Beantwoord

Waar zie ik de opwek van mijn Windtegoed in Mijn Energie?

  • 19 oktober 2016
  • 49 reacties
  • 10509 keer bekeken

Badge
Alhoewel ik 15 windtegoeden heb (opwek 225 kWh per jaar per windtegoed, is dus 3375 kWh totaal, gedeeld door 365 dagen per jaar is dus 9,2465 kWh per dag (gegarandeerd)) geeft mijn app aan dat ik in ongeveer een week tijd (hoewel het elke dag minimaal windkracht 4 a 5 en momenteel zelfs 9(!) is) slechts 1,41 kWh opwek heb.... VREEMD....
Daarnaast zie ik nu onverklaarbaar ook een live verbruik van 0,00 WATT.....

Wat is er mis?? wie kan me helpen?? of uitleg geven??


Bij mij precies hetzelfde! De hele week al windkracht 4 maar ik blijf op 54 KWH steken, en dat al 7 dagen lang!
icon

Beste antwoord door Sebastiaan van Qurrent 20 oktober 2016, 19:42

SanderRusch: dank voor het vertrouwen!

Voor degenen die het interessant vinden om te weten hoe de gegevens in Mijn Energie terecht komen en wat er nou mis gaat: (waarschuwing, technisch verhaal volgt)
Ons windpark wordt gemonitord door een partij die de opwek- en verbruikgegevens (een windmolenpark verbruikt energie als er geen wind staat) verzamelt. Deze gegevens zijn voor een hele dag beschikbaar op het eind van de middag van de volgende dag. Wij halen dus iedere dag de gegevens op van de vorige dag aan het eind van de middag, via een API die zij aanbieden. Deze gegevens worden vervolgens geconverteerd naar een formaat waar we wat mee kunnen en in een queue (wachtrij) gezet. Vervolgens wordt door een ander proces deze wachtrij uitgelezen en verder verwerkt naar een formaat waar Mijn Energie wat mee kan.

Ik heb vandaag mijn gebruikelijke werkzaamheden opzij gezet om samen met een collega van systeembeheer uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Het blijkt dat alle systeem gewoon netjes draaien, maar dat we sinds een paar dagen alleen maar 0 als opwek binnen krijgen uit de API van de partij die het windpark monitort. We hebben getuigen die hebben gezien dat de molens echt draaien, dus er gaat op dit moment iets mis bij het verzamelen van de opwekgegevens. We hebben dit probleem bij hen neergelegd, we moeten nu wachten op hun analyze en oplossing. In de tussentijd gaan wij zelf monitoring opzetten om de monitorende partij te monitoren. 🙂
Bekijk origineel

49 reacties

Sinds id de app gebruik zie ik geen live weergave van de door mij opgewekte windenergie. Via een medewerker bij Qurrent heb ik ook via een andere route gekeken (qboxdisplay.blauwe-lucht.nl) en ook daar zie ik ? in plaats van wat ik opwek. Het lijkt dus een probleem met mijn account te zijn. Is hier wat aan te doen?
Reputatie 4
Badge +5
Sinds id de app gebruik zie ik geen live weergave van de door mij opgewekte windenergie.
Heb je een eigen windmolen, of bedoel je Windtegoed? In het laatste geval zul je daar geen live weergave van zien, die informatie is op dit moment niet beschikbaar.
Ik bedoel inderdaad Windtegoed ... ik denk niet dat ze het gaan waarderen hier in de straat als ik een molen op het dak zet.
Wellicht dat meer uitleg bij de app, dan wel de mogelijkheid om een voor veel mensen zinloze meter uit te schakelen dan wel opties zijn.
IK heb de laatste 4 dagen ook geen windtegoed voorbij zien komen, ook niet in mijn dashboard op de PC ?? ik woon vlak achter de molens op het hellegatsplein en ik zie ze toch elke dag vrolijk ronddraaien..tenzij ze elektrische aangedreven worden lijkt mij een opbrengst van 0 zeer onwaarschijnlijk. op mijn smartphone werd de opbrengst van mijn tegeod al niet doorgegeven...iets om aan te werken misschien?

Hoi JaronBlazer en SanderRusch,

Bedankt voor het aankaarten van dit onderwerp! We hebben gemerkt dat er iets misgaat met de weergave van Windtegoed vanaf afgelopen zondag. Het is het geval bij alle eigenaars van Windtegoed. Mijn collega's van de technische dienst zijn op dit moment hard bezig met het zoeken naar een oplossing! We houden jullie op de hoogte!

