Beantwoord

Verlengingsaanbod met rare maandprijs

• 19 november 2017
  • 15 reacties
  • 321 keer bekeken

Ik heb van Qurrent een verlengingsaanbod gehad. Dit aanbod is voor '3 jaar prijs zeker' inclusief 100 euro verlengingskorting, en komt hiermee neer op 51,81 euro per maand. Door zonnepanelen kom ik rond de 0 kWh per jaar uit. De vraag is dan ook hoe deze 51 euro berekend wordt?

Groeten,
Dennis
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 23 november 2017, 14:14

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie berichten en bedankt voor de feedback.

Ook met het verlengaanbod wordt er gekeken naar het standaardjaarverbruik (SJV) op de woning. Dit is een gemiddeld verbruik van de afgelopen 3-5 jaar en wordt door de netbeheerder bijgehouden.
Dit SJV neemt niet automatisch de eigen opwek mee. Wanneer je een draaischijfmeter hebt natuurlijk wel, maar met een slimme meter wordt de teruglevering niet automatisch meegenomen in de berekening.
Dit is iets om rekening mee te houden.

Natuurlijk blijft het zo dat termijnbedragen aan te passen zijn, en dat je enkel betaalt voor de energie die je ook daadwerkelijk verbruikt.
Wellicht kunnen we hier in de toekomst nog op inspelen en ook verlengaanbiedingen hierop aanpassen, maar op dit moment blijft het op basis van het SJV.

is er nog meer verduidelijking nodig? Dan hoor ik het graag.

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi Dennis,

Ik kreeg ook zo'n aanbod dat er zo'n 40 euro naast zit. Als ik naar de specificatie kijk, lijkt het of ze geen rekening houden met de saldering. Voor de afgenomen stroom berekenen ze ongeveer 20 cent per kWh, voor de teruggeleverde stroom 10 cent per kWh.

Groet, Frans

P.S. @Nina van Qurrent Dit lijkt me iets waar jullie administratie snel naar moet kijken. We zullen de enigen niet zijn met zonnepanelen. Ook de berekening op de website voor nieuwe klanten gaat de fout in bij zonnepanelen/gebruik/teruglevering.
Badge +1
Het mijne zit er ook naast, flink naast, maar dat komt in mijn geval waarschijnlijk omdat ze het verbruik van de vorige bewoner erbij gemeten wordt. Best wel raar. Ik zag de prijs wel dalen naarmate de tijd verstreek (en mijn slimme meter eindelijk weer data doorgaf na 3 dagen), dus ben benieuwd of dit aan de prijs te zien is over een tijdje. Ik heb overigens in mijn geval geen zonnepanelen.
Reputatie 4
Badge +12
Qurrent hanteert voor het berekenen van een voorschot nog steeds het historisch verbruik dat ze twee jaar geleden ook al hanteerden, een vijfjaars gemiddelde dat ze van de netbeheerder doorkregen en dat kennelijk de afgelopen twee jaar niet is veranderd. In ieder geval zat indertijd de historische teruglevering niet in het systeem. Na een maand heen en weer mailen werd het maandbedrag 40 euro verlaagd. Bij de afrekening over 2016 bleek dat juist. Op de afrekening werden keurig afgenomen en teruggeleverde stroom gesaldeerd en kreeg ik netjes 10 cent per kWh over het overschot.

Nu krijg ik weer een specificatie met exact hetzelfde historische verbruik, ook zonder teruglevering, maar wel met 250 euro "terugleververgoeding" , maar helaas nog zonder saldering. Waarschijnlijk hebben ze nog hetzelfde berekeningsprogramma, maar voor bekende terugleveraars een regel toegevoegd.

Er zijn dus twee foute mechanismen:

Er worden zwaar verouderde historische verbruiken, mogelijk van oud-bewoners, waarschijnlijk van voor de zonnepanelen en woningisolatie gebruikt,
Er wordt niet gesaldeerd.

@HenzeBerkheij, je kunt vast zelf een betere schatting maken van je verbruik. Het jaar is tenslotte al bijna om. Hou vast aan het daarbij horende maandbedrag.

@DGeldhof, als je netto geen elektriciteit verbruikt, betaal je alleen netbeheer stroom en leveringskosten en krijg je de heffingskorting van 373 euro terug.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie berichten en bedankt voor de feedback.

Ook met het verlengaanbod wordt er gekeken naar het standaardjaarverbruik (SJV) op de woning. Dit is een gemiddeld verbruik van de afgelopen 3-5 jaar en wordt door de netbeheerder bijgehouden.
Dit SJV neemt niet automatisch de eigen opwek mee. Wanneer je een draaischijfmeter hebt natuurlijk wel, maar met een slimme meter wordt de teruglevering niet automatisch meegenomen in de berekening.
Dit is iets om rekening mee te houden.

Natuurlijk blijft het zo dat termijnbedragen aan te passen zijn, en dat je enkel betaalt voor de energie die je ook daadwerkelijk verbruikt.
Wellicht kunnen we hier in de toekomst nog op inspelen en ook verlengaanbiedingen hierop aanpassen, maar op dit moment blijft het op basis van het SJV.

is er nog meer verduidelijking nodig? Dan hoor ik het graag.

Groetjes, Nina
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Nina,

Je hebt duidelijk gemaakt dat Qurrent het SJV hanteert. Je hebt niet duidelijk gemaakt waarom. Qurrent heeft of al eens een jaarafrekening opgesteld of inzicht in de tweemaandelijkse meterstanden. Ik vraag me ook af hoe het kan dat dat SJV in mijn geval identiek is aan dat van twee jaar geleden.

Bij mij en vermoedelijk ook bij DGeldhof is iets anders aan de hand. Er wordt niet gesaldeerd. Op mijn specificatie staat de afname van 1868kWh voor € 371 en een verder ongespecificeerd bedrag aan "Terugleververgoeding" van € 250. Los van andere kosten die ik niet betwist, resulteert dat in € 121 te betalen. In feite zou er moeten staan: 1868kWh wordt gesaldeert, kosten € 0,00. Vergoeding voor meer teruggeleverd dan gesaldeerd 632kWh à € 0,10 = € 63. Dat scheelt al € 184. Daarbij ging ik er van uit dat jullie met € 250 bedoelen 2500kWh. Hanteren van het bekende verbruik over de afgelopen 23 maanden voor gas, scheelt nog eens € 168. Alles bij elkaar ongeveer € 30 per maand. Met mijn ruwe eerste schatting zat ik nog niet zo slecht.

Natuurlijk is het voorstel een schatting. Het feitelijk verbruik is uiteindelijk doorslaggevend. Maar het is ook een offerte. Bij die € 250 staan geen kilowatturen en het ontbreken van saldering in de offerte geeft mij geen goede vooruitzichten. Bij de uiteindelijke afrekening moet ik die met de offerte kunnen vergelijken.

Natuurlijk kunnen we via de website het maandbedrag wijzigen. Maar niet onbeperkt. En met dat deel van de site gaat het ook niet altijd jofel. In ieder geval heb ik geen zin in herhaling van het mailverkeer van eind 2015. Waar wij het maandbedrag kunnen wijzigen, moeten jullie ook een fatsoenlijke offerte, verlengingsvoorstel, kunnen uitbrengen. Ik zie dat met belangstelling tegemoet.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Wow, Qurrent heeft gereageerd. In plaats van die duistere € 250 terugleververgoeding staat er nu ineens € 350 terugleververgoeding. Kennelijk heeft iemand gezien dat mijn zonnepanelen 3500kWh opleveren. Maar nog steeds ontbreekt saldering. Het rekenrecept deugt niet. En de site om het maandbedrag te wijzigen werkt nog steeds niet.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Frans,

Ik ga dit hier verder even voor je uitzoeken en zal samen de verlengexpert hier kijken naar jouw verlengaanbod. Ik verwacht je daar uiterlijk begin volgende week een terugkoppeling op te geven. Ik hoop eerder.

