Beantwoord

Waarom staat er in MijnEnergie dat ik gas heb teruggeleverd?

• 28 september 2017
  • 38 reacties
  • 7426 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Volgens de actuele weergave in mijn dashboard heb ik de afgelopen maand flink gas teruggeleverd:

Een vergelijking met de gegevens op slimmemeterportal.nl toont aan dat op alle dagen waar het gasverbruik 0 was hetvervruik als -12 m2 wordt weergegeven. De totalen kloppen daardoor uiteraard ook voor geen (vierkante) meter meer.

Ben benieuwd wat de prijs voor teruggeleverd gas is.....
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 6 oktober 2017, 14:49

Hallo G.J. van Drie,

Bedankt voor je bericht.
Ik heb onze Qbox-expert hier nog een keer voor je opgezet.
Alle data is opnieuw ingeladen, maar het ziet er naar uit dat de meter in storing was.
De reden dat de je foutieve data ziet op sommige dagen (zoals 26 en 27 mei en op 4, 11 en 30 juni) komt doordat er toen geen gas verbruik is waargenomen door de Qbox. Dit kan komen omdat de Qbox even niet werkte, of dat er geen gas is verbruikt die dag(en). En omdat de oude gas meter een storing gaf maar wel data doorgaf zie je dit hier dan als minverbruik. Omdat je naast de Qbox ook tweemaandelijkse meterstanden liet ophalen, werden de dagen zonder registratie opgevuld met een gemiddeld foutief minverbruik. Dit kunnen we helaas niet verwijderen.
Inmiddels heb je een nieuwe meter gekregen en we gaan er hierdoor ook vanuit dat er na 27 september geen minverbruik meer door zal komen.

Is het mogelijk om de Qboxen dichter bij elkaar te plaatsen?

Fijn weekend alvast!

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 4
Badge +12
In Groningen zijn wij daar erg blij mee ;-)

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +1
In Groningen zijn wij daar erg blij mee ;-)

Groet, Frans

Graag gedaan Frans :)

Maar de vraag blijft natuurlijk wat er precies aan de hand is en vooral - hoe het opgelost kan worden. Ben ik de enige? Op alle dagen waarop het gasverbruik 0 was - ook bijvoorbeeld enkele dagen in 2016 - wordt nu in plaats van 0 -12,07 weergegeven. De totalen per maand/jaar zijn uiteraard helemaal in de war. En het treedt opeens op, kort nadat er bij bij een nieuwe slimme meter is geplaatst. Maar dat lijkt me toeval, want het betreft data in het verleden.
Reputatie 4
Badge +12
Hoe zien je meterstanden er uit? Kloppen die wel? Zowel bij oude als nieuwe meter? Het zal wel geen toeval zijn. Het lijken correcties om iets kloppend te krijgen. De lagere stand van de nieuwe meter bijvoorbeeld. Qurrents wegen zijn ondoorgrondelijk.
Reputatie 2
Badge +1
Beste Qurrent,

Het probleem met de onjuiste weergave van dagen waarop ik geen gas verbruik en dus ook onjuiste week- maand- en jaartotalen bestaat nog steeds. Gaan jullie daar nog iets aan doen? Hierbij nog een paar voorbeelden:

Reputatie 4
Badge +8
Hoi G. J. van Drie,

Dank je wel voor het doorsturen van de screenshots!

Onze allereigenste Qbox-expert Niels heeft ernaar gekeken, en de kwestie opgelost. Hij heeft de historische data van de Qbox over de foute data is gezet, waardoor alles nu weer klopt. Vanuit onze kant ziet alles er nu goed uit. Wij horen graag of dat bij jou ook het geval is.

Groet,
Tomer
Reputatie 2
Badge +1
Beste Tomer,

Helaas is er bij mij - zowel in het dashboard als in de app - niets veranderd. Nog steeds wordt op alle dagen waarop ik geen gas heb verbruikt -12,07 m2 weergegeven in plaats van 0.