Groeten,

Natalia van Qurrent
daar om heb ik geen vertrouwen in het korrektweergeven van windtegoed
daar om heb ik geen vertrouwen in het correct weergeven van windtegoed

Ik ga ervan uit dat het wel goed komt!
Ik heb al eens met een andere windtegoed gebruiker gecheckt of het overeen kwam, met 1 windtegoed t.o.v. mijn 2 maar dat was hetzelfde /2.
Reputatie 4
Badge +5
SanderRusch: dank voor het vertrouwen!

Voor degenen die het interessant vinden om te weten hoe de gegevens in Mijn Energie terecht komen en wat er nou mis gaat: (waarschuwing, technisch verhaal volgt)
Ons windpark wordt gemonitord door een partij die de opwek- en verbruikgegevens (een windmolenpark verbruikt energie als er geen wind staat) verzamelt. Deze gegevens zijn voor een hele dag beschikbaar op het eind van de middag van de volgende dag. Wij halen dus iedere dag de gegevens op van de vorige dag aan het eind van de middag, via een API die zij aanbieden. Deze gegevens worden vervolgens geconverteerd naar een formaat waar we wat mee kunnen en in een queue (wachtrij) gezet. Vervolgens wordt door een ander proces deze wachtrij uitgelezen en verder verwerkt naar een formaat waar Mijn Energie wat mee kan.

Ik heb vandaag mijn gebruikelijke werkzaamheden opzij gezet om samen met een collega van systeembeheer uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Het blijkt dat alle systeem gewoon netjes draaien, maar dat we sinds een paar dagen alleen maar 0 als opwek binnen krijgen uit de API van de partij die het windpark monitort. We hebben getuigen die hebben gezien dat de molens echt draaien, dus er gaat op dit moment iets mis bij het verzamelen van de opwekgegevens. We hebben dit probleem bij hen neergelegd, we moeten nu wachten op hun analyze en oplossing. In de tussentijd gaan wij zelf monitoring opzetten om de monitorende partij te monitoren. 🙂
SanderRusch: dank voor het vertrouwen!

We hebben getuigen die hebben gezien dat de molens echt draaien,. :)


KLopt dat was ik 😃
Reputatie 4
Badge +5
Een kleine update: er wordt nog steeds gezocht naar de oorzaak van het probleem. Het lijkt er op dat het probleem niet bij de monitorende partij zit, maar dichter bij het windpark zelf. Zodra ik meer details hoor laat ik het weten.
Badge +2
Sinds enkele dagen waait het in Zuid Holland niet meer.
Of de gegevens komen niet meer door.
Feit is dat er al dagen niets meer wordt bij geschreven.
Wat is de enig juiste conclusie?
Hallo iedereen,
Een storing kan voor komen, geen probleem. Maar juist in die ontbrekende dagen heeft het sinds weken eens weer goed gewaaid. Als de monitoring uitvalt, vervalt dan ook het opgewekte windtegoed?
Reputatie 4
Badge +5
Een storing kan voor komen, geen probleem. Maar juist in die ontbrekende dagen heeft het sinds weken eens weer goed gewaaid. Als de monitoring uitvalt, vervalt dan ook het opgewekte windtegoed?

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
  • De windmolens hebben gewoon staan draaien en de opgewekte stroom is normaal op het net terecht gekomen, alleen is er ergens iets mis met het uitlezen en doorgeven van de hoeveel energie.
  • De windmolens hebben wel gedraaid maar de opgewerkte stroom is om wat voor reden dan ook niet op het net terecht gekomen.
Vooralsnog gaan we uit van de eerste situatie. Wij doen er alles aan om de ontbrekende gegevens te achterhalen en die met terugwerkende kracht weer netjes in het systeem te zetten. Zodra dat is gebeurd zijn de grafieken van alle Windtegoeden weer compleet.
Reputatie 4
Badge +5
Er wordt nog steeds hard gezocht naar de oorzaak van het probleem. Zodra ik meer details heb laat ik het weten.
Badge
Een storing kan voor komen, geen probleem. Maar juist in die ontbrekende dagen heeft het sinds weken eens weer goed gewaaid. Als de monitoring uitvalt, vervalt dan ook het opgewekte windtegoed?

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
  • De windmolens hebben gewoon staan draaien en de opgewekte stroom is normaal op het net terecht gekomen, alleen is er ergens iets mis met het uitlezen en doorgeven van de hoeveel energie.
  • De windmolens hebben wel gedraaid maar de opgewerkte stroom is om wat voor reden dan ook niet op het net terecht gekomen.
Vooralsnog gaan we uit van de eerste situatie. Wij doen er alles aan om de ontbrekende gegevens te achterhalen en die met terugwerkende kracht weer netjes in het systeem te zetten. Zodra dat is gebeurd zijn de grafieken van alle Windtegoeden weer compleet.


Beste Sabastiaan,

Dat met terugwerkende kracht netjes in het systeem zetten is denk ik onmogelijk. Als voorbeeld: Per 25-07-2016 heb ik een windtegoed. Door een technische storing staat in de app dat deze per 27-07-2016 is ingegaan. Dit zou allemaal aangepast worden en netjes met terugwerkende kracht verwerkt worden. Helaas is de realiteit dat ik daar nog steeds op wacht! 😉

Denk dat het dus wel reëel is om geen verwachtingen uit te spreken die niet waargemaakt kunnen worden!
Badge +3
Een storing kan voor komen, geen probleem. Maar juist in die ontbrekende dagen heeft het sinds weken eens weer goed gewaaid. Als de monitoring uitvalt, vervalt dan ook het opgewekte windtegoed?

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
  • De windmolens hebben gewoon staan draaien en de opgewekte stroom is normaal op het net terecht gekomen, alleen is er ergens iets mis met het uitlezen en doorgeven van de hoeveel energie.
  • De windmolens hebben wel gedraaid maar de opgewerkte stroom is om wat voor reden dan ook niet op het net terecht gekomen.
Vooralsnog gaan we uit van de eerste situatie. Wij doen er alles aan om de ontbrekende gegevens te achterhalen en die met terugwerkende kracht weer netjes in het systeem te zetten. Zodra dat is gebeurd zijn de grafieken van alle Windtegoeden weer compleet.


Beste Sabastiaan,

Dat met terugwerkende kracht netjes in het systeem zetten is denk ik onmogelijk. Als voorbeeld: Per 25-07-2016 heb ik een windtegoed. Door een technische storing staat in de app dat deze per 27-07-2016 is ingegaan. Dit zou allemaal aangepast worden en netjes met terugwerkende kracht verwerkt worden. Helaas is de realiteit dat ik daar nog steeds op wacht! 😉

Denk dat het dus wel reëel is om geen verwachtingen uit te spreken die niet waargemaakt kunnen worden!


Realiteit is m.i. dat de gegarandeerde opbrengst vaststaat.Dat is geen verwachting, alle meeropbrengst is mooi meegenomen, maar daar heb ik geen verwachtingen over. Dat de gegevens mbt cijfers en statistieken niet goed in de apps staan is wel jammer, maar dat komt vast wel goed. Mijn verwachting is dat de opbrengsten wel inzichtelijk worden. Met of zonder verloren data, is niet zo heel belangrijk voor mij.
Een storing kan voor komen, geen probleem. Maar juist in die ontbrekende dagen heeft het sinds weken eens weer goed gewaaid. Als de monitoring uitvalt, vervalt dan ook het opgewekte windtegoed?

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
  • De windmolens hebben gewoon staan draaien en de opgewekte stroom is normaal op het net terecht gekomen, alleen is er ergens iets mis met het uitlezen en doorgeven van de hoeveel energie.
  • De windmolens hebben wel gedraaid maar de opgewerkte stroom is om wat voor reden dan ook niet op het net terecht gekomen.
Vooralsnog gaan we uit van de eerste situatie. Wij doen er alles aan om de ontbrekende gegevens te achterhalen en die met terugwerkende kracht weer netjes in het systeem te zetten. Zodra dat is gebeurd zijn de grafieken van alle Windtegoeden weer compleet.


Beste Sabastiaan,

Dat met terugwerkende kracht netjes in het systeem zetten is denk ik onmogelijk. Als voorbeeld: Per 25-07-2016 heb ik een windtegoed. Door een technische storing staat in de app dat deze per 27-07-2016 is ingegaan. Dit zou allemaal aangepast worden en netjes met terugwerkende kracht verwerkt worden. Helaas is de realiteit dat ik daar nog steeds op wacht! 😉

Denk dat het dus wel reëel is om geen verwachtingen uit te spreken die niet waargemaakt kunnen worden!


