Beantwoord

Waarom is de jaarnota niet zichtbaar en juist in Mijn Energie?

Badge +2
Hallo daar,
vandaag in mijnenergie is de jaarrekening 2017 zichtbaar. Als ik deze probeer te openen komt er een nieuw scherm, maar de pdf wordt niet geladen. Het scherm blijft ook blank.
Wat mij opvalt is dat de datum van publicatie op 25 juli staat. Het is vandaag 24 juli. Dit zou kunnen betekenen dat obv datumcontrole de view niet wordt vrijgegeven.

Als periode staat aangegeven 30 juni tot 30 juni; dit is onjuist en moet zijn 1 juli t/m 30 juni (of 1 juli tot 1 juli)
icon

Beste antwoord door Vita van Qurrent 28 juli 2017, 15:54

@Twe en @Energie ik heb in dit topic gereageerd op jullie vraag over de jaarnota

@JaapJ,

Bedankt voor je bericht, ik heb alles voor je uitgezocht:

[/quote]aangegeven berekeningsperiode/boekingsperiode onjuist: Dan nu het tweede deel van mijn vraag: de jaarrekening 2015/16 loopt van 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2016. De jaarrekening van 2016/17 loopt van 30 juni 2016 tot en met 30 juni 2017. Dit betekent dat er in ieder geval 1 dag vastrecht te veel wordt betaald; daarnaast wordt het verbruik van 30-6 ook meegenomen op de factuur; terwijl de factuur van 2016 aangeeft tot en met 30 juni 2016. Ik mag daarbij veronderstellen dat dit tot 23.59 uur is.
Omdat de aangegeven startdatum onjuist is, kan ook getwijfeld worden aan de juiste startmeterstanden.[/quote]

De jaarnota van 2015 tot 2016 loopt van 1 juli 2015 tot 30 juni 2016. Dit staat duidelijk zo in ons systeem, maar ik begrijp dat dit duidelijker op de jaarnota vermeld kan worden.
Wanneer je alle dagen narekent die op je jaarnota verrekend staan voor het vastrecht, komt dit overeen met het aantal dagen vastrecht in rekening gebracht.

[/quote]Windtegoeden: Bij windtegoeden wordt een garantie gegeven van 250 kWh per windtegoed per jaar. Bij 10 windtegoeden is dat 2.500 kWh per jaar of wel 208,3 kWh per maand en per dag het maandtegoed gedeeld door het aantal dagen per maand. Voor januari 2017 is dat 208,33/31=6,72 kWh per dag. Mijn windtegoed is gestart op 21 januari. tot en met 31 januari zijn dit 11 dagen. KWh garantie voor januari bedraagt daar 11*6,72=73,92 kWh voor de daaropvolgende 5 maanden is 208,33 kWh per maand van toepassing = 1.040 kWh.
Garantie vanaf 21 januari tot en met 30 juni = 73,92+1.040 = 1.113,92 kWh
Verrekend wordt echter 1.095 kWh, hetgeen betekent dat er een verschil in mijn nadeel is van 18,92 kWh.[/quote]

In de verekening van de windtegoeden wordt rekening gehouden met verschillende seizoenen. De garantie van 250 kWh per windtegoed is op jaarbasis.
Ik kan je dus verzekeren dat je op jaarbasis minimaal 250 kWh per windtegoed opwekt. In een korte periode, is er sprake van een graadverdeling per seizoen.

[/quote]Wijze van berekening van factuur:
Sinds 2014 beschik over een slimme meter. Mijn meterstanden worden sinds de installatie van die meter elektronisch uitgelezen. Het opleveren van de standen lijkt op 4 manieren tot stand te kunnen komen:
O= opname door meetbedrijf
K= opgave klant
S= uitlezen slimme meter
B= berekening
Op mijn factuur is aangegeven dat de meterstanden zijn bepaald door berekenen.
Dit in relatie tot de slimme meter begrijp ik niet en vraagt om toelichting[/quote]

Tot slot worden voor variabele tarieven altijd de tussentijdse meterstanden berekend.
Sinds 1 juli zijn alle leveranciers wettelijk verplicht om bij tariefwijzigingen de meterstanden opnieuw op te vragen.
In de toekomst worden al je meterstanden dus niet berekend, maar uitgelezen via je slimme meter.

Zijn al je vragen zo beantwoord?

Groetjes en fijn weekend!