Mijn gasverbruik voor de maand september is -123 m2 😞
Reputatie 2
Badge +1
Beste Tomer,

Helaas is mijn probleem in de weergave van het gasverbruik nog steeds niet opgelost. Op alle dagen waarop ik geen gas heb verbruikt wordt nog steeds een verbruik van -12,07 weergegeven. Kun je jullie allereigenste Qbox-expert Niels hier nog een keer naar laten kijken?
Reputatie 1
Badge +4
:)

.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo G.J. van Drie,

Bedankt voor je bericht.
Alle data is opnieuw ingeladen, maar het ziet er naar uit dat de meter in storing was.
De reden dat de je foutieve data ziet op sommige dagen (zoals 26 en 27 mei en op 4, 11 en 30 juni) komt doordat er toen geen gas verbruik is waargenomen door de Qbox. Dit kan komen omdat de Qbox even niet werkte, of dat er geen gas is verbruikt die dag(en). En omdat de oude gas meter een storing gaf maar wel data doorgaf zie je dit hier dan als minverbruik. Omdat je naast de Qbox ook tweemaandelijkse meterstanden liet ophalen, werden de dagen zonder registratie opgevuld met een gemiddeld foutief minverbruik. Dit kunnen we helaas niet verwijderen.
Inmiddels heb je een nieuwe meter gekregen en we gaan er hierdoor ook vanuit dat er na 27 september geen minverbruik meer door zal komen.

Is het mogelijk om de Qboxen dichter bij elkaar te plaatsen?

Fijn weekend alvast!

Groetjes, Nina
Reputatie 2
Badge +1
Beste Nina,

Bedankt voor je reactie.

Zoals ik al enkele keren heb geschreven is op de dagen waarop -12,07 wordt weergegeven het gasverbruik in werkelijkheid 0. Op die dagen waren we niet thuis of is er om een andere reden geen gas verbruikt. Dit is in het verleden altijd correct weergegeven met 0 verbruik. Dat de oude meter een storing doorgaf lijkt me sterk, de overzichten waren juist. Er was helemaal geen sprake van een foutief minverbruik. Waarom ik die historische gegevens (ook uit 2016) opeens als negatief verbruik te zien krijg en dat dat met mijn oude meter te maken heeft lijkt me onzin.

Ik weet niet wat jullie Q-Box expert vervolgens heeft uitgevoerd, maar inmiddels is het alleen nog maar erger geworden. Tot gisteren was er alleen een probleem met de dagen waarop het gas verbruik 0 was, alle andere dagen waren goed.

3 dagen geleden bijvoorbeeld zag september 2016 er zo uit:

Nu, nadat jullie Q-Box expert de data "nog een keer geladen" heeft ziet het er zo uit:

Kortom, mijn overzichten zijn inmiddels compleet zinloos geworden. Dat het vanaf nu weer goed zou moeten gaan daar heb ik niets aan. Ik wil het historische verbruik kunnen zien en vooral ook het vebruik sinds 1 februari 2017, de datum van de laatste factuur. Dat is nu niet mogelijk. Ik heb dit voorjaar een warmtepomp laten installeren en wil kunnen zien wat de invloed is op het elektriciteits- en op het gasverbruik. Door de foutieve data is dat nu niet mogelijk.

De Q-boxen zijn slechts enkele meters van elkaar verwijderd, ik begrijp niet waarom dat een rol zou spelen. Dat de data zijn verprutst kan daar niets mee te maken hebben, maar heeft te maken met de manier waarop jullie de gegevens die juist waren doorgestuurd hebben verwerkt.

Kan jullie Q-Expert op zijn minst de stand van 3 dagen geleden weer terugzetten? Ik kan dan de gegevens downloaden en handmatig alle dagen met -12,07 in 0 veranderen. Met de huidige stand kan ik echt helemaal niets 😞
Reputatie 4
Badge +12
De afstand tussen de QBoxen zou invloed hebben op de communicatie tussen de kWh-meter en de server van Qurrent. Dan zou niet alleen de weergave van gasverbruik, maar ook van elektriciteitsverbruik gestoord zijn.

