Beantwoord

Waarom verschillen de standen van jaarnota met mijn verbruik in MijnEnergie?

• 30 mei 2017
  • 6 reacties
  • 204 keer bekeken

Badge
In 2016 is mijn jaarnota op 24 mei opgemaakt. Als ik in mijn dashboard kijk, stopt de actualisatie van de gegevens van mijn intelligente meters op 22 mei (terwijl die tot voor kort vrijwel dagelijks werden bijgewerkt).
Vandaag is het 30 mei, geen voorschot juni van mijn bankrekening ingehouden, geen jaarafrekening en geen actueel inzicht in mijn verbruik ...

Het gaat toch wel goed bij/met Qurrent?
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 7 juni 2017, 12:24

Hoi Marc,

Wat fijn dat je jouw verbruik zo goed bijhoud 😉, keep up the good work!

Ik zal je alvast informeren over het volgende, de jaarnota ten opzichte van jouw verbruik.

Zodra er een jaarnota wordt opgemaakt, vragen wij de standen op bij jouw netbeheerder.
Op basis van deze meterstanden, maken wij de jaarnota op.

Dit staat dus echter los van het verbruik wat in MijnEnergie naar voren komt.
De data van de slimme meter die naar voren komt in MijnEnergie, geeft je (met vertraging van 24 uur tot maximaal 120 uur) inzage op jouw verbruik.
Echter worden de gegevens van MijnEnergie niet verrekend op jouw jaarnota.

Verbruiksgegevens uit MijnEnergie van zowel een Qbox of slimme meter data, worden puur gebruikt voor inzicht.
Indien jouw slimme meter of een Qbox niet zou werken, zou je geen gegevens hebben en dat is dus niet leidend voor een jaarnota.

Mocht het zijn dat de slimme meter data niet doorkomt, kun je de data en tijdstippen doorgeven door middel van een screenshot.
Dan zal onze technische dienst dit grondig voor je nakijken.

Groeten van Giulia
Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Marc,

Als je dit allemaal zo samenvat kan het inderdaad niet heel goed te gaan. Maar ik ga je geruststellen. Als je vorig jaar je jaarnota op 24 mei hebt ontvangen, dan waren we er ontzettend snel bij (5 dagen na het einde van je contract). Normaal gesproken duurt het opstellen van de jaarnota bij ons ongeveer 6 tot 8 weken. Mijn collega's zijn dus op dit moment bezig met de afrekening.

Wat betreft het voorschot voor juni, klopt het inderdaad dat we die nog niet geïncasseerd hebben. Dit komt doordat we bezig zijn met je jaarafrekening. Het bedrag voor juni wordt verrekend met je jaarnota.

Ten slotte, je vraag over je verbruiksgrafieken: ik zie dat het uitlezen van je meter inderdaad na 22 mei is opgehouden, mogelijk door een korte storing als je het niet zelf hebt aangepast. Nu staan de instellingen zo dat de meterstanden elke 2 maanden uitgelezen worden. Ik ga kijken wat de reden is dat het dagelijks uitlezen gestopt is en ga het voor je proberen te herstellen.

Groeten,

Natalia
Badge
Hoi Natalia,

Mijn 'slimme energiemeter' schijnt weer te functioneren, maar mijn verbruik lijkt in de periode van 22-31 mei te zijn verdubbeld. Dus wat ik van 24-5-2016/22-5-2017 heb verbruikt, lijkt nu te zijn verdubbeld.
Hoi Marc,

Wat vreemd, het is niet de bedoeling dat je verbruik ineens verdubbeld weergegeven wordt. Kun je de situatie misschien toe kunnen lichten m.b.v. screenshots?

Groeten,

Natalia
Badge
Ik maakte vorige week melding van het uitblijven van de jaarnota en het feit dat mijn intelligente meter sinds 22 mei geen actualisering meer had gehad in het dashboard. Op dat moment was mijn gasverbruik ruim onder dat van de laatste jaarnota en mijn stroomverbruik al helemaal. Dat laatste is niet vreemd, aangezien ik sinds 30-3 zonnepanelen op het dak heb, die inmiddels ruim 300 KWh hebben opgewekt. Als ik bij het actuele verbruik kijk, zie ik enorm veel hogere m3 gas én KWh ...
Badge
Op 18 mei heb ik trouwens de gegevens van Mijn Qurrent betreffende mijn verbruik genoteerd.
Zie ijlage
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Marc,

Wat fijn dat je jouw verbruik zo goed bijhoud 😉, keep up the good work!

Ik zal je alvast informeren over het volgende, de jaarnota ten opzichte van jouw verbruik.

Zodra er een jaarnota wordt opgemaakt, vragen wij de standen op bij jouw netbeheerder.
Op basis van deze meterstanden, maken wij de jaarnota op.

Dit staat dus