Vita

Bekijk origineel

9 reacties

Precies hetzelfde hier.
Zelfde probleem
Badge +2
Hallo daar,
vandaag in mijnenergie is de jaarrekening 2017 zichtbaar. Als ik deze probeer te openen komt er een nieuw scherm, maar de pdf wordt niet geladen. Het scherm blijft ook blank.
Wat mij opvalt is dat de datum van publicatie op 25 juli staat. Het is vandaag 24 juli. Dit zou kunnen betekenen dat obv datumcontrole de view niet wordt vrijgegeven.

Als periode staat aangegeven 30 juni tot 30 juni; dit is onjuist en moet zijn 1 juli t/m 30 juni (of 1 juli tot 1 juli)

Inmiddels is het eerste deel van deze uitdaging opgelost! Dank daarvoor.

aangegeven berekeningsperiode/boekingsperiode onjuist: Dan nu het tweede deel van mijn vraag: de jaarrekening 2015/16 loopt van 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2016. De jaarrekening van 2016/17 loopt van 30 juni 2016 tot en met 30 juni 2017. Dit betekent dat er in ieder geval 1 dag vastrecht te veel wordt betaald; daarnaast wordt het verbruik van 30-6 ook meegenomen op de factuur; terwijl de factuur van 2016 aangeeft tot en met 30 juni 2016. Ik mag daarbij veronderstellen dat dit tot 23.59 uur is.
Omdat de aangegeven startdatum onjuist is, kan ook getwijfeld worden aan de juiste startmeterstanden.

Windtegoeden: Bij windtegoeden wordt een garantie gegeven van 250 kWh per windtegoed per jaar. Bij 10 windtegoeden is dat 2.500 kWh per jaar of wel 208,3 kWh per maand en per dag het maandtegoed gedeeld door het aantal dagen per maand. Voor januari 2017 is dat 208,33/31=6,72 kWh per dag. Mijn windtegoed is gestart op 21 januari. tot en met 31 januari zijn dit 11 dagen. KWh garantie voor januari bedraagt daar 11*6,72=73,92 kWh voor de daaropvolgende 5 maanden is 208,33 kWh per maand van toepassing = 1.040 kWh.
Verrekend wordt echter 1.095 kWh, hetgeen betekent dat er een verschil in mijn nadeel is van 18,92 kWh.

Wijze van berekening van factuur:
Sinds 2014 beschik over een slimme meter. Mijn meterstanden worden sinds de installatie van die meter elektronisch uitgelezen. Het opleveren van de standen lijkt op 4 manieren tot stand te kunnen komen:
K= opgave klant
S= uitlezen slimme meter
B= berekening
Dit in relatie tot de slimme meter begrijp ik niet en vraagt om toelichting
@Twe en @Energie ik heb in dit topic gereageerd op jullie vraag over de jaarnota

@JaapJ,

Bedankt voor je bericht, ik heb alles voor je uitgezocht:

[/quote]aangegeven berekeningsperiode/boekingsperiode onjuist: Dan nu het tweede deel van mijn vraag: de jaarrekening 2015/16 loopt van 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2016. De jaarrekening van 2016/17 loopt van 30 juni 2016 tot en met 30 juni 2017. Dit betekent dat er in ieder geval 1 dag vastrecht te veel wordt betaald; daarnaast wordt het verbruik van 30-6 ook meegenomen op de factuur; terwijl de factuur van 2016 aangeeft tot en met 30 juni 2016. Ik mag daarbij veronderstellen dat dit tot 23.59 uur is.
Omdat de aangegeven startdatum onjuist is, kan ook getwijfeld worden aan de juiste startmeterstanden.[/quote]

De jaarnota van 2015 tot 2016 loopt van 1 juli 2015 tot 30 juni 2016. Dit staat duidelijk zo in ons systeem, maar ik begrijp dat dit duidelijker op de jaarnota vermeld kan worden.
Wanneer je alle dagen narekent die op je jaarnota verrekend staan voor het vastrecht, komt dit overeen met het aantal dagen vastrecht in rekening gebracht.

