Beantwoord

Waarom komen mijn meterstanden niet overeen met het verbruik in Mijn Energie?

  • 18 oktober 2016
  • 11 reacties
  • 1151 keer bekeken

Hoi,

Het gasverbruik dat wordt aangegeven op het dashboard klopt niet met mijn meterstanden van mijn slimme meter. Volgens het dashboard heb ik nu 33 m3 gas verbruikt maar mijn meter geeft thuis 23 m3 aan. Volgens de meterstanden die jullie uitgelezen is de laatste stand 18 m3 (6 dagen geleden dus is logisch dat het lager is dan mijn huidige stand). Waar komt dit verbruik dan vandaan aangezien het hoger is dan de meterstand lijkt me dit onmogelijk? En mag ik hopen dat dit niet getal niet gebruikt voor de jaarnota.
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 31 oktober 2016, 12:58

Hoi Govert,

De uitleesfrequentie van je Slimme meter stond niet op dagelijks uitlezen. Hierdoor krijg je niet de totalen per dag, maar de gemiddelden te zien. Dit kan je herkennen aan de staafdiagram, waarbij de verbruiken elke dag gelijk zijn. Ik heb dit voor je aangepast. Het kan een paar dagen duren voordat het dagelijks uitlezen aan staat.

Bij Zr40 is het denk ik een andere situatie.

Een verschil in verbruik tussen Mijn Energie en de slimme meter kan komen door teruglevering. Doordat je direct saldeert wordt een deel van je energie direct verbruikt wanneer het wordt opgewekt. Dit deel wordt niet geregistreerd door je meter, maar wel door de Qbox Solar.

Als je geen zonnepanelen hebt kan het komen doordat de registratie van de Qbox later is begonnen dan dat de levering van energie is begonnen op je adres.

Groetjes,
Tanja
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi Govert,

De uitleesfrequentie van je Slimme meter stond niet op dagelijks uitlezen. Hierdoor krijg je niet de totalen per dag, maar de gemiddelden te zien. Dit kan je herkennen aan de staafdiagram, waarbij de verbruiken elke dag gelijk zijn. Ik heb dit voor je aangepast. Het kan een paar dagen duren voordat het dagelijks uitlezen aan staat.

Bij Zr40 is het denk ik een andere situatie.

Een verschil in verbruik tussen Mijn Energie en de slimme meter kan komen door teruglevering. Doordat je direct saldeert wordt een deel van je energie direct verbruikt wanneer het wordt opgewekt. Dit deel wordt niet geregistreerd door je meter, maar wel door de Qbox Solar.

Als je geen zonnepanelen hebt kan het komen doordat de registratie van de Qbox later is begonnen dan dat de levering van energie is begonnen op je adres.

Groetjes,
Tanja
Badge +6
Ik merk hetzelfde maar dan bij stroom, met een slimme meter die ingesteld staat op dagelijks uitlezen. De nieuwste meterstanden (2016-10-16) zijn 189 kWh hoog en 312 kWh laag, samen 501 kWh, maar het dashboard geeft een verbruik van 519 kWh aan.

Het verschil is 18 kWh, dat komt wel ongeveer overeen met twee à drie dagen stroomverbruik. Misschien komt dat verschil doordat de Qbox met zijn realtime registratie wel bijgewerkt is tot op dit moment, maar de officiële meterstanden vanuit de slimme meter altijd een paar dagen vertraagd zijn.

Maar dat verklaart niet waarom het dashboard bij jou een hogere waarde aangeeft dan de meter zelf.

Volgens mij moet je er wel van uit kunnen gaan dat de jaarnota wordt opgesteld op basis van de officiële meterstanden aan het begin en eind van de periode.
Reputatie 5
Badge +14
Het verbruik op het dashboard wijkt inderdaad af t.o.v. het dagelijks verbruik, althans voor elektra over gas kan ik niets zeggen want dat heb ik niet. Zelf gebruik ik naast de qbox ook de enelogic P1 lezer, beiden zitten gekoppeld op de P1 poort van de slimmemeter.
Het voordeel dat de enelogic P1 realtime de meterstanden uitleest en daarnaast dagelijks 1x de meterstanden zoals de netbeheerder deze ook aan qurrent doorgeeft. Bij qurrent kun je namelijk nietdagelijks de meterstanden uitlezen, hoewel je in het profiel kunt opgeven dat dagelijks de meter mag worden uitgelezen, tot op heden moet ik het doen met de meterstanden zoals qurrent die 2 maandelijks opgeeft. Om een lang verhaal verder kort te houden de uiteindelijke jaarafrekening is wel correct de meterstanden.

Ps. beide P1 lezers, qbox en enelogic p1, kunnen middels een P1 poort splitter (o.a. iungo uit Zwolle) aangesloten worden op de P1 uitgang van de slimme meter.
Ik had dagelijks uitlezen zelf uitgezet omdat 1 dagelijks uitlezen niet werkt aangezien elke dag hetzelfde verbruik wordt weergeven 2 het totale verbruik niet klopt (hoger dan mijn meter en loopt harder op). Ik had hem op maandelijks uitlezen gezet om te kijken of dat wel zou kloppen. Ik geen zonnepannelen en geen Qbox.

Hoi Govert,

Er kunnen verschillende oorzaken voor het niet functioneren van het dagelijks uitlezen. Misschien had je het al gevonden, maar je kunt hierover meer vinden in dit topic. Zou natuurlijk wel fijn zijn als het werkt!

Groetjes, Lisa
Badge +2
Bij mij klopt het gas ook niet.
Qurrent leest mijn meter uit.
Maar dat doe ik ook zelf met de p1 poort.
Mijn verbruik sinds ik bij qurrent energy afneem scheelt een 20m3 over het jaar.
Eind van de maand de afrekening dus die maar eerst even afwachten
Badge +2
Ik heb de logging van afgelopen jaar even gecontroleerd (alleen met het gas nog)
Even uitgaande van vorig jaar dec.
maand current slimme-meter
dec 13,78 10,176
jan 84,42 58,176
febr 31,13 29,585
mrt 18,87 17,098
apr 4,46 0,803
mei 1,3 0,812
jun 1,35 0,858
jul 0,46 0,46
aug 0,25 0,25
sept 0,98 0,524
okt 1,2 0,939

totaal 162,44 123,921
Dus er zit totaal bijna 30m3 verschil in vooral de maand januari maakt de klapper
Ik weet wel dat er toen problemen waren met de uitlezing van de slimme meter.
Maar daarnaast verschillen sommige maanden ook.

Als ik tijd heb zal ik ook eens naar het stroom verbruik kijken.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo A.J. Stougje,

Bedankt voor je bericht. Ik heb deze reactie verplaatst naar dit topic.
Ik zie dat je ook een screenshot hebt verstuurd dus hiermee gaan we aan de slag.
Zodra we terugkoppeling hebben hoor je van ons!

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo A.J. Stougje,

Het dagelijks uitlezen van de slimme meter heeft niet gewerkt tussen 26 april en 11 mei, en dit is de reden dat je sindsdien gemiddelden ziet op basis van de tweemaandelijkse VKO standen.
Hier wordt aan gewerkt en ik heb je gegevens doorgegeven aan de technische ondersteuning. Zodra er een oplossing is word je hiervan op de hoogte gesteld in dit topic.
Bedankt voor je geduld en een fijn weekend gewenst!

Groetjes, Nina
Hoi Govert,

De uitleesfrequentie van je Slimme meter stond niet op dagelijks uitlezen. Hierdoor krijg je niet de totalen per dag, maar de gemiddelden te zien. Dit kan je herkennen aan de staafdiagram, waarbij de verbruiken elke dag gelijk zijn. Ik heb dit voor je aangepast. Het kan een paar dagen duren voordat het dagelijks uitlezen aan staat.

Bij Zr40 is het denk ik een andere situatie.

Een verschil in verbruik tussen Mijn Energie en de slimme meter kan komen door teruglevering. Doordat je direct saldeert wordt een deel van je energie direct verbruikt wanneer het wordt opgewekt. Dit deel wordt niet geregistreerd door je meter, maar wel door de Qbox Solar.

Als je geen zonnepanelen hebt kan het komen doordat de registratie van de Qbox later is begonnen dan dat de levering van energie is begonnen op je adres.

Groetjes,
Tanja


Ik had dagelijks uitlezen zelf uitgezet omdat 1 dagelijks uitlezen niet werkt aangezien elke dag hetzelfde verbruik wordt weergeven 2 het totale verbruik niet klopt (hoger dan mijn meter en loopt harder op). Ik had hem op maandelijks uitlezen gezet om te kijken of dat wel zou kloppen. Ik geen zonnepannelen en geen Qbox.
Wanneer ik op basis van de elke dag uitgelezen meterstanden mijn energieverbruik uitreken, komen de uitkomsten geen enkele maand overeen met de opgegeven gegevens in Mijn Energie ???

Reageer