds je laatste jaarnota weer kunt zien zodra je de slimme meter op ‘dagelijks uitlezen’ instelt.
  • We schatten geen data meer als we door een storing van je meter of doordat je een tijdje op vakantie bent geweest (en dus geen verbruik hebt gehad). Je ziet vanaf nu alleen echt verbruik op basis van meterstanden en niet op basis van schattingen.
  • Vanaf nu is de slimme meter data leidend boven Qbox data in de weergave van daggrafiek Omdat we slimme meter data altijd met een ongeveer een dag vertraging binnenkrijgen, kunnen je grafieken nog enkele dagen veranderen. Uiteraard is en blijft de Qbox de enige bon voor livedata.
  • Na een meterwissel of een storing tonen we vanaf weer data op het moment dat de we weer datapunten hebben na de storing. Deze data is dan met terugwerkende kracht weer te zien in je grafieken.

Waarom hebben we dit ook alweer gedaan?
We kunnen verbruiksdata vanaf nu beter monitoren. Als er iets mis is met je data, dan hebben we sneller boven water wat er aan de hand is én kunnen we problemen sneller oplossen.
Vanaf nu zijn je grafieken snelle beschikbaar omdat we verbruiksdata al klaar zetten in plaats van ophalen op het moment dat je de data wilt zien.
Daarnaast is de datakwaliteit verbeterd door verbetering in de beschikbaarheid van data en de herkomst van data efficiënter is ingericht.

Mocht de weergave in de app en Mijn Energie vanavond laat, of morgenochtend vroeg niet goed werken, wacht dan nog even rustig af. Vanaf morgenochtend in de loop van de ochtend is alles afgerond en is voor iedereen de nieuwe verbruiksdata in de grafieken in de app en Mijn Energie zichtbaar.

De komende dagen zullen we dit bericht dagelijks aanvullen met een Q&A op basis van meest voorkomende vragen.
Mocht je iets geks tegenkomen, of werken je grafieken niet goed, dan horen we dat graag. Ook als het juist beter werkt, zijn we benieuwd naar je ervaring en reactie.

69 reacties

Badge +2
Beste allemaal,

De livegang van de nieuwe verbruiksdata lijkt goed gegaan te zijn. De enige uitzondering hierop is dat de button voor windtegoed in de app niet werkt. We hebben het probleem inmiddels gevonden en verwachten dit vanochtend live te brengen. Dat betekent dat de het hele proces van live brengen van de nieuwe verbruiksdata aan het eind van de ochtend is afgerond.
Mochten jullie vanmiddag nog gekke dingen zien, of ervaren dat iets niet werkt, dan horen we dat graag zodat we daar snel mee aan de slag kunnen gaan.

Groeten,
Els
Hoi ontwikkelaars, er zijn wat foutjes in de mijn energie en app geslopen sinds jullie update:
mijn energie via safari - jaarverbruik geeft nu maandvebruik van september weer, niet vanaf laatste jaarnota
app op iOS - dag en weekverbruik zijn fout, weet niet waar ze vandaan komen of hoe berekend, maar het verbruik is niet correct.

heb sinds begin juni een slimme meter en op dag registratie staan ...

vorige versie had correcte gegevens voor app en mijn energie via safari ...

gr. Marc
Hoi ontwikkelaars, foutje mijnerzijds in mijn energie zie ik de jaarbedragen wel sinds laatste jaarnota, maar op mijn dashboard zie ik de maand september .... kunnen jullie die aanpassen naar sinds jaarnota ?

gr Marc
hoi ontwikkelaars ... jullie zijn snel zeg 🙂 complimenten !! In mijn energie staat alles goed ! Super ! Bedankt !

Marc
De getallen die het aantal verbruikte en opgewekte kWh aangeven, kloppen niet in de app. Moeten denk ik door 12 gedeeld worden.
Groet, Vincent Lauret
Reputatie 5
Badge +13
Goed om te horen @M.L.B.Keulers ! Bedankt voor het doorgeven :)

Jij ook bedankt @VMLauret we gaan er naar kijken!

Groetjes, Tanja
Aanvulling: in het Stroom-scherm is het fout, in het Live-scherm kloppen de waardes wel.
Vincent
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @VMLauret , de IT'ers hebben het uitgezocht. Je hebt inderdaad gelijk! De hoeveelheid kWh moet door 12 gedeeld worden. Ze krijgen dit helaas niet vandaag direct goed maar gaan ermee aan de slag. Ik laat je weten zodra het wordt aangepast.

