News

Let op - Grafieken in Mijn Energie wijzigen op 13-9-2018

  • 12 september 2018
  • 68 reacties
  • 11781 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +13
[update 24-9-2018]
Het kan zijn dat het aantal opgewekte of verbruikte kWh in de app onder de grafieken veel te hoog staat. Wanneer dat het geval is moet je dit verbruik door 12 delen.
Onze IT-afdeling is bekend met dit probleem en is bezig dit te verhelpen. Zodra dit rond is volgt er een nieuwe update. (Dit is inmiddels opgelost)

Verbruiksdata project live!
Jullie geduld is flink op de proef gesteld! Morgenochtend is het na lang ontwikkelen, testen, rework en hertesten eindelijk zover; we gaan live met onze nieuwe verbruiksdata.
Dit betekent dat de grafieken in Mijn Energie en de Qurrent app vanaf morgen in de loop van de ochtend zijn geladen met nieuwe verbruiksdata.

Wat veranderd er morgen concreet?
  • Als je je slimme meter hebt ingesteld op ‘maandelijks uitlezen’, dan zie je vanaf nu alleen data in de jaargrafiek. Voorheen toonden we ook data in de maand- en weekgrafiek op basis van het extrapoleren (schatten) van data. Mocht je graag nog data willen zien in je maand- en weekgrafiek, zet je slimme meter dan op ‘dagelijks uitlezen’ via Mijn Energie.
  • Ook zie je als je je slimme meter hebt ingesteld op ‘maandelijks uitlezen’ vanaf nu op je dashboard in Mijn Energie je standaard jaarverbruik in plaats van je verbruik sinds je laatste jaarnota. Deze data was gebaseerd op basis van schattingen tussen de meterstand op je laatste jaarnota en de meterstand van de maand(en) erna. Omdat we graag inzicht willen geven in daadwerkelijk verbruik, hebben we de weergave op het dashboard aangepast. Ook hiervoor geldt dat je de data sinds je laatste jaarnota weer kunt zien zodra je de slimme meter op ‘dagelijks uitlezen’ instelt.
  • We schatten geen data meer als we door een storing van je meter of doordat je een tijdje op vakantie bent geweest (en dus geen verbruik hebt gehad). Je ziet vanaf nu alleen echt verbruik op basis van meterstanden en niet op basis van schattingen.
  • Vanaf nu is de slimme meter data leidend boven Qbox data in de weergave van daggrafiek Omdat we slimme meter data altijd met een ongeveer een dag vertraging binnenkrijgen, kunnen je grafieken nog enkele dagen veranderen. Uiteraard is en blijft de Qbox de enige bon voor livedata.
  • Na een meterwissel of een storing tonen we vanaf weer data op het moment dat de we weer datapunten hebben na de storing. Deze data is dan met terugwerkende kracht weer te zien in je grafieken.

Waarom hebben we dit ook alweer gedaan?
We kunnen verbruiksdata vanaf nu beter monitoren. Als er iets mis is met je data, dan hebben we sneller boven water wat er aan de hand is én kunnen we problemen sneller oplossen.
Vanaf nu zijn je grafieken snelle beschikbaar omdat we verbruiksdata al klaar zetten in plaats van ophalen op het moment dat je de data wilt zien.
Daarnaast is de datakwaliteit verbeterd door verbetering in de beschikbaarheid van data en de herkomst van data efficiënter is ingericht.

Mocht de weergave in de app en Mijn Energie vanavond laat, of morgenochtend vroeg niet goed werken, wacht dan nog even rustig af. Vanaf morgenochtend in de loop van de ochtend is alles afgerond en is voor iedereen de nieuwe verbruiksdata in de grafieken in de app en Mijn Energie zichtbaar.

De komende dagen zullen we dit bericht dagelijks aanvullen met een Q&A op basis van meest voorkomende vragen.
Mocht je iets geks tegenkomen, of werken je grafieken niet goed, dan horen we dat graag. Ook als het juist beter werkt, zijn we benieuwd naar je ervaring en reactie.

68 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Hoi @PaulvanDijk,

Dank voor je feedback, bij deze het antwoord dat ik in het andere topic ook had gegeven. Helaas komt deze functie niet meer terug heb ik zojuist begrepen. Dit heeft te maken met het feit dat het alleen goed inzicht geeft als mensen dat consistent doen. Echter zijn er nauwelijks mensen die dat lukt en daardoor ontstaan er misleidende overzichten, waar wij vervolgens weer veel vragen over krijgen. Excuses, maar ik heb helaas niet beter nieuws.

Groet,

Fokke
Vind het erg jammer dat zelf ingevoerde meterstanden nu geheel niet meer bruikbaar zijn. Een grote verslechtering voor ons, als trouwe meterstand-invoerders.

Overigens staan oude ingevoerde standen er op jaarniveau nog wel in maar nieuwe standen worden ook niet in de jaargrafiek meegenomen sinds de update.

Zou heel fijn zijn als deze functie terugkomt voor ons
Reputatie 4
Badge +8
@RoDe: De opwek is zonder Qbox Solar niet te zien in Mijn Energie. Zoals mijn collega Julian aangaf is dan alleen het bruto verbruik te zien, wat bij een grotere opwek dan verbruik visueel resulteert in een negatief verbruik.

@Arjan Zoodsma: Leuk om elkaar hier weer tegen te komen! Dank voor het doorsturen van de screenshots. Ik heb deze doorgestuurd naar onze it-afdeling. Ik hoop dat deze problemen snel zijn opgelost!

Groet,
Tomer
Badge
Hallo Joost,
Mijn energie:
https://

en mijn windmolen in (android) app:



Het missen van januari en februari is wellicht een andere oorzaak; ik zie die ook niet in een slimmer meter uitlezing bij andere (slimme meter uitlezers)

Beste Joost,
het betreft idd de Q-box duo, niet de solar. Excuses.
Dat laat echter onverlet dat verbuik en opwek voorheen apart werden getoond in alle grafieken.
Graag weer herstellen zodat ik inzicht blijf houden in verbruik enerzijds en opwek anderzijds.
Gr. Robert
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @RoDe,

Met de Qbox Solar zou je nog steeds het verbruik en de opwek apart moeten kunnen zien. In je account zie ik alleen dat je een Qbox duo hebt, geen solar.
Een solar ziet er uit zoals op deze foto. Heb je deze in je meterkast hangen? Zou je in dat geval een foto van de geïnstalleerde Solar kunnen toesturen? Dan moeten we deze namelijk (her)activeren.




@Arjan Zoodsma, vervelend dat het een en ander mis gaat in je online omgeving! Ik heb je problemen naar onze IT-afdeling doorgestuurd, zodat zij hiernaar kunnen kijken. Zou je misschien nog screenshots kunnen sturen van je dashboard en je Windtegoed? We kunnen alleen de grafieken inzien voor je.
Alvast bedankt!

Groet, Joost
Badge
Op de site in 'Mijn Energie' mis ik nog de jaarstanden voor Stroom/ Gas.
Komen die nog? (ik heb slimme meter, Qbox en 'dagelijks uitlezen).
Jaaroverzichten kloppen ook niet (staat ~2650, sinds laatste jaar nota, moet zijn ~4500kwh) , en daarmee ook niet het % zelf opgewekt (windtegoed want ik heb geen qbox solar)

In de app mis is voor de laatse 3 jaar 'december' en voor 2018 'Januari'.
Ook 'Mijn windmolen' werkt niet (app).