Een en ander pleit er wel voor naast de QBox ook de uitlezing per dag via de netbeheerder in te zetten. Dan zie je tenminste meteen dat er iets niet klopt. Een en ander pleit er ook voor het bewaren van historische gegevens niet aan Qurrent over te laten, maar van tijd tot tijd te downloaden en zelf op te slaan, bijvoorbeeld in een spreadsheet.

Groet, Frans
Mirakels! Gas terugleveren :)

als je de plaatjes bekijkt lijkt het wel of 'stroom 'en 'gas' door elkaar worden gehusseld?

(op de plaatjes zie je de ene keer 'stroom' blauw en de andere keer 'gas')

geen idee of dat behulpzaam is, het viel me alleen op nu.

groet,

P.J.
Reputatie 2
Badge +1
De afstand tussen de QBoxen zou invloed hebben op de communicatie tussen de kWh-meter en de server van Qurrent. Dan zou niet alleen de weergave van gasverbruik, maar ook van elektriciteitsverbruik gestoord zijn.

Een en ander pleit er wel voor naast de QBox ook de uitlezing per dag via de netbeheerder in te zetten. Dan zie je tenminste meteen dat er iets niet klopt. Een en ander pleit er ook voor het bewaren van historische gegevens niet aan Qurrent over te laten, maar van tijd tot tijd te downloaden en zelf op te slaan, bijvoorbeeld in een spreadsheet.

Groet, Frans

Er is helemaal niets mis met de (historische) weergave van de elektriciteit. Bovendien klopte alles twee weken geleden nog gewoon. Daarna is er een nieuwe slimme meter geplaatst (die echt niet slim genoeg is om de standen van de afgelopen anderhalf jaar te kennen) en pas kort daarna was plotseling de weergave van het gasverbruik incorrect. Of dat met die nieuwe slimme meter te maken heeft of dat het toeval is, dat weet ik niet. Maar dat dat zou kunnen liggen aan onderbroken communicatie tussen de beide QBoxen lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Er is gewoon met de gegevens gerommeld. Niet één keer, maar meerdere keren. En ja, ik had uiteraard de gegevens moeten downloaden, maar dat is nu helaas te laat. Iets met kalf en put of koe en kont, ofzo.

Maar ik ga ervan uit dat de allereigenste QBox expert, voordat deze diverse pogingen heeft ondernomen om de correcte gegevens te laden, eerst een backup heeft gemaakt van mijn standen. Dus beste Tomer en Nina, willen jullie hem/haar alsjeblieft vragen deze standen weer terug te zetten? Dan kan ik alsnog de gegevens downloaden en vervolgens overal -12,07 handmatig wijzigen in 0,0.

Alvast bedankt!
Reputatie 2
Badge +1
Mirakels! Gas terugleveren :)

als je de plaatjes bekijkt lijkt het wel of 'stroom 'en 'gas' door elkaar worden gehusseld?

(op de plaatjes zie je de ene keer 'stroom' blauw en de andere keer 'gas')

geen idee of dat behulpzaam is, het viel me alleen op nu.

groet,

P.J.

Hoi P.J. Goed opgemerkt - maar helaas is dat niet het geval. Als je op de startpagina van het dashboard bij Gas op "Details" klikt dan wordt de gas-grafiek weergegeven, maar het blokje "stroom" is blauw. Dat blijft ook zo als je van jaar naar dag, week of maand springt. Ook als je op het blauwe blokje "stroom" klikt blijft dit blokje blauw. Pas als je van stroom terug naar gas springt wordt het blokje "Gas" blauw. Erg verwarrend, maar dat is altijd al zo geweest.

Bij het maken van de screenshots (de eerste heb ik een paar dagen eerder gemaakt dan de tweede) heb ik blijkbaar de eerste keer niet, en de de tweede keer wel eerst naar de stroom gekeken.....
Reputatie 2
Badge +1
Inmiddels heb ik geconstateerd dat ook mijn overzichten van het elektriciteitsverbruik totaal niet meer kloppen. Voor de periode september 2016 tot april 2017 zie ik nu dit soort overzichten:

De gegevens komen ook totaal niet meer overeen met de meterstanden, het verbruik over de periode 1 februari 2016 tot 1 februari 2017 dat ik nu zie in mijn dashboard klopt helemaal niet meer met hetgeen in de jaarnota is afgerekend. Kortom het is een grote puinhoop.

Hierbij nogmaals het verzoek om de data terug te zetten van het tijdstip voordat daarmee is geknoeid.

Alvast bedankt
Reputatie 2
Badge +8
Hoi G.J. van Drie,

Over de periode dat de elektra standen zo worden aangetoond, heeft jouw Qbox niet gewerkt.
Als de Qbox niet werkt, haalt de energiegrafiek informatie vanuit jouw slimme meter.

Deze gehele periode heeft jouw P4 data niet op dagelijks uitlezen gestaan, maar op twee maandelijks.
Op basis van meterstanden die twee maandelijks binnenkomen, wordt het verbruik verspreid over twee maanden en is elke dag gelijkwaardig.

Waarom er in de grafiek staat dat je gas hebt teruggeleverd, wordt nog door ons uitgezocht.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +1
Sorry Giulia maar dat is echt pertinente onzin. De standen zijn altijd correct doorgegeven. Ik volg mijn standen dagelijks en in de periodes waarin de gegevens nu niet kloppen was alles ok. Gewoon goede grafieken op dag- week- en maandbasis.

Het is pas fout gegaan toen ik ruim twee weken een nieuwe slimme meter heb gekregen en jullie een update op de QBox hebben gezet. Volgens mij is dat niet goed gegaan, want toen was plotseling het gasverbruik negatief op de dagen waarop het 0 zou moeten zijn, Daarna heeft jullie "QBox expert" met de gegevens gerommeld. "Historische data uit de QBox over de foute data gezet". Vervolgens is het van kwaad tot erger geworden. Zelfs de elektriciteits standen, die in eerste instantie nog gewoon klopten, zijn nu verprutst.

Daarom heb ik gevraagd of de data kunnen worden teruggezet van voordat er met de data is geknoeid. Ik ga ervan uit dat jullie expert voordat hij data heeft overschreven eerst een backup heeft gemaakt. Als hij die data terugzet dan heb ik weer de stand van voordat er met de data is gerommeld. Dan kan ik die gegevens downloaden en handmatig de dagen met -12,07 wijzigen in 0.
Reputatie 1
Badge +4
Dit is echt heel droevig!!
Reputatie 4
Badge +12
@Giulia van Qurrent,

Je bedoelt toch niet dat @G.J.vanDrie die plaatjes die hier boven staan zelf heeft getekend? Behalve uitzoeken waar die paar negatieve gasverbruiken vandaan komen, staan er nu ook nog uitzoeken wat er de afgelopen weken is misgegaan, restoren van historische data en excuses op jullie to-do lijstje.

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +8
Goedemiddag,
Om het even overzichtelijk te houden heb ik de vraag beantwoord op basis van de standen van de elektriciteit.
Niels kijkt de gas standen na en komt volgende week met een terugkoppeling.

@FransvanWoerkom

Nee de plaatjes zijn niet zelf getekend, maar wij zien ook in de gegevens van G.J.vanDrie dat de Qbox een tijd niet gewerkt heeft.
Dan valt de data altijd terug op de slimme meter data.
Er bestaan op dit moment bugs in MijnEnergie die veroorzaakt kunnen worden door bepaalde veranderingen of situaties.
MijnEnergie is er destijds niet voor gebouwd om rekening te houden met een eventuele vervanging van de meter of een meter die over de kop gaat.
Dit is precies de reden waarom wij bezig zijn met het lanceren van een nieuwe MijnEnergie omgeving en app. Wij bieden gebruikers ook de mogelijkheid om mee te denken aan de vernieuwingen.
Jullie zijn van harte welkom om ideeën en tips in dit topic door te geven.

