Onbetrouwbare overzichten in Mijn Energie

• 10 januari 2017
  • 1 reactie
  • 258 keer bekeken

Vorige week kwam ik er achter dat alle overzichten waarmee ik te maken heb van elkaar afwijken en dus onbetrouwbaar zijn:
- De grafieken in "Mijn Energie" wijken af verbruiks- en terugleverwaarden van de meterstanden (sinds het begin van mijn contract d.d. 9/1/2016). Volgens de grafieken in 'Mijn Energie' hebben mijn zonnepanelen meer opgeleverd dan ik heb verbruikt.
- Toen ik windtegoeden wilde bestellen gaf de desbetreffende pagina aan dat ik op grond van mijn verbruik (676 kWh ???) maximaal 2 windtegoeden kon bestellen, hetgeen ik toen heb gedaan. De bestelling is inmiddels bevestigd.
- Na navraag hiernaar kreeg ik vervolgens keurig een mailtje met de meterstanden van 9/1/2016 tot 1/1/2017 en een berekening, waarbij na aftrek van teruglevering mijn verbruik uitkwam op 374 kWh (???). Ook kreeg ik het advies voortaan de meterstanden als uitgangspunt te nemen. Vervolgens heb ik zelf de meterstanden (in "Mijn Energie") over dezelfde periode er bij genomen en ik kom uit op exact '0' kWh verbruik. En ik denk dat ik echt goed gerekend heb! Rara???
Kortom het is een rommeltje in de overzichten en het aanvullende mailtje hierover. Ik heb geen betrouwbaar actueel overzicht meer en van "Mijn Energie " hoef je volgens klantenservice ook niet meer uit te gaan. Ik ben benieuwd naar de jaarnota :-((. Maar ik baal hier wel van.
Voor de zekerheid heb ik op de laatste dag van het eerste contractjaar zelf maar de meterstanden in de meterkast genoteerd.

1 reactie

Ik vind het ook jammer dat de overzichten niet stabiel en helder zijn. Ik zie op de app andere gegevens dan op de website. In de app wordt sowieso vreemde info gegeven - bijvoorbeeld alles zou gebaseerd zijn op een gratis windtegoed uit 2015 dat ik nooit gehad heb. Er is geen inzicht in de opbrengst tov het aantal windtegoeden, de opbrengst is ook niet te downloaden. En eerlijk gezegd vertrouw ik de gegevens zelf ook niet helemaal: ik heb drie dagen bijna 0 opbrengst met 11 windtegoeden en volgens mij waren dat geen windstille dagen. Volgens de voorwaarden zou de app leidend zijn. Ben benieuwd welke accountant een goedkeuring durft af te geven voor die cijfers. Ik vind het wel positief dat het % in het online overzicht nu uitgaat van de opbrengst tov het verbruik van dit moment. Dat is al een stuk helderder. Al met al is dit echt geen hogere wiskunde, maar dit is al meer dan een jaar aan de hand als ik de berichten elders op de community lees.

Reageer