Al voor de release krijg ik geen dag/week/maand standen van gas (gebruik
Hoi Julian,

ik heb een Qbox Solar; voorheen zag ik ook altijd het verbruik en de opwek apart van elkaar in de grafieken.
Het heeft geen enkele waarde om een netto-verbruik te tonen omdat je dan nog niet weet hoe je verbruik is geweest in een bepaalde periode. Als je daar bewust iets mee wilt doen of naar wilt handelen, zal je immers ten tenminste inzicht moeten hebben (cq houden).
ik zou dus graag de vertrouwde verbruik- en opwekgrafieken bij de week-, maand- en jaarweergave weer terugzien zoals ze nu gelukkig nog wel bij de dagweergave worden getoond.
gr. Robert
Badge +2

@SolarGuy de meterstanden van je conventionele meter die je zelf doorgeeft aan Mijn Energie worden alleen gebruikt op jaarniveau en dus niet op maand-, week- en dagniveau.

Groeten,
Julian


Wat onzettend jammer dat dit niet meer in de grafieken wordt getoond.
Reputatie 3
Badge +9
@ArieKlerk, excuus voor de onduidelijkheid.
De data op dagniveau die door de Qbox wordt opgehaald wordt real-time bijgewerkt. Dat betekent dat het energieverbruik/opwek per minuut nauwkeurig wordt gemonitord en wordt doorgegeven aan de energiegrafieken.
De slimme meter geeft geen live-data door, deze geeft, mits de uitleesfrequentie staat op 'dagelijks uitlezen' wel de standen van elke dag door met soms enige dagen vertraging.

@hetbruineleven, bedankt voor je feedback. Ik zal hier deze week nog met een collega van de IT-afdeling en Tanja mee overleggen.

@RoDe, verbruik en opwek worden alleen apart van elkaar getoond als je in het bezit bent van een Qbox Solar (brutoproductiemeter). Als dit niet het geval is zie je teruglevering (= alles wat je hebt opgewekt maar niet hebt verbruikt) terug als 'negatief verbruik'.

@SolarGuy de meterstanden van je conventionele meter die je zelf doorgeeft aan Mijn Energie worden alleen gebruikt op jaarniveau en dus niet op maand-, week- en dagniveau.

Groeten,
Julian

Update van moderator Julian 2-10-2018:

@hetbruineleven ik heb het gecontroleerd met één van onze IT-specialisten en je hebt gelijk: in het dashboard menu zou 'tot' moeten staan en niet 'tot en met'. Dit is zojuist doorgegeven aan onze webdesigner, die met de eerstvolgende sprint dit zal wijzigen. Bedankt voor de scherpte!
Badge +2
Bij mijn overzicht gebruikte elektriciteit ontbreken nu de door mij ingevoerde gegevens voor elektriciteit.
De ingevoerde gegevens staan wel in het meterstanden overzicht.

Ook bij mij in de app vreemde grafieken: het verbruik/opwek per dag lijkt nog wel te kloppen, maar de week-, maand- en jaarweergave bevat enkel nog gele balkes die het netto-verbruik weergeven. De gele balkjes zijn dus soms negatief en soms positief. Aparte grafieken voor verbruik resp opwek zijn niet meer te zien. Bij mij worden de data ingelezen via de Qbox en zouden dus nog steeds beschikbaar moeten zijn.
Kan eea weer worden aangepast zodat ik de juiste verbruik- en opwek gegevens in alle grafieken weer te zien krijg?
gr. Robert
Reputatie 5
Badge +14

Probeer eens te lezen wat er staat.Was dat voor mij bedoeld? Kijk dan eens goed wat ik vraag: Dagniveau is niet hetzelfde als Live... Adem eens diep in voordat je reageert!En dit soort onbeschofte reacties moeten gemodereerd worden...


Bij wie had ik deze quote ook al weer neergezet.
Dat bedoel ik nu met lezen, en hier is niets onbeschoft aan. Dus uw voorstel slaat nergens op.
Reputatie 3
Badge +7
Julian,

Je gaat niet in op alle aspecten die we aankaarten. Daarnaast zou ik je antwoord even laten toetsen bij de specialisten.
ik ben er zeker van dat jullie bij slimme meters de gegevens gebruiken die jullie dagelijks krijgen aangereikt door de netwerkbeheerder. Alleen om het totaal te krijgen worden de gegevens van de netbeheerder aangevuld met Qbox gegevens om het totaal te krijgen TOT VANDAAG.
Ik geef de laatste twee woorden bewust in hoofdletters weer daar jullie op het beginscherm bij Mijn Energie aangeven dat dit tot en met is. Dit is absoluut FOUT.
Alleen in de App wordt de dag, week, maand en jaar weergave inclusief vandaag.

Hier zijn jullie al meerdere keren op gewezen. Als jullie de community serieus nemen en super users ook echt als klankbord gebruiken dan zouden jullie Ook echt moeten ingaan op de zaken die we aankaarten.
Graag een volledige en juiste reactie graag.
Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 1
Badge +2
Probeer eens te lezen wat er staat.

Was dat voor mij bedoeld? Kijk dan eens goed wat ik vraag: Dagniveau is niet hetzelfde als Live... Adem eens diep in voordat je reageert!
En dit soort onbeschofte reacties moeten gemodereerd worden...
Reputatie 5
Badge +14
Hoi @JohnKemmer en @hetbruineleven,

Bedankt voor jullie reacties.

Als je in het bezit bent van een slimme meter en een Qbox wordt de data momenteel als volgt opgehaald:

Dagniveau: uit Qbox.
Week-, maand- en jaarniveau: uit slimme meter.

Als je als klant niet in het bezit bent van een slimme meter kun je de standen zelf doorgeven in Mijn Energie. Deze standen worden alleen gebruikt voor de weergave van je energieverbruik op jaarniveau.

Groeten,
Julian


Probeer eens te lezen wat er staat.
Reputatie 1
Badge +2
En hoe vaak wordt "live" opgehaald bij een Qbox en slimme meter?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JohnKemmer en @hetbruineleven,

Bedankt voor jullie reacties.

Als je in het bezit bent van een slimme meter en een Qbox wordt de data momenteel als volgt opgehaald:

Dagniveau: uit Qbox.
Week-, maand- en jaarniveau: uit slimme meter.

Als je als klant niet in het bezit bent van een slimme meter kun je de standen zelf doorgeven in Mijn Energie. Deze standen worden alleen gebruikt voor de weergave van je energieverbruik op jaarniveau.

Groeten,
Julian
Reputatie 5
Badge +14
John,

De waarde op het startscherm is in ieder geval tot de dag van vandaag en niet tot en met.
Volgens mij is de som de dagwaarden van de meter en voor de laatste dag als de geregistreerde waarde van de netbeheerder nog niet is ontvangen aangevuld met de qbox waarde.

Ook hier zie je dus weer dat er onzorgvuldig met tot en tot en met wordt omgegaan.

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn


Het probleem is dat het verbruik op het startscherm niet synchroon loopt met de weergave in de grafieken. Of het de daadwerkelijke verbruik is volgens meterstanden lijkt mij sterk er zijn nu eenmaal ook verbruikers die geen slimme meter hebben en zelf hun meterstanden doorbellen, het lijkt mij dan ook sterk dat deze verbruikers s'nachts aan de telefoon hangen of de website op gaan om deze meterstanden in te vullen dan wel door te bellen.
Ergo de grafieken zijn volledig gebaseerd op de qbox waarden.
Daarnaast wordt er door Tanja alleen verwezen naar het maandelijks uitlezen van de slimme meter.
Reputatie 3
Badge +7
John,

De waarde op het startscherm is in ieder geval tot de dag van vandaag en niet tot en met.
Volgens mij is de som de dagwaarden van de meter en voor de laatste dag als de geregistreerde waarde van de netbeheerder nog niet is ontvangen aangevuld met de qbox waarde.

Ook hier zie je dus weer dat er onzorgvuldig met tot en tot en met wordt omgegaan.

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 5
Badge +14
Wat ik niet begrijp en ook nergens kan terugvinden in jullie uitleg is het verbruiksgetal in het openingsscherm van ME, althans wat stroom betreft want gas heb ik niet. Dit verbruiksgetal ontstaat op het moment dat, naar ik aanneem, op het moment dat de slimme meter data via de netbeheerder binnen komt.
Als ik na naar de tabbladen week, maand en jaar ga en vervolgens de gegevens download in cvs formaat krijg ik een werkblad te zien met gegevens die door de qbox worden doorgegeven, dus realtime.
Waarom is het verbruiksgetal op het voorblad dan niet gekoppeld aan de gegevens van de qbox de grafieken zijn namelijk wel gekoppeld.
Tanja,
Nogmaals de melding dat bij het wekelijks opgeven van de meterstanden dus zonder slimme meter ik geen maandelijks energie verbruik zie. Dat mijn cumulatief verbruik op hetzelfde getal blijft staan.
Zie mijn email.
En dat ik toch graag wil weten of jullie dit snel gaan oplossen.
Ander zal ik toch op zoek moeten gaan naar een andere leverancier. Want terugnaar excell is geen optie.
Voor de update van 9 sept werkte dat netjes dus waarom nu opeens niet meer.
Heb het gevoel dat jullie alleen nog maar oog hebben voor gebruikers met een slimme meter.

Gerard Elema
Reputatie 1
Badge +2
@ArieKlerk : de kWh-resultaten kloppen overal, behalve in het Stroom-scherm in de app. Althans bij mij. En inderdaad, er staat €0,00; blijkbaar wordt het sommetje "aantal kWh maal €0,20" niet meer gemaakt.
Ik heb geen slimme meter, misschien jij wel. En misschien leidt dat tot verschillende systemen????

Ik heb inderdaad een slimme meter. Dat zal dus het probleem zijn in dit topic. Intussen heb ik in een ander topic gelezen dat het bedrag bewust op nul is gezet: het was gewoon €0,20 per kWh en dat gaf veel vragen bij mensen die een ander tarief hadden... in mijn optiek hadden ze dat er gewoon bij moeten zetten in plaats van het weg te halen....
@ArieKlerk : de kWh-resultaten kloppen overal, behalve in het Stroom-scherm in de app. Althans bij mij. En inderdaad, er staat €0,00; blijkbaar wordt het sommetje "aantal kWh maal €0,20" niet meer gemaakt.
Ik heb geen slimme meter, misschien jij wel. En misschien leidt dat tot verschillende systemen????
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JaapJ,

bedankt voor je bericht. De netbeheerder berekend de totale hoeveelheid door jou opgewekte energie door je totale teruglevering op te tellen bij het gesaldeerde energieverbruik.
Je gesaldeerde verbruik (dat je zelf hebt opgewekt en gelijk hebt verbruikt) wordt opgeteld met je teruglevering (de hoeveelheid kWh die je hebt opgewekt maar niet hebt verbruikt) en dat is je totale opwek.

@MariekevanderM, ook bedankt voor jouw bericht. Ik zie inderdaad dat je een slimme meter hebt, deze ingesteld staat op ''dagelijks uitlezen'' en dat deze ook dagelijks standen opneemt. Hier zit echter wel enige vertraging in maar de vertraging die er nu in zit is te veel. Onze IT-afdeling kijkt momenteel naar een oplossing voor dit probleem. Het procentuele deel van je verbruik dat je zelf hebt opgewekt houdt overigens verder alleen rekening met je Windtegoed en niet met de opwek van je zonnepanelen.

@VMLauret, ook nog bedankt voor je bericht. Ik heb deze berekening doorgestuurd naar mijn collega van de afdeling IT die alles weet van deze wijziging van de manier waarop de verbruiksdata wordt getoond. Hopelijk kan hij spoedig bevestigen of deze berekening klopt.

Groeten,
Julian

Update van moderator Julian 19-9-2018:

@VMLauret, zojuist heb ik terugkoppeling gekregen van een collega onze IT-afdeling. Hij geeft aan dat de noodzakelijke deling door 12 inderdaad een bekend probleem is waaraan gewerkt wordt. De berekening die je hierbij hebt gegeven klopt overigens helemaal.

Reageer