Groetjes, Tanja
Reputatie 1
Badge

Wow geweldig! Qurrent houdt in de weergave van standaard jaarverbruik geen rekening met onze teruglevering via de zonnepanelen noch met de opwek via onze windtegoeden. Wij storen ons hier mateloos aan. Kozen juist voor Qurrent op basis van de missie en wat doet Qurrent? Die schoffeert ons door ons alleen het verbuik op telwerk 1 te tonen ... Nou, bedankt. Fijn dat Qurrent ons zo helpt!
Reputatie 1
Badge

Jaargasverbruik kost ons 0 euro...
Reputatie 1
Badge
@Tanja van Qurrent,
Wat Qurrent verzuimt expliciet te maken is dat Mijn Energie niet bedoeld is voor huishoudens zonder "Slimme Meter". Aangezien het de netwerkbeheerder nog niet heeft behaagd om een slimme meter te komen plaatsen, valt ons huishouden in de categorie: "Qurrents dode hoek".

Suggestie: voor Qurrents gemak stel ik voor dat Qurrent start met het afwijzen van adspirant-klanten in huizen zonder slimme meters.

Terzijde, maar niet onbelangrijk:
Je schrijft: "... je slimme meter..." Excusez-moi, maar de slimme meter is eigendom van de netbeheerder. De meter hoort bij het huis...
Wacht nog ff tot vrijdag maar ga er toch wel van uit dat mijn wekelijks doorgegeven meterstanden gebruikt kunnen worden voor het verbruiks overzicht. Hier echt geen slimme meter !!
Ik zie in mijn energie alleen data in de maandtabel en niet in de weektabel. Uitlezen slimme meter staat op dagelijks. De app doet bij mij helemaal niets meer. Ik heb hem al een keer opnieuw geïnstalleerd.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @I.M.F.J. Joukes, bedankt voor je berichten. Ik hoop onderstaande informatie meer uitleg geeft.

De informatie op het dashboard is inderdaad aangepast.
  • Als je slimme meter op dagelijks uitlezen staat, dan staat je Verbruik sinds laatste jaarnota weergegeven (zoals voorheen ook was)
  • Als je slimme meter op maandelijks uitlezen staat, dan toont het dashboard nu je 'standaard jaarverbruik'. Dat is het gemiddelde verbruik per jaar, van de afgelopen 3-5 jaar, van je slimme meter op jouw adres dat wij doorkrijgen van de Netbeheerder.
  • Bij een gewone meter (draaischijf of led) ontvangen we geen dagelijkse standen, daarom wordt hiervoor ook je standaard jaarverbruik gebruikt.
in principe neemt een netbeheerder zonnepanelen mee in het standaard jaarverbruik dat zij berekenen als er terugleverstanden op je meter staan meter. Of ze het daadwerkelijk meenemen in de berekening en hoe vaak een netbeheerder dit gemiddelde jaarverberuik update verschilt heel erg per netbeheerder en hebben wij helaas niet in de hand.

In jouw situatie gaat het laatste geval op. Ik heb je gegeven gecontroleerd en zie inderdaad de meterstanden van je zonnepanelen, echter heeft de netbeheerder hier geen rekening mee gehouden in je standaard jaarverbruik. Ik kan dit helaas niet voor je aanpassen.

Het klopt dat er momenteel €0 staat in de app. Omdat er veel onduidelijkheid was over de kosten die hier werden weergegeven hebben we besloten het bedrag niet meer te tonen. Het verschil tussen kosten aan energie en totale kosten zorgde voor de onduidelijkheid (kosten aan Qurrent voor elektra en gas t.o.v. aan belasting, aan netbeheerder etc. ) De functie is in Mijn Qurrent volgens mij al weggehaald, dit zal binnenkort ook in de app gedaan worden.

Ik ben met je eens dat het standaard jaarverbruik minder duidelijk is dan info die je ziet als je een slimme meter hebt. Als je klikt op energiegrafieken kan je wel je verbruik zien op basis van meterstanden. Deze kan je ook handmatig invoeren in Mijn Energie.

Ik heb ook even voor je gecontroleerd wanneer je netbeheerder in jouw buurt aan de slag gaat met slimme meters, dat is namelijk best snel: Tussen 1 september 2018 en 28 februari 2019 gaat Stedin in jouw wijk met slimme meters aan de slag.

Groeten van Tanja
Reputatie 5
Badge +13
@KeesV ik zie dat inderdaad alleen je maandgrafiek data laat zien, ik heb het aan onze IT'ers laten weten. Bedankt voor het doorgeven! Hoop dat het snel weer overal zichtbaar is.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @GerardElema bedankt voor het doorgeven. Ik heb IT gevraagd het uit te zoeken en hoop dat alles snel weer zichtbaar is. Ik zie in ieder geval in ons systeem een hele lijst met handmatig doorgegeven meterstanden in ons systeem, dus ze zijn niet kwijt :)

Groetjes, Tanja
Tanja. Bedankt, want hier is nog steeds een oude meter maar wil wel graag inzicht in mijn energie besparende maatregelen middels week verbruik overzicht.
Gerard.
Ik heb nog geen slimme meter, dus geef ik trouw elke zondag mijn verbruiksgegevens van stroom en gas op. Ik zie op jaarbasis mijn verbruik, maar op de maand of week grafieken zie ik mijn data niet weergegeven.

Dat zou toch mogelijk moeten zijn?

Als dat niet kan, kunnen jullie dan aangeven wat ik moet doen om het wel goed te kunnen bekijken. Maar, verwacht niet dat ik zelf als slimme meter ga fungeren om dit dagelijks te moeten gaan doen...
Reputatie 5
Badge +14
In ME werkt er iets niet correct het is denk ik een klein onderdeel maar kan het nog niet omschrijven.
In de app is er duidelijk meer aan de hand.
Zo laat het tabblad "Mijn windmolen" een totaal opgewekt vermogen zien van 2889,89 kWh en dit zou dan 95 % van het verwachte jaarverbruik zijn. Mijn jaarrekening is onlangs (31/8) opgemaakt en zouden alle standen weer op 0 moeten staan. Zo is het opgewekt vermogen 29,52 kWh vanaf 31/8 tot gister 16/9 ofwel 100% van mijn huidige stroomverbruik.

Onder het tabblad "Stroom" heb ik een verbruik van 6,22 kWh waargenomen om 10:49 uur, dit zou volgens ME 0,330 kWh zijn wat redelijk overeenkomt met de Enelogic, aangesloten op de P1 poort overigens net als de qbox.

Het tabblad "Live" laat daarentegen een verbruik zien van 0,290 kWh.

Kortweg een rommeltje.
U kondigt het aan alsof het geweldig nieuws is, maar het komt erop neer dat de data die ik zie NU (of beter gezegd: pas NU) ook grotendeels en daadwerkelijk mijn data zijn. En niet geschatte, gemiddelde, van vorig jaar, etc. Oftewel, wat u aan ons heeft "verkocht" levert u sinds kort ook daadwerkelijk. En blijkbaar nog met de nodige probleempjes. Dit soort marketing georiënteerde bull shit stoort mij wel, het maakt mij van een tevreden energieklant tot een die nu veel meer geneigd is uit te kijken om over te stappen. Want daardoor vraag ik me NU wel af of uw 100% Nederlandse groene energie uit hetzelfde vaatje komt.
Overigens zie ik voor zowel gas als voor elektra vanaf augustus/september geen verbruik meer in mijn dashboard.
er zijn nu enkele dagen verstreken, maar ik heb totaal geen data meer, alleen het door Qurrent geschatte verbruik. Zelf opgewekt opeens van 99 naar 62%...Jaarverbruik gas? Opeens 400 kuub hoger....even geduld...waarvoor? inloggen bij de community? inloggegevens kloppen opeens niet meer...data van stroom? geen windtegoed...data voor september 2017? Onzichtbaar...elk jaar gebeurt er wel zoiets waardoor je sterk het gevoel krijgt dat we als gebruikers op het verkeerde been gezet worden. Verbeteren is prima, maar doe het dan ook meteen en helemaal goed ipv dit onduidelijke gedoe.

Marten
Reputatie 5
Badge +14
Het is gewoon een zootje geworden. Voorheen kon je op het dashboard zien hoeveel stroom er op dat moment totaal was verbruikt. Nu krijg je blijkbaar eenmaal per dag één verbruiksgetal te zien wat 24 uur lang niet wijzigt.
Download je het gegevensblad van dag, week, maand of jaar krijg je juist wel de bijgewerkte gegevens, ook al is dit via de qbox verkregen.
Krijg het idee dat qurrent zich aan het voorbereiden is op het alleen maar zichtbaar maken van pure meter data ( dus eenmaal per 24 uur) en de qbox uit faseert.
Badge +2
@Tanja van Qurrent : ik zie in de app niet meer de dagelijkse verbruiksgegevens, maar een veelvoud daarvan. Zo geeft "live" weer dat er 7,57 kWh is verbruikt en er 0,15kWh is opgewekt. Energie geeft weer dat er 91,38 kWh is verbruikt en 1,91 kWh is opgewekt. Daarbij wordt bij windenergie het tegoed vanaf 31 januari 2017 wordt weergegeven ipv 1juli 2018. zie bijgevoegde screenshots.

Ook bij mij in de app werkt de dagweergave niet. Het verbruik is extreem hoog. Zou wel eens zo kunnen zijn dat de komma verkeerd staat.
Tevens vind ik het ook erg jammer dat wanneer ik zelf de meterstanden van het gas invoer dit niet meer verwerkt wordt. Zolang ik nog geen slimme meter heb (en dat kan nog wel even duren) moet ik dus zelf in excel maar de gegevens bij houden. Dit lijkt me niet echt een verbetering zolang er nog zoveel klanten zijn zonder slimme meter.
gr.Wim Haalboom
Reputatie 5
Badge +13
@GerardElema Wij zien de grafieken weer goed staan, zie jij deze ook weer? :)

Groetjes, Tanja

Reageer