Realiteit is m.i. dat de gegarandeerde opbrengst vaststaat.Dat is geen verwachting, alle meeropbrengst is mooi meegenomen, maar daar heb ik geen verwachtingen over. Dat de gegevens mbt cijfers en statistieken niet goed in de apps staan is wel jammer, maar dat komt vast wel goed. Mijn verwachting is dat de opbrengsten wel inzichtelijk worden. Met of zonder verloren data, is niet zo heel belangrijk voor mij.




Ik vindt het daarentegen wel belangrijk, zeker als ik het idee heb dat ik met 15 windaandelen op zijn minst een fors deel van mijn dagelijks verbruik zou moeten kunnen dekken. Vooralsnog zit ik slechts op 7% en dat kan niet kloppen
Een storing kan voor komen, geen probleem. Maar juist in die ontbrekende dagen heeft het sinds weken eens weer goed gewaaid. Als de monitoring uitvalt, vervalt dan ook het opgewekte windtegoed?

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
  • De windmolens hebben gewoon staan draaien en de opgewekte stroom is normaal op het net terecht gekomen, alleen is er ergens iets mis met het uitlezen en doorgeven van de hoeveel energie.
  • De windmolens hebben wel gedraaid maar de opgewerkte stroom is om wat voor reden dan ook niet op het net terecht gekomen.
Vooralsnog gaan we uit van de eerste situatie. Wij doen er alles aan om de ontbrekende gegevens te achterhalen en die met terugwerkende kracht weer netjes in het systeem te zetten. Zodra dat is gebeurd zijn de grafieken van alle Windtegoeden weer compleet.


Beste Sabastiaan,

Dat met terugwerkende kracht netjes in het systeem zetten is denk ik onmogelijk. Als voorbeeld: Per 25-07-2016 heb ik een windtegoed. Door een technische storing staat in de app dat deze per 27-07-2016 is ingegaan. Dit zou allemaal aangepast worden en netjes met terugwerkende kracht verwerkt worden. Helaas is de realiteit dat ik daar nog steeds op wacht! 😉

Denk dat het dus wel reëel is om geen verwachtingen uit te spreken die niet waargemaakt kunnen worden!
De weergave van het windtegoed heeft nog nooit gewerkt zoals het hoort. Ergens in mei is er bij mij bijna 100kwh 'verdwenen'. Toen kreeg ik het antwoord dat de app en tijdje niet goed had gewerkt en dat er teveel tegoed was bijgeschreven. Sindsdien maak ik (bijna) iedere dag een screenshot van het tegoed, regelmatig staat het tegoed een paar dagen stil, dan ineens komt er 2 a 3 dagen 5kwh per dag bij, om de dag daarna weer stil te staan, of zoals vandaag het tegoed weer 1kwh te verminderen. Dus dat het 'tijdelijk' fout gaat is onzin. Misschien wordt het tijd voor Qurrent om eens goede app developers en / of testers hier op te zetten. Of het nu aan de interne app, de interface naar de API, of de API zelf gaat waar het niet werkt, dit is geen tijdelijk probleem!!! Maar het wordt wel hoogtijd dat het opgelost wordt, want niemand heeft iets aan een 'live' update als er steeds geen hout van klopt.
Badge
De weergave in de app is nu weer aangepast, bij mij geen windtegoed meer na 14-10.
Reputatie 5
Badge +14
Hier het zelfde.
Ik ben pas sinds juni bij Qurrent en ben benieuwd of de eindafrekening beter verloopt. Ik had alleen met de eerste maand een (vermoedelijk) goede weergave op de app.
Reputatie 4
Badge +5
Meer details over de missende opwekdata: we hebben een gedeelte van de ontbrekende data ontvangen en succesvol terug gezet. Deze data lijkt correct en compleet tot gisteren. Van gisteren mist er nog een stuk opwekdata, daar zijn we nu mee bezig.

Daarnaast hebben we een probleem gevonden in de weergave van de opwek van de Windtegoeden: het lijkt er op alsof af en toe de opwek een dag verspringt, dan staat bijvoorbeeld de opwek van dinsdag vermeld bij maandag, de opwek van woensdag bij dinsdag etc. Hierover later meer.
Reputatie 5
Badge +14
Als het maar goed komt.

Reageer