Beantwoord

Meterstanden onvolledig / geen updates kan niet opslaan dat ik energie lever etc

Hallo since 25 december is de levering gestart. Nu snap ik best dat het een aantal werkdagen kan duren voordat jullie de meterstanden krijgen maar na deze opstart zouden jullie ieder half uur standen door moeten krijgen van de beheerder. Ik snap dan ook niet dat ik alleen meterstanden kan zien van 5 dagen terug. Ik heb immers de e-mail ontvangen dat jullie de meterstanden binnen krijgen.

Wat ik dan ook niet snap is dat de gegevens ook niet correct is.
Op de 28ste is er 6kWh teruggeleverd die ik niet terugzie.

In mijnenergie op de vraag of ik zelf energie opwek kan ik wel ja aangeven maar opslaan geeft een foutmelding.

Het voorschot bedrag is gebaseerd op de afgelopen 4 jaar zonder het afgelopen jaar. Want die jaarcijfers waren nog niet bekent. Ik kan deze echter alleen verhogen en niet verlagen.
Ik kan je echter vertellen dan mijn eigen opwekking meer dan 4000kWh hoger is dan mijn verbruik, en ook op gas verbruik is er flink bespaard waarbij we op ongeveer de helft uitkomen dan wat de netwerkbeheerder verwachtte. Bij mijn vorige energie leverancier is mijn totale voorschot bedrag dan ook op 66 euro gezet, en daar krijgen we op de jaarnota nog geld van terug.
Om jullie voor verrassingen te behoeden zou ik graag het voorschot bedrag weer op die 66 euro per maand willen zetten.

Ik heb geen qbox aangezien ik al een energie monitor heb en je op een p1 aansluiting maar 1 apparaat kan aansluiten. Dus dat gaat hem niet worden. Eigen opwekking is ook niet zo interessant, teruglevering wel maar die komen uit de slimme meter rollen.
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 31 december 2017, 20:46

Hoi Ed,

Je haalt standen en verbruiken door elkaar. De meterstand van 28 december is 's morgens vroeg de 28e uitgelezen. Als je daar de meterstand van 27 december van aftrekt, krijg je de (terug)levering van 27 december.

Je kunt op de slimme meter zien wanneer hij voor het laatst is uitgelezen. Druk een paar keer op de groene knop. Dan zie je stap voor stap de meterstanden tot en met het verbruik op dat moment. Daarna komt een melding als CL 4 05:42 31.12. Uitgelezen op 31 december om 5 uur 42.

Er staat in de kop " Stroom van 1-1-2017 t/m 31-12-2017" omdat het jaaraanzicht is geopend. De blauwe knop "JAAR". Als je meer standen hebt, heeft het soms zin om de andere knoppen en de < en > te proberen.

Ik heb in mijn overzicht meterstanden die van 26 december wel en inmiddels die van 29 december ook. Er zitten meestal twee dagenvertraging in. Mijn netbeheerder is Enexis Noord.

Dat NLE de meterstanden per half uur krijgt aangeleverd van de netbeheerders, is nieuws. Maar ze maken er geen reclame voor. Ik vind er tenminste niets over terug. Kun je een link plaatsen?

Dat opstellen van contractvoorstellen op basis van de historische gebruiken is mij en anderen hier ook een doorn in het oog. Zeker als het om bestaande klanten gaat. Het moet zelfs aan de hand van het verbruik over tien maanden te zien zijn wat het vermoedelijk jaarverbruik wordt. Ze denken erover de software te wijzigen.

Groet, Frans

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Op een P1 aansluiting kunnen tot 3 apparaten worden aangesloten. Als je bij de qbox maar het zwarte kabeltje gebruikt.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Ed,

Meterstanden via de netbeheerder komen eens per dag, niet eens per half uur. De meterstand op 28 december is van net na middernacht. Toen was de zon nog lang niet op en dus nog niets teruggeleverd.

Op de website van Qurrent kun je je verwachte verbruik invullen en je maandbedrag uitrekenen. Vervolgens kun je je maandbedrag (laten) wijzigen door de helpdesk.

https://www.qurrent.nl/

Groet, Frans
Hoi Frans,

Als ze bij NLE de meterstanden ieder half uur krijgen, krijgen ze dat bij qurrent ook. Dat ze dat niet delen met de eindgebruikers snap ik ook maar dat staat er los van. Een dagelijkse update die correct is mag ik toch wel verwachten. Het is technisch niet mogelijk om alle slimme meters tegelijk uit te lezen. Dus ze nemen een gemiddelde tussen 2 meetwaardes rondom middernacht.

Naar jouw zeggen is de meterstand dat de datum heeft van 28-12-2017 de eindstand van 27-12-2017 en moet de datum in het overzicht dus 27-12-2017 zijn en niet 28-12-2017.
Het zijn immers de getallen van de 27ste en niet van de 28ste. Een datum en tijd component zitten in de meet gegevens.

In de regel boven de meterstanden staat letterlijk Stroom van 1-1-2017 t/m 31-12-2017.
Nu zullen ze van voor 25-12-2017 niet hebben, maar waar is de rest tussen 27-12-2017 (ook al staat er 28-12-2017) zitten 3 dagen!
Als ik 3 dagen te laat ben met betalen staat er een deurwaarder op de stoep.
En waar is de 26ste gebleven?

Op basis van mijn verwachte gebruik ben ik naar qurrent over gestapt, maar in het opgestuurde contract is daar niet naar gekeken maar is alleen naar het histories gebruik gekeken. Daar heb ik dus ook op gereageerd, en toen is mij verteld dat ik zelf op ieder moment het voorschot bedrag kan aanpassen. Het blijkt dus niet mogelijk om dit naar een meer realistische waarde aan te passen.
Op het moment dat je een nieuw energie contract afsluit zijn de getallen van het huidige jaar nooit bekent, je moet deze immers al afsluiten voordat je huidige contract is afgelopen. Het is in Nederland niet toegestaan om geen contract te hebben als je wel bent aangesloten.
Dit betekent ook dat alle inspanningen en investeringen die je het afgelopen jaar hebt gedaan om het energie verbruik te verlagen nog niet in de berekende cijfers zijn meegenomen.

Het is dus jammer dat je het voorschot bedrag alleen kan verhogen en niet kan verlagen. Zoals was toegezegd. Als ik een bank had gewild was ik wel naar een echte bank gegaan en niet naar een energie leverancier, kan ik ook iedere maand storten en er na een jaar weer afhalen, had ik nog iets van rente gehad.

Tot nog toe komt het dus nog niet erg betrouwbaar over.
Al sta ik in beginsel achter de doelstellingen en de ideologie staat betrouwbaarheid in een leverancier toch wel hoog op mijn lijstje.

Groet,

Ed
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Ed,

Je haalt standen en verbruiken door elkaar. De meterstand van 28 december is 's morgens vroeg de 28e uitgelezen. Als je daar de meterstand van 27 december van aftrekt, krijg je de (terug)levering van 27 december.

Je kunt op de slimme meter zien wanneer hij voor het laatst is uitgelezen. Druk een paar keer op de groene knop. Dan zie je stap voor stap de meterstanden tot en met het verbruik op dat moment. Daarna komt een melding als CL 4 05:42 31.12. Uitgelezen op 31 december om 5 uur 42.

Er staat in de kop " Stroom van 1-1-2017 t/m 31-12-2017" omdat het jaaraanzicht is geopend. De blauwe knop "JAAR". Als je meer standen hebt, heeft het soms zin om de andere knoppen en de < en > te proberen.

Ik heb in mijn overzicht meterstanden die van 26 december wel en inmiddels die van 29 december ook. Er zitten meestal twee dagenvertraging in. Mijn netbeheerder is Enexis Noord.

Dat NLE de meterstanden per half uur krijgt aangeleverd van de netbeheerders, is nieuws. Maar ze maken er geen reclame voor. Ik vind er tenminste niets over terug. Kun je een link plaatsen?

Dat opstellen van contractvoorstellen op basis van de historische gebruiken is mij en anderen hier ook een doorn in het oog. Zeker als het om bestaande klanten gaat. Het moet zelfs aan de hand van het verbruik over tien maanden te zien zijn wat het vermoedelijk jaarverbruik wordt. Ze denken erover de software te wijzigen.

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +5
Hi EdSanders,

Wat Frans aangeeft klopt. Daarentegen licht ik graag nog wat toe met betrekking tot de maandbedragen.
Wij factureren maandelijks een maandbedrag, wat een voorschot op de levering is. Alles wat je te veel betaald, krijg je van ons terug op de jaarnota.
Mocht jij het maandbedrag willen aanpassen naar een bedrag wat passender is voor jouw verbruik/opwek, verneem ik dit graag. Ik bereken met alle liefde een nieuw maandbedrag voor je.
Wij kijken namelijk naar de aansluiting, en zien daar een bepaald verbruik op staan, dat is ook het verbruik wat wij gebruiken voor de berekening van het maandbedrag.
Als de zonnepanelen vrij recent ( lees ; binnen 1 jaar), dan heeft dit nog geen invloed gehad op jouw historische verbruik. Dit zal de komende jaren dan alleen maar gaan dalen.

Ik hoor graag van je hoe jij denkt over dit voorstel.

Groetjes,
Nathan

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen