Beantwoord

Waarom is er gasverbruik geregistreerd als ik niet thuis was?

• 7 juni 2017
  • 27 reacties
  • 12961 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +3
Het afgelopen weekend waren wij op vakantie.
Huis leeg, en hoge temperaturen. Thermostaat op 10 graden.
Toch heeft de gasmeter 0,04 aan gasgebruik gemeten.
hoe kan dat?
icon

Beste antwoord door Rob van Qurrent 5 juli 2017, 15:32

Hoi Monique, ik ga aan de hand van de meterstanden die wij hebben binnengekregen uitzoeken of ik een verklaring kan vinden.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 2
Badge +8
Hoi Monique,

Wat heerlijk, fijne vakantie gehad?

Het is gebruikelijk bij zo'n klein verbruik dat er sprake is van sluipverbruik.
Normaliter slaat het sluipverbruik veel op elektriciteit, echter komt dit ook voor bij gas.

Ik kan niet precies zeggen welk apparaat gezorgd heeft voor die 0,4 m3 aan gas, omdat ik niet weet wat voor apparatuur en isolatiesystemen je gebruikt.

Groeten van Giulia
Reputatie 1
Badge +3
Hoi Giulia,
Ja een fijne vakantie gehad.
Ook de 2de dag is er 0,04 gas verbruikt.
Zouden we een lek hebben?
We hebben een hr eco intergas cv ketel en een gasstel.
De intergas zou geen waakvlam moeten hebben.
Kunnen we bij de volgende vakantie maar beter de gaskraan dicht draaien?
Badge +5
Het zou kunnen dat er in de ketel een klein boilertje zit met een aantal liter water.
Dat wordt op temperatuur gehouden.
Dit gaat ook 's nachts door, ik heb dat uitgezet via de thermostaat.
Scheelt een paar honderd liter per jaar aan gas.
0,04 zeg je, dat is 40 liter als ik het goed heb.
En dat is ook wat ik hier thuis per dag verbruikte om dat boilertje op temperatuur te houden.

Update: 40liter x 365 dagen = 14,600 liter per jaar.
Dus geen paar honderd zoals boven vermeld maar bijna 15.000 liter.
Intergas houd de warmtewisselaar op temperatuur zodat hij snel warm water kan leveren, heb dit in mijn ketel uitgezet.
Reputatie 1
Badge +3
Hoi Hans,

Dat is een goeie tip. Ik ga eens kijken of ik dat ook kan uitzetten.

Dat zijn toch grote getallen rgm. Dit soort stand-by staan word voor een tv afgeraden, misschien moeten ze dit ook maar eens bekend maken!

dank voor de reacties.
Hoi Hans,

Dat is een goeie tip. Ik ga eens kijken of ik dat ook kan uitzetten.

Dat zijn toch grote getallen rgm. Dit soort stand-by staan word voor een tv afgeraden, misschien moeten ze dit ook maar eens bekend maken!

dank voor de reacties.

Top dat je antwoorden op je vraag hebt gekregen! Wij zijn natuurlijk erg benieuwd of de aanpassing zal werken! Laat je het aan ons weten? :$

Groetjes, Lisa
Reputatie 1
Badge +3
Nou Nee dus ff niet. 😞 Ik had volgens de gebruiksaanwijzing de voorverwarming uitgezet. Hij stond op zelf lerend. Het resultaat was dat we geheel geen warm water meer hadden, dus de oude instelling weer ingevoerd. Als ik ff meer tijd krijg ga ik het nog een keer proberen.
Badge +4
heb zelf een remaha avanta 24c, deze heeft een eco-stand en dan staat de wissellaar in stand-by en verbruikt geen gas, wel is het zo dat het dan 9 seconden duurt voordat er warm water gemaakt wordt.
de eco-stand zorgt dat ik temperatuur kan sturen met de tado maar dat hij niet onnozel stookt.
zoek op de eco-stand de handleiding hebben het daarbij vaak over sanitair warm water sww
Reputatie 4
Badge +12
Bij Intergas noemen ze het Tap Comfort; het op temperatuur houden van het tapwater. Op het bedieningspaneel kun je omschakelen tussen Comfort Aan en Eco. Eco is de stand om gas te besparen.
Bij mijn staan beide led's uit en krijg gewoon warm water, het duurt alleen wat langer. Weet niet of dit bij nieuwere ketels anders is.
Badge +4
Iedere ketel is anders, bij mij is weer anders als bij een ander.

Dat het langer duurt heeft meerdere factoren voornamelijk leidingtijd, afnamesnelheid, en tijd die het toestel nodig heeft.
Reputatie 1
Badge +3
Het is gelukt, nu geen gebruik meer op de meter.
Oké het duurt iets langer voor er warm water is maar dat gaat maar om een paar seconden.
Is het wat om dit eens als tip op jullie site te zetten Lisa?

Is het wat om dit eens als tip op jullie site te zetten Lisa?

We gaan kijken of dit mogelijk is!

Groeten,

Natalia
Reputatie 1
Badge +3
Vakantie, heerlijk. Maar de thuiskomst is een beetje een domper door het gebruik op de gas meter.
Gezien bovenstaande gedoe met een ecoline van intergas was ik deze keer benieuwd hoe we gescoord hadden.
Wat een domper! Hadden we de dag van vertrek blijkbaar nog een beetje gas verbruikt (.17m3), de dagen dat we weg waren hebben we ineens 0,52 m3 gas verbruikt. Ik kan maar 3 dagen zien maar 3x0,52 is dus anderhalve m3.
Maar voor ik de deur achter me dicht deed heb ik de meterstand opgenomen. De eerste 4 cijfers zijn niet veranderd, de laatste 3 wel: van .628 naar .661. Dat is geen anderhalve m3.! of zie ik dat verkeerd?
Wat gebeurt hier?
Reputatie 2
Badge +8
Hoi MoniqueFasel,

Ik wil graag zo goed mogelijk met je meedenken om het antwoord voor je te achterhalen.

Bedoel je de drie dagen dat je met vakantie was? Waar zie je de drie dagen staan met een verbruik van anderhalve m3?
Sinds welke dag heb je de meterstand opgenomen? Hoeveel uur of dagen later is de meter van 628 m3 naar 661 m3 gegaan?

Heb je deze stand geconstateerd nadat je jouw ecostand of besparende stand had ingesteld?

Kun je een foto van jouw slimme meter naar mij toesturen? Dan kijk ik alles grondig voor je na ;)

Alvast bedankt!

Groeten van Giulia
Badge +5
Gasketels kunnen gas verbruiken terwijl de verwarming niet aanstaat. Dit wordt veroorzaakt doordat tapwater op temperatuur gehouden wordt. Afhankelijk van het type ketel kun je dit afzetten of bijstellen.
Als je kijkt naar je gasverbruik in de Qurrent Mijn energie omgeving is het belangrijk dat je naar de schaal kijkt (y-as). Die is afhankelijk van het verbruik in m3 of in liters waarbij 1m3 overeenkomt met 1000 liter.
Reputatie 1
Badge +3
Giulia, ik schrijf, "Wat een domper! Hadden we de dag van vertrek blijkbaar nog een beetje gas verbruikt (.17m3), de dagen dat we weg waren hebben we ineens 0,52 m3 gas verbruikt. Ik kan maar 3 dagen zien maar 3x0,52 is dus anderhalve m3."
Wij zijn vertrokken op dinsdag 27-6. alleen de 3 dagen daarna (28/29/30-7) zijn zichtbaar op de site van het dashboard van Qurrent
zie de afbeelding hier onder!

ik schrijf : Maar voor ik de deur achter me dicht deed heb ik de meterstand opgenomen (stand ***7.628) . De eerste 4 cijfers zijn niet veranderd, de laatste 3 wel: van .628 naar .661. Dat is geen anderhalve m3.! gister zijn we thuis gekomen en heb ik de meterstand weer opgenomen die was toen : ( stand ***7.661)

En ja ik heb de ecoline uitgezet zoals je hebt kunnen zien in de voorgaande in de correspondentie die enkele weken geleden hier ook geplaatst is en die bij mij hier dus boven deze nieuwe teksten staat.
Een foto lukt nu even niet.
Reputatie 1
Badge +3
Gasketels kunnen gas verbruiken terwijl de verwarming niet aanstaat. Dit wordt veroorzaakt doordat tapwater op temperatuur gehouden wordt. Afhankelijk van het type ketel kun je dit afzetten of bijstellen.
Als je kijkt naar je gasverbruik in de Qurrent Mijn energie omgeving is het belangrijk dat je naar de schaal kijkt (y-as). Die is afhankelijk van het verbruik in m3 of in liters waarbij 1m3 overeenkomt met 1000 liter.

Ook voor jou Rob Ja de ecoline is aangepast en houd nu niet nodeloos de warmtewisselaar warm.
Als 1m3 1000 liter is hoeveel is dan 0.52 m3? en hoeveel is dat 3x? het zijn 3 dagen dat er niemand thuis was geen gas verbruikt zou moeten zijn en dat wel is gebeurd en dat is toch 1.56m3? terwijl we dinsdag nog thuis waren en er wel warm water is getapt maar wel minder als de dagen dat we er niet waren. (0,17) we zijn 7 dagen weg geweest ik ben benieuwd welk gas verbruik de komende dagen hierna in de dashboard verschijnen.
mijn thermostaat staat op 13 graden zo koud is het de afgelopen week niet geweest.
de meter opgenomen op 27/6 gaf de stand ***7.628 bij thuiskomst op 4/7 is mijn meterstand ***7.661 verschil van 0.033 m3 snap jij dat?
Badge +5
Hoi Monique, ik ga aan de hand van de meterstanden die wij hebben binnengekregen uitzoeken of ik een verklaring kan vinden.
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Rob, goede punten kaart je aan!

Zo te zien help je Monique goed op weg.

@MoniqueFasel, Rob neemt het van mij over!

Groeten van Giulia
Reputatie 1
Badge +3
Dag Rob, ik kan zien dat de dagen die nu op het dashboard staan voor juli geen gas gebruik laten zien. dus alleen de laatste 3 dagen van juni geven een raar beeld dat ook niet op de meter is terug te vinden. ik ben zeer benieuwd naar je conclusie.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Rob, goede punten kaart je aan!

Zo te zien help je Monique goed op weg.

@MoniqueFasel, Rob neemt het van mij over!

Groeten van Giulia

@XXX van Qurrent

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jullie bij Qurrent behoorlijk langs elkaar heen werken. Het geeft dan ook geen pas elkaar veren in het achterste te steken en elkaar te markeren als beste antwoord. Misschien kunnen jullie eerst de voorafgaande discussie lezen alvorens te reageren.

De punten die Rob aanreikt zijn dezelfde als waar RGM en Hans vd Heuvel een maand geleden mee kwamen. Dat was dus kennelijk maar een deel van het verhaal. Naast het sluipverbruik, dat Monique al lang geleden heeft opgelost, worden kennelijk bij de netbeheerder zeer onregelmatig meterstanden opgevraagd. Het is duidelijk dat Monique geen QBox heeft, dus het vragen naar een foto van de meter slaat nergens op. Drie dagen achter elkaar dezelfde 0,52m3 door de gasmeter kan niet. Dat komt uit de software die ergens een slag naar slaat als er geen of onduidelijke metingen zijn.

Maar wat ik jullie dus het meest kwalijk neem is dat jullie er ook maar een slag naar slaan en de indruk wekken heel goed bezig te zijn.

Groet, Frans
Reputatie 1
Badge +3
[/quote] De punten die Rob aanreikt zijn dezelfde als waar RGM en Hans vd Heuvel een maand geleden mee kwamen. Dat was dus kennelijk maar een deel van het verhaal. Naast het sluipverbruik, dat Monique al lang geleden heeft opgelost, worden kennelijk bij de netbeheerder zeer onregelmatig meterstanden opgevraagd. Het is duidelijk dat Monique geen QBox heeft, dus het vragen naar een foto van de meter slaat nergens op. Drie dagen achter elkaar dezelfde 0,52m3 door de gasmeter kan niet. Dat komt uit de software die ergens een slag naar slaat als er geen of onduidelijke metingen zijn.

Groet, Frans[/quote]

Hallo Frans,
Bedankt dat je het probleem echt doorziet en mijn irritatie zo goed verwoord. Het niet goed lezen van vraag en geschiedenis is echt een gemis en geeft het beeld dat ze maar wat roepen.
Je laat in je samenvatting nog weg dat de meterstand die ik zelf heb opgenomen het gebruik niet weergeeft dus voor mij is het overduidelijk dat er iets mis is gegaan in de communicatie tussen de slimme? meter en Qurrent of dat de software van het dashboard een steek heeft laten vallen.
Bedankt.
Reputatie 2
Badge +8
Goedemorgen FransvanWoerkom en MoniqueFasel,

Ik vind het jammer dat onze berichten zijn overgekomen dat wij deze casus op elkaar afschuiven.

Rob en ik willen juist helpen.
Omdat hij de expert is op het gebied van alle besparingsproducten en thermostaten in huis, heb ik hem erbij gehaald om die punten uit te kunnen sluiten.

@MoniqueFasel Het is inmiddels duidelijk dat je alles geprobeerd hebt om jouw sluipverbruik te reduceren.
In het ergste geval heb je een onbetrouwbare slimme meter en moet ik dit doorgeven aan de Netbeheerder.
Dit is de reden dat ik heb gevraagd om een foto van de meter en dat staat los van een Qbox, er zijn namelijk een paar slimme meters die onrealistisch gasverbruik kunnen laten registreren.

Het is belangrijk om te weten of hetgeen wat in het dashboard staat, ook te zien is op de meter.
Je geeft aan dat het op de meter af te lezen is dat er een verbruik is opgelopen van 33 m3 bij thuiskomst.
Dan kan het niet aan het dashboard liggen.

Ik wil dus erg graag een foto ontvangen van jouw meter zodat ik kan nakijken of het metertype in het lijstje staat van de onbetrouwbare slimme meters.
Dan zal ik dit meteen aankaarten bij de Netbeheerder en zij zullen dan contact met je opnemen om dit op te lossen.

Ik vind dit erg fijn dat je dit aan ons hebt doorgegeven en ik begrijp je bezorgdheid!
Wil ook graag benadrukken dat ik blij ben met de informatie en medewerking die je tot op heden aan ons verschaft hebt.

Zie jouw foto graag tegemoet 🙂

Groeten van Giulia
Reputatie 1
Badge +3
Goedemorgen FransvanWoerkom en MoniqueFasel,

Ik vind het jammer dat onze berichten zijn overgekomen dat wij deze casus op elkaar afschuiven.

Rob en ik willen juist helpen.
Omdat hij de expert is op het gebied van alle besparingsproducten en thermostaten in huis, heb ik hem erbij gehaald om die punten uit te kunnen sluiten.

@MoniqueFasel Het is inmiddels duidelijk dat je alles geprobeerd hebt om jouw sluipverbruik te reduceren.
In het ergste geval heb je een onbetrouwbare slimme meter en moet ik dit doorgeven aan de Netbeheerder.
Dit is de reden dat ik heb gevraagd om een foto van de meter en dat staat los van een Qbox, er zijn namelijk een paar slimme meters die onrealistisch gasverbruik kunnen laten registreren.

Het is belangrijk om te weten of hetgeen wat in het dashboard staat, ook te zien is op de meter.
Je geeft aan dat het op de meter af te lezen is dat er een verbruik is opgelopen van 33 m3 bij thuiskomst.
Dan kan het niet aan het dashboard liggen.

Ik wil dus erg graag een foto ontvangen van jouw meter zodat ik kan nakijken of het metertype in het lijstje staat van de onbetrouwbare slimme meters.
Dan zal ik dit meteen aankaarten bij de Netbeheerder en zij zullen dan contact met je opnemen om dit op te lossen.

Ik vind dit erg fijn dat je dit aan ons hebt doorgegeven en ik begrijp je bezorgdheid!
Wil ook graag benadrukken dat ik blij ben met de informatie en medewerking die je tot op heden aan ons verschaft hebt.

Zie jouw foto graag tegemoet 🙂

Groeten van Giulia

Hallo Giulia,

Jammer dat je niet goed leest.
Je had door even terug te kijken in de correspondentie kunnen zien dat we het sluipgebruik hadden opgelost!
Dat had Rob dus ook kunnen zien. Dat Frans zich dan irriteert dat jou antwoord als beste antwoord word beoordeeld is terecht en ook nu staat jou antwoord weer "Gemarkeerd als beste antwoord Giulia van Qurrent on 7 juli 2017, 11:41" Dat is niet zo. Rob is aan het uitzoeken en daar verwacht ik een goed antwoord van. Jij hebt niet goed begrepen dat ik 2x schrijf dat de meter maar een gebruik van 0,033 m3 heeft geregistreerd en niet zoals jij schrijft 33 m3. Het lijkt dus dat de meter goed heeft geregistreerd en het dashboard er een slag naar slaat.
Die 0,033 m3 is op dinsdag 4 juli gebruikt en dat zullen we vermoedelijk ook wel zien morgen.
Dat het dashboard 3x0,520 m3 gebruik aangeeft , dus 1,560 m3 over de laatste 3 dagen van juni en is dus niet door onze meter geregistreerd en dus kan het probleem daar niet zitten.
Ik ga nu een foto maken van de meter. Ik weet al dat dit een andere serie is dan de meters die fout registreren want dat heb ik al langer geleden uitgezocht. de foto volgt zo.

Monique

Reageer