@G.J.vanDrie Je hebt vanaf het begin gebruik gemaakt van een slimme meter. Bedoel je dat de standen door zijn gekomen vanuit de netbeheerder of dat je ze zelf hebt doorgegeven?

Wij zijn er in ieder geval hard mee bezig om dit allemaal recht te trekken, zo ook met de MijnEnergie pagina.

Excuses voor het ongemak.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +1
Beste Giulia. Ik heb sinds februari 2016 een QBox Duo in combinatie met een slimme meter. De gegevens werden altijd correct doorgegeven door de QBox en ik had inzage op 5 minuten c.q. uur niveau. Kijk maar eens naar februari 2016 bijvoorbeeld, dat ziet er allemaal prima uit. Heel af en toe vielen er kleine gaatjes, die blijkbaar worden veroorzaakt door een slechte verbinding tussen de beide QBoxen, maar dat is een ander thema waarover we in een ander topic spreken.

Alles ging dus goed totdat ik op 26 september een nieuwe slimme meter kreeg met DSMR 5.0. Deze had ik aangevraagd in verband met een laadpaal die binnenkort wordt geplaatst en die load balancing ondersteunt. Daarvoor is DSMR 5.0 nodig. Helaas werd ik pas een half uur voor de plaatsing door Liander gebeld dat er een monteur in de buurt was die langs zou kunnen komen, dus ik had geen tijd om me op de plaatsing voor te bereiden.

Nadat de nieuwe slimme meter geplaatst was heb ik direct contact opgenomen met Qurrent omdat ik had gelezen dat er voor DSMR 5.0 een update van de QBox nodig was. Na enkele telefoontjes en een email is die update nog dezelfde middag uitgevoerd.

Ik heb sterk het vermoeden dat daarbij iets mis is gegaan. De meterkast QBox bleef maar rood/oranje/groen knipperen. De volgende dag heb ik een aantal keer de QBox gereset, maar dat heeft niets geholpen. Sindsdien - ook nu nog - knippert de meterkast QBox vrijwel continu groen/oranje, en soms ook even rood.

Twee dagen na de plaatsing van de nieuwe slimme meter (en dus ook na de update van de QBox) ontdekte ik opeens dat het gasverbruik op alle dagen waar het eigenlijk 0 zou moeten zijn nu -12,07 was.

Overigens: als ik in het week- of maandoverzicht doorklik op zo'n dag waar -12,07 wordt weergegeven dan zie ik in het dagoverzicht wel degelijk 0 m3... Blijkbaar zit de fout dus alleen in de gecumuleerde gegevens.

Hoe dan ook - verder was alles nog steeds OK. Er was niets aan de hand met de weergave van het elektriciteitsverbruik en ook op alle andere dagen werd het gasverbruik correct weergegeven. Het betrof zelfs dagen van meer dan een jaar geleden. Dat kon dus onmogelijk van de nieuwe slimme meter komen, deze was immers pas twee dagen geleden geplaatst. Het moest dus haast wel met de update van de QBox te maken hebben.

Ik heb dit fenomeen in de community gemeld en kreeg een paar dagen later het volgende antwoord:

Onze allereigenste Qbox-expert Niels heeft ernaar gekeken, en de kwestie opgelost. Hij heeft de historische data van de Qbox over de foute data is gezet, waardoor alles nu weer klopt. Vanuit onze kant ziet alles er nu goed uit. Wij horen graag of dat bij jou ook het geval is.

Bij mij was er echter helaas niets veranderd. Nog steeds werd er -12,07 weergegeven op de data waar het gasverbruik 0 was. Dus dat meldde ik terug aan Qurrent.