Groet,

Jeroen
Reputatie 4
Badge +12
Donderdag kreeg ik in mijn berichtenbox in het Dashboard een derde voorstel. Nu 174 euro. Saldering was niet alleen weggelaten. Al mijn zonnestroom ontbrak.

Gelukkig kreeg ik dezelfde middag per e-mail een voorstel van @Jeroen van Qurrent. Gebaseerd op mijn bekende verbruik en opbrengst in 2016. Dat voorstel kwam neer op 124 euro per maand.

Het eerste computer gegenereerde voorstel kwam uit op 157 euro, het tweede op 147 euro, het derde op 174 euro. Tenslotte kwam Jeroen op ongeveer de door mij voorspelde 124 euro. Het zal duidelijk zijn dat ik aan zijn voorstel de voorkeur geef. Ik hoop ook dat hij en zijn collega's hun best doen om bestaande klanten bij Qurrent te houden als hun verlengingsvoorstellen sterk afwijken van hun huidige of vorige jaarverbruik of maandbedrag. Beter, programmeer de computers om verlengingsvoorstellen te maken, gebaseerd op echte data en echte regelingen.

@DGeldhof en @HenzeBerkheij, ik hoop dat jullie inmiddels ook betere voorstellen hebben gekregen.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Vandaag is mijn jaarcontract afgelopen. Tijd voor een riant verlengingsvoorstel moet de computer van Qurrent gedacht hebben. Dus kwam in mijn mail wederom het voorstel om 174 euro per maand te gaan betalen.

Mijn eigen computer kwam op basis van mijn echte gebruik over 2017 op 115 euro per maand. De overstapwebsite van Qurrent was nog bescheidener en deed het voor 112 euro. Allemaal zonder bonussen, overstap- en verlengkortingen en windtegoeden.

In Groningen staat dit soort marketing bekend als Twee voor de prijs van Drie.

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +5
Hi Frans,

Onze verlengingsaanbiedingen zijn aardig stug. Niet zo zeer qua tarieven, meer qua presentatie. Ik snap dat het aardig vertekend overkomt. Een maandbedrag van € 174,- ten opzichte van € 115,- is een fors verschil. Ons systeem en het historische verbruik is nog steeds in de veronderstelling dat er sprake is van een groot gasverbruik, dit desondanks de maatregelen die jij zelf hebt ondernomen voor het verduurzamen van jouw woning.
Als je wenst, kan de verlenging erin worden gezet, en behoud jij alsnog een maandbedrag ter waarde van € 115,- .

Graag verneem ik van je of ik je verder kan helpen. In de tussentijd alvast een fijne dag en een mooi weekend gewenst 🙂 .

Groetjes,
Nathan
Reputatie 4
Badge +12
@Nathan van Qurrent .

Het lagere gasverbruik is maar een klein deel van het verschil. Het laatste voorstel van € 174 rekende met pre-historisch verbruik van elektriciteit. Van voor mijn zonnepanelen, die ik toch al weer ruim vier jaar heb.

Ik heb Jeroen zo'n drie weken geleden gemaild dat ik akkoord ging met zijn gemailde voorstel. Ik had over details nog wel vragen die nog niet beantwoord zijn.

Prettig weekend en Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Frans,

Helaas hebben we een mail achterstand en komt je mail niet automatisch bij mij terecht. Ik heb hem zojuist beantwoord! Hoor graag of ik het in gang kan zetten.

Groet,

Jeroen
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Jeroen,

Ergens in de stapel mail die zojuist bij jullie binnenkwam, zit mijn acceptatie ;-)

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +5
Hi Frans!

De e-mail zie ik terug! Heb de verlenging voor je verwerkt 🙂 .

Groetjes,
Nathan

Reageer