News

Let op - Grafieken in Mijn Energie wijzigen op 13-9-2018

  • 12 september 2018
  • 69 reacties
  • 11870 keer bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JohnKemmer en @hetbruineleven,

Bedankt voor jullie reacties.

Als je in het bezit bent van een slimme meter en een Qbox wordt de data momenteel als volgt opgehaald:

Dagniveau: uit Qbox.
Week-, maand- en jaarniveau: uit slimme meter.

Als je als klant niet in het bezit bent van een slimme meter kun je de standen zelf doorgeven in Mijn Energie. Deze standen worden alleen gebruikt voor de weergave van je energieverbruik op jaarniveau.

Groeten,
Julian
Reputatie 1
Badge +2
En hoe vaak wordt "live" opgehaald bij een Qbox en slimme meter?
Reputatie 5
Badge +14
Hoi @JohnKemmer en @hetbruineleven,

Bedankt voor jullie reacties.

Als je in het bezit bent van een slimme meter en een Qbox wordt de data momenteel als volgt opgehaald:

Dagniveau: uit Qbox.
Week-, maand- en jaarniveau: uit slimme meter.

Als je als klant niet in het bezit bent van een slimme meter kun je de standen zelf doorgeven in Mijn Energie. Deze standen worden alleen gebruikt voor de weergave van je energieverbruik op jaarniveau.

Groeten,
Julian


Probeer eens te lezen wat er staat.
Reputatie 1
Badge +2
Probeer eens te lezen wat er staat.

Was dat voor mij bedoeld? Kijk dan eens goed wat ik vraag: Dagniveau is niet hetzelfde als Live... Adem eens diep in voordat je reageert!
En dit soort onbeschofte reacties moeten gemodereerd worden...
Reputatie 3
Badge +7
Julian,

Je gaat niet in op alle aspecten die we aankaarten. Daarnaast zou ik je antwoord even laten toetsen bij de specialisten.
ik ben er zeker van dat jullie bij slimme meters de gegevens gebruiken die jullie dagelijks krijgen aangereikt door de netwerkbeheerder. Alleen om het totaal te krijgen worden de gegevens van de netbeheerder aangevuld met Qbox gegevens om het totaal te krijgen TOT VANDAAG.
Ik geef de laatste twee woorden bewust in hoofdletters weer daar jullie op het beginscherm bij Mijn Energie aangeven dat dit tot en met is. Dit is absoluut FOUT.
Alleen in de App wordt de dag, week, maand en jaar weergave inclusief vandaag.

Hier zijn jullie al meerdere keren op gewezen. Als jullie de community serieus nemen en super users ook echt als klankbord gebruiken dan zouden jullie Ook echt moeten ingaan op de zaken die we aankaarten.
Graag een volledige en juiste reactie graag.
Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 5
Badge +14

Probeer eens te lezen wat er staat.Was dat voor mij bedoeld? Kijk dan eens goed wat ik vraag: Dagniveau is niet hetzelfde als Live... Adem eens diep in voordat je reageert!En dit soort onbeschofte reacties moeten gemodereerd worden...


Bij wie had ik deze quote ook al weer neergezet.
Dat bedoel ik nu met lezen, en hier is niets onbeschoft aan. Dus uw voorstel slaat nergens op.
Ook bij mij in de app vreemde grafieken: het verbruik/opwek per dag lijkt nog wel te kloppen, maar de week-, maand- en jaarweergave bevat enkel nog gele balkes die het netto-verbruik weergeven. De gele balkjes zijn dus soms negatief en soms positief. Aparte grafieken voor verbruik resp opwek zijn niet meer te zien. Bij mij worden de data ingelezen via de Qbox en zouden dus nog steeds beschikbaar moeten zijn.
Kan eea weer worden aangepast zodat ik de juiste verbruik- en opwek gegevens in alle grafieken weer te zien krijg?
gr. Robert
Badge +2
Bij mijn overzicht gebruikte elektriciteit ontbreken nu de door mij ingevoerde gegevens voor elektriciteit.
De ingevoerde gegevens staan wel in het meterstanden overzicht.

Reputatie 3
Badge +9
@ArieKlerk, excuus voor de onduidelijkheid.
De data op dagniveau die door de Qbox wordt opgehaald wordt real-time bijgewerkt. Dat betekent dat het energieverbruik/opwek per minuut nauwkeurig wordt gemonitord en wordt doorgegeven aan de energiegrafieken.
De slimme meter geeft geen live-data door, deze geeft, mits de uitleesfrequentie staat op 'dagelijks uitlezen' wel de standen van elke dag door met soms enige dagen vertraging.

@hetbruineleven, bedankt voor je feedback. Ik zal hier deze week nog met een collega van de IT-afdeling en Tanja mee overleggen.

@RoDe, verbruik en opwek worden alleen apart van elkaar getoond als je in het bezit bent van een Qbox Solar (brutoproductiemeter). Als dit niet het geval is zie je teruglevering (= alles wat je hebt opgewekt maar niet hebt verbruikt) terug als 'negatief verbruik'.

@SolarGuy de meterstanden van je conventionele meter die je zelf doorgeeft aan Mijn Energie worden alleen gebruikt op jaarniveau en dus niet op maand-, week- en dagniveau.