Vervolgens kreeg ik het volgende antwoord:

Een onbegrijpelijk antwoord. Die historische standen kunnen onmogelijk van mijn nieuwe meter komen, die was immers pas enkele dagen daarvoor geplaatst.

Het resultaat was wel dat alle gegevens, zowel wat betreft gas- als elektriciteitsverbruik, tussen 30 augustus 2016 en 7 april 2017 nu volledig verprutst zijn. Vóór 30 augustus 2016 lijkt alles te kloppen, en ná 7 april lijkt alles te kloppen, met uitzondering van de dagen waar het gasverbruik als -12,07 wordt weergegeven. Uiteraard heeft dit ook gevolgen voor de jaartotalen. Daar klopt helemaal niets meer van. Het verbruik dat wordt weergegeven komt ook niet meer overeen met de nota. Heel vervelend allemaal omdat ik heel bewust bezig ben met optimaliseren van mijn energieverbruik, onder andere met zonnepanelen en een Elga warmtepomp die in februari is geïnstalleerd.

Ten slotte nog even over jouw vraag:

@G.J.vanDrie Je hebt vanaf het begin gebruik gemaakt van een slimme meter. Bedoel je dat de standen door zijn gekomen vanuit de netbeheerder of dat je ze zelf hebt doorgegeven?

Ik geloof niet dat dat er ook maar iets mee te maken heeft, maar voor de goede orde: mijn meterstanden werden - behalve door de QBox - tweemaandelijks doorgegeven via Liander. Ik heb dat op de dag van de plaatsing van de nieuwe slimme meter gewijzigd in dagelijks, uit voorzorg, omdat ik bang was dat de QBox eventueel na de plaatsing niet meer (goed) zou kunnen werken. Dat dit echter zo'n invloed zou kunnen hebben op historische gegevens van meer dan een jaar terug had ik nooit kunnen bevroeden....

Ik hoop dat deze (lange) uitleg nu eindelijk duidelijkheid verschaft en dat jullie zo snel mogelijk mijn gegevens van vóór het gerommel met de standen terug kunnen zetten.

Bij voorbaat dank!
Reputatie 2
Badge +1
@Giulia van Qurrent @Niels van Qurrent Wanneer zetten jullie de gegevens terug van vóór de handmatige aanpassingen???
Reputatie 2
Badge +8
Hoi G.J.vanDrie,

Ik heb bij de desbetreffende afdeling de status opgevraagd.
Zij zijn nog bezig met het onderzoek.

Wij geven je een terugkoppeling zodra er meer over bekend is.

Excuses voor het ongemak.

Groeten van Giulia
Reputatie 1
Badge +4
Beste Giulia,

Ik heb hier niets mee te maken en zou me er ook niet mee moeten bemoeien misschien, maar als betrokken Qurrent-gebruiker en fan vind ik het toch wel ernstig dat G.J. van Drie nu al 25 dagen wacht op een goed antwoord en dat op zijn zeer uitvoerige en behulpzame bericht van een week geleden totaal geen enkele reactie is gekomen.
Toe, laat me weer trots zijn op dit mooie bedrijf!!

groet,
Barbara
Reputatie 2
Badge +8
Hoi B.Fris,

Wat lief dat je zo betrokken bent bij deze kwestie!
Echter komen onze antwoorden ook niet uit de lucht vallen en hebben wij elk technisch aspect uitgelegd, sorry dat ik het zo moet zeggen.
Omdat de klant er van overtuigd is dat er iets anders aan de hand is, laten wij dit voor hem uitgebreid uitzoeken.
Als het om technische dingen gaat duurt het meestal een tijdje en is dit helaas niet 1,2,3 opgelost.
Ook al zou ik dat natuurlijk graag willen.

Ik verwacht zeer binnenkort een antwoord te ontvangen van de desbetreffende afdeling.
Meer dan dit kunnen Niels en ik op dit moment niet doen.

Groetjes van Giulia

Reageer