Beantwoord

Waarom staat in mijn dashboard dat ik 0% heb opgewekt?

• 11 oktober 2017
  • 4 reacties
  • 167 keer bekeken

Op het overzicht "Energie verbruik elektra" staat bij verbruik -450 KwH en onder opgewekt 0 KwH.
Ik heb 10 zonnepanelen en begrijp niet waarom bij opgewekt 0 staat .
Bij verbruik -450 . Betekent dat ik ik 450 meer heb opgewekt dan afgenomen? Of .......??..
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 12 oktober 2017, 13:39

Goedemiddag WRoeleveld,

Welkom op de Qurrent community!
Goed dat je dit topic hebt aangemaakt.

De teruglevering die je in de meterstanden vind, zijn de meterstanden die worden uitgelezen door jouw slimme meter.
In het dashboard staat geen opwek bij het icoontje van de zonnepanelen, dit betekend niet dat je geen zonnepanelen hebt maar dit betekend dat je geen gebruik maakt van een Qbox Solar.

De Qbox Solar is een uitbreidingsset voor de Qbox energiemonitor. Volg real-time de stroomopbrengst op laptop, tablet of mobiel. Ook houden we het functioneren van je zonnepanelen bij voor een maximaal rendement.

Klik hier voor meer informatie over de Qbox Solar.

Groeten van Giulia
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Badge +8
Goedemiddag WRoeleveld,

Welkom op de Qurrent community!
Goed dat je dit topic hebt aangemaakt.

De teruglevering die je in de meterstanden vind, zijn de meterstanden die worden uitgelezen door jouw slimme meter.
In het dashboard staat geen opwek bij het icoontje van de zonnepanelen, dit betekend niet dat je geen zonnepanelen hebt maar dit betekend dat je geen gebruik maakt van een Qbox Solar.

De Qbox Solar is een uitbreidingsset voor de Qbox energiemonitor. Volg real-time de stroomopbrengst op laptop, tablet of mobiel. Ook houden we het functioneren van je zonnepanelen bij voor een maximaal rendement.

Klik hier voor meer informatie over de Qbox Solar.

Groeten van Giulia
Dag Gulia,
Heel jammer/teleurstellend het toch cryptische antwoord.
Bij het dashbord staat heel duidelijk: "zelf opgewekte stroom". Ik ik lees: 0
Ik heb 10 zonnepanelen en wek zo stroom op.
Daar moet dan toch gewoon staan wat ik heb opgewekt.
Het antwoord: Ik moet eerst Qbox Solar met borg € 49,-- aanschaffen.
Wat een gedoe. Ik begrijp niet waarom jullie het zo ingewikkeld maken.
De slimme meter verteld jullie toch wat ik heb opgewekt?
Voorstel: bied die Qbox Solar aan voor mensen die veel meer details willen zien.
Ik heb nu eerst genoeg om te zien wat ik in bijv in een half jaar heb opgewekt en verbruikt.
Meer niet.
Met vriendelijke groet,
Wim
Reputatie 4
Badge +12
Hoi @WRoeleveld,

De slimme meter meet alleen wat je huis in komt aan energie en wat er uit gaat. Wat er uit gaat, is het verschil tussen wat je panelen opwekken en wat je zelf verbruikt. Wat er in komt, is het verschil van eigen verbruik en opwekking. De slimme meter ziet alleen het verschil en kan dus niet meten hoe groot opwek en eigen verbruik afzonderlijk zijn.

Bekijk het eens zo: Marie is tien centimeter langer dan haar broer. Hoe lang is Marie?

Als je uit de webmanager van je omvormer of met een QBox Solar de opwek van je panelen kunt aflezen, kun je zelf je eigen verbruik uitrekenen.

Groet, Frans

P.S. Om even mee te rekenen. Uit mijn slimme meter is afgelezen dat ik in de maand september 130kWh heb afgenomen en 236kWh heb teruggeleverd. Het lukt nooit om daaruit af te leiden dat mijn panelen 306kWh hebben opgewekt en mijn apparaten 200kWh hebben verbruikt. Die 306kWh lees ik af van de omvormer. Die 200kWh moet ik uitrekenen uit het verschil van 106kWh.
Reputatie 2
Badge +8
@FransvanWoerkom Bedankt voor jouw mooie vergelijking 😉.

@WRoeleveld
Het is jammer dat je het beziet als een cryptisch antwoord.
Je geeft in je antwoord nou precies aan waarom wij ervoor hebben gekozen om alles inzichtelijk te krijgen met een Qbox Solar!
Er zijn velen die zoveel mogelijk informatie van hun opwek willen inzien.
De Qbox is ervoor gemaakt om iedereen de mogelijkheid te geven realtime-data (elke minuut) in te zien.
Ook wordt er opwek apart weergegeven in de energiegrafieken, zowel procentueel als in staafdiagrammen.
De Qbox Mono is 49 euro borg, de Qbox Solar heeft andere prijzen (afhankelijk van hoeveel zonnepanelen je bezit).

De slimme meter biedt die mogelijkheid niet omdat de slimme meter er 24 tot 72 uur mag doen om de standen aan te leveren.

Om verwarringen in het dashboard te voorkomen, hebben wij het icoontje "i" geplaatst naast de opwek van zonnepanelen. (zie onderstaande foto).

Groeten van Giulia

Reageer