Groeten,
Julian

Update van moderator Julian 2-10-2018:

@hetbruineleven ik heb het gecontroleerd met één van onze IT-specialisten en je hebt gelijk: in het dashboard menu zou 'tot' moeten staan en niet 'tot en met'. Dit is zojuist doorgegeven aan onze webdesigner, die met de eerstvolgende sprint dit zal wijzigen. Bedankt voor de scherpte!
Badge +2

@SolarGuy de meterstanden van je conventionele meter die je zelf doorgeeft aan Mijn Energie worden alleen gebruikt op jaarniveau en dus niet op maand-, week- en dagniveau.

Groeten,
Julian


Wat onzettend jammer dat dit niet meer in de grafieken wordt getoond.
Hoi Julian,

ik heb een Qbox Solar; voorheen zag ik ook altijd het verbruik en de opwek apart van elkaar in de grafieken.
Het heeft geen enkele waarde om een netto-verbruik te tonen omdat je dan nog niet weet hoe je verbruik is geweest in een bepaalde periode. Als je daar bewust iets mee wilt doen of naar wilt handelen, zal je immers ten tenminste inzicht moeten hebben (cq houden).
ik zou dus graag de vertrouwde verbruik- en opwekgrafieken bij de week-, maand- en jaarweergave weer terugzien zoals ze nu gelukkig nog wel bij de dagweergave worden getoond.
gr. Robert
Badge
Op de site in 'Mijn Energie' mis ik nog de jaarstanden voor Stroom/ Gas.
Komen die nog? (ik heb slimme meter, Qbox en 'dagelijks uitlezen).
Jaaroverzichten kloppen ook niet (staat ~2650, sinds laatste jaar nota, moet zijn ~4500kwh) , en daarmee ook niet het % zelf opgewekt (windtegoed want ik heb geen qbox solar)

In de app mis is voor de laatse 3 jaar 'december' en voor 2018 'Januari'.
Ook 'Mijn windmolen' werkt niet (app).

Al voor de release krijg ik geen dag/week/maand standen van gas (gebruik
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @RoDe,

Met de Qbox Solar zou je nog steeds het verbruik en de opwek apart moeten kunnen zien. In je account zie ik alleen dat je een Qbox duo hebt, geen solar.
Een solar ziet er uit zoals op deze foto. Heb je deze in je meterkast hangen? Zou je in dat geval een foto van de geïnstalleerde Solar kunnen toesturen? Dan moeten we deze namelijk (her)activeren.




@Arjan Zoodsma, vervelend dat het een en ander mis gaat in je online omgeving! Ik heb je problemen naar onze IT-afdeling doorgestuurd, zodat zij hiernaar kunnen kijken. Zou je misschien nog screenshots kunnen sturen van je dashboard en je Windtegoed? We kunnen alleen de grafieken inzien voor je.
Alvast bedankt!

Groet, Joost
Beste Joost,
het betreft idd de Q-box duo, niet de solar. Excuses.
Dat laat echter onverlet dat verbuik en opwek voorheen apart werden getoond in alle grafieken.
Graag weer herstellen zodat ik inzicht blijf houden in verbruik enerzijds en opwek anderzijds.
Gr. Robert
Badge
Hallo Joost,
Mijn energie:
https://

en mijn windmolen in (android) app:



Het missen van januari en februari is wellicht een andere oorzaak; ik zie die ook niet in een slimmer meter uitlezing bij andere (slimme meter uitlezers)

Reputatie 4
Badge +8
@RoDe: De opwek is zonder Qbox Solar niet te zien in Mijn Energie. Zoals mijn collega Julian aangaf is dan alleen het bruto verbruik te zien, wat bij een grotere opwek dan verbruik visueel resulteert in een negatief verbruik.

@Arjan Zoodsma: Leuk om elkaar hier weer tegen te komen! Dank voor het doorsturen van de screenshots. Ik heb deze doorgestuurd naar onze it-afdeling. Ik hoop dat deze problemen snel zijn opgelost!

Groet,
Tomer
Vind het erg jammer dat zelf ingevoerde meterstanden nu geheel niet meer bruikbaar zijn. Een grote verslechtering voor ons, als trouwe meterstand-invoerders.

Overigens staan oude ingevoerde standen er op jaarniveau nog wel in maar nieuwe standen worden ook niet in de jaargrafiek meegenomen sinds de update.

Zou heel fijn zijn als deze functie terugkomt voor ons
Reputatie 2
Badge +6
Hoi @PaulvanDijk,

Dank voor je feedback, bij deze het antwoord dat ik in het andere topic ook had gegeven. Helaas komt deze functie niet meer terug heb ik zojuist begrepen. Dit heeft te maken met het feit dat het alleen goed inzicht geeft als mensen dat consistent doen. Echter zijn er nauwelijks mensen die dat lukt en daardoor ontstaan er misleidende overzichten, waar wij vervolgens weer veel vragen over krijgen. Excuses, maar ik heb helaas niet beter nieuws.

Groet,

Fokke
Reputatie 1
Badge +3

gaat het nog wel goed met Q? de gebruiksgrafieken lopen nu 10 dagen achter. Dat was vroeger wel anders.

Reageer