[/quote]Windtegoeden: Bij windtegoeden wordt een garantie gegeven van 250 kWh per windtegoed per jaar. Bij 10 windtegoeden is dat 2.500 kWh per jaar of wel 208,3 kWh per maand en per dag het maandtegoed gedeeld door het aantal dagen per maand. Voor januari 2017 is dat 208,33/31=6,72 kWh per dag. Mijn windtegoed is gestart op 21 januari. tot en met 31 januari zijn dit 11 dagen. KWh garantie voor januari bedraagt daar 11*6,72=73,92 kWh voor de daaropvolgende 5 maanden is 208,33 kWh per maand van toepassing = 1.040 kWh.
Verrekend wordt echter 1.095 kWh, hetgeen betekent dat er een verschil in mijn nadeel is van 18,92 kWh.[/quote]

In de verekening van de windtegoeden wordt rekening gehouden met verschillende seizoenen. De garantie van 250 kWh per windtegoed is op jaarbasis.
Ik kan je dus verzekeren dat je op jaarbasis minimaal 250 kWh per windtegoed opwekt. In een korte periode, is er sprake van een graadverdeling per seizoen.

K= opgave klant
S= uitlezen slimme meter
B= berekening
Dit in relatie tot de slimme meter begrijp ik niet en vraagt om toelichting[/quote]

Tot slot worden voor variabele tarieven altijd de tussentijdse meterstanden berekend.
Sinds 1 juli zijn alle leveranciers wettelijk verplicht om bij tariefwijzigingen de meterstanden opnieuw op te vragen.
In de toekomst worden al je meterstanden dus niet berekend, maar uitgelezen via je slimme meter.

Vita
Badge +2

@Vita van Qurrent
Graag kom ik nog even terug op jouw reacties. Voor een beteroverzicht heb ik mijn teksten cursief geplaatst.
groet,
Jaap

aangegeven berekeningsperiode/boekingsperiode onjuist: Dan nu het tweede deel van mijn vraag: de jaarrekening 2015/16 loopt van 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2016. De jaarrekening van 2016/17 loopt van 30 juni 2016 tot en met 30 juni 2017. Dit betekent dat er in ieder geval 1 dag vastrecht te veel wordt betaald; daarnaast wordt het verbruik van 30-6 ook meegenomen op de factuur; terwijl de factuur van 2016 aangeeft tot en met 30 juni 2016. Ik mag daarbij veronderstellen dat dit tot 23.59 uur is.

Uit de jaarnota 2016 blijkt erg duidelijk dat de periode van 1 juli 2016 tot en met 30 juni 2017 loopt. Het maakt mij niet uit wat de systemen van Qurrent aangeven. De bewijslast in de vorm van de jaarnota 2015-2016 die Qurrent mij heeft gestuurd is overduidelijk! En in mijn visie kan Qurrent zich niet beroepen op het feit dat het "systeem bij Qurrent" iets ander aangeeft. Voor de helderheid heb ik een deel van de factuur bijgevoegd

Zoals uit de volgende plaat blijkt is de factuur van 2017 niet aansluitend maar overlappend

Een revisie is gewenst

[/quote]Windtegoeden: Bij windtegoeden wordt een [/i]garantie gegeven van 250 kWh per windtegoed per jaar. Bij 10 windtegoeden is dat 2.500 kWh per jaar of wel 208,3 kWh per maand en per dag het maandtegoed gedeeld door het aantal dagen per maand. Voor januari 2017 is dat 208,33/31=6,72 kWh per dag. Mijn windtegoed is gestart op 21 januari. tot en met 31 januari zijn dit 11 dagen. KWh garantie voor januari bedraagt daar 11*6,72=73,92 kWh voor de daaropvolgende 5 maanden is 208,33 kWh per maand van toepassing = 1.040 kWh.

Qurrent kiest er voor om de windtegoeden in dezelfde periode af te rekenen als de regulier verstrekte elektriciteit (en/of gas). Dat betekent dat ook eventuele overschotten of tekorten naar rato dienen te worden verrekend, zodat in nieuwe periode met een schoon jaar kan worden begonnen. Ik kan mij niet vinden in de door Qurrent gekozen wijze van verrekenen, die overigens ook niet wordt aangegeven in de voorwaarden. In mijn energieoverzicht is per verrekendatum alles weer op "0" gezet.

K= opgave klant
S= uitlezen slimme meter
B= berekening

Sinds 2015 laat ik mijn meterstanden ook uitlezen via slimmemeterportal.nl. Zij kunnen exact het verbruik in geleverd en terug geleverd, als het verbruik in gas per dag opleveren. Eventueel kan ik per mail een overzicht aanleveren met alle verbruik per dag. Ik begrijp niet dat jullie die data niet hebben.

Vita[/quote]
Hoi JaapJ,

Bedankt voor het sturen van je screenshots.
Je hebt helemaal gelijk en ik heb dit ook doorgezet naar onze afdeling Facturatie.
Er wordt precies uitgezocht waar de discrepantie ligt.
Uiteraard wordt op basis van deze uitkomst de jaarnota gecorrigeerd.

Verder is dit inderdaad de manier waarop de windtegoeden worden berekend.
Je geeft aan dat het naar rato verdeeld moet worden, dit gebeurt juist doordat er rekening wordt gehouden met het seizoen.
Jammer als je het hier niet mee eens bent.

Er wordt een standaard berekening wordt gedaan voor iedereen met een variabel contract, ongeacht slimme meter of niet.
Ik snap dat je alle meterstanden zou kunnen doorgeven, maar dit is niet hoe het proces was ingericht.
Zoals eerder aangegeven is dit vanaf heden anders en zal de slimme meter in de toekomst worden uitgelezen.

Groetjes, Vita
Badge +2
Hoi JaapJ,

Bedankt voor het sturen van je screenshots.
Je hebt helemaal gelijk en ik heb dit ook doorgezet naar onze afdeling Facturatie.
Er wordt precies uitgezocht waar de discrepantie ligt.
Uiteraard wordt op basis van deze uitkomst de jaarnota gecorrigeerd.

Verder is dit inderdaad de manier waarop de windtegoeden worden berekend.
Je geeft aan dat het naar rato verdeeld moet worden, dit gebeurt juist doordat er rekening wordt gehouden met het seizoen.
Jammer als je het hier niet mee eens bent.

Er wordt een standaard berekening wordt gedaan voor iedereen met een variabel contract, ongeacht slimme meter of niet.
Ik snap dat je alle meterstanden zou kunnen doorgeven, maar dit is niet hoe het proces was ingericht.
Zoals eerder aangegeven is dit vanaf heden anders en zal de slimme meter in de toekomst worden uitgelezen.

Groetjes, Vita

Hoi Vita,
factuurgegevens
ik zie dat de factuurgegevens nog steeds niet zijn aangepast. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Het betreft uitsluitend de datum. De startmeterstand voor de periode 2016-2017 komt overeen met de laatste meterstand van de afrekening 2015-2016. De factuurperiode moet worden 1 juli tot en met 30 juni. Er zal hooguit een verschil zijn in vastrecht

afrekening windtegoed
daar hebben we nog steeds een issue. Qurrent doet aan jaarafrekeningen. Voor mij betekent dat er per 1 juli een nieuwe termijn ingaat. Ik wil dan graag op 0 beginnen. Voor mij betekent dat alle geleverde diensten per die datum worden bepaal en worden verrekend. Als Qurrent de windeneergie daar buiten wil houden kan dat wat mij betreft, maar dan moet alles voor wat betreft de windernergie buiten de gebruikelijke jaarafrekening worden gehouden en zie ik graag een jaarafrekening windenergie per contractdatum windenergie, dus 20 januari. Alleen op die manier worden de afrekeningen zuiver gehouden.
De huidige manier is een "labber de kak" oplossing.
Ik wil graag dat je dit issue voorlegt aan jullie controller en verneem daar graag de uitkomst over
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Jaap,

Bedankt voor je bericht.

Mijn collega's van facturatie lopen de factuur na en zullen je op de hoogte houden wanneer er meer nieuws is. Indien het nodig is om de nota te corrigeren voor het vastrecht, dan zal dit uiteraard worden gedaan.

Ik heb deze situatie voorgelegd, maar het is niet mogelijk om een aparte Windtegoednota op te stellen. Wel kunnen we het volgende voorstellen:
Omdat het Windtegoed is ingegaan op 21-1-2017, is het mogelijk om een op 21-1-2018 de meterstanden door te geven en op basis van deze gegevens een tussentijdse nota op te laten stellen.
Met deze tussentijdse nota zul je zien dat er in het kalenderjaar tenminste 250 kWh is opgewekt en wordt verwerkt op de nota. Indien dit is iets wat je wil laten doen, dan kun je dit natuurlijk laten weten, of dit te zijner tijd aankaarten.

Ook zonder deze tussentijdse nota zul je per kalenderjaar minstens 250 kWh per Windtegoed opwekken, en dit zal ook op de volgende jaarnota's worden meegenomen.

Ik wens je een prettig weekend toe.

Groetjes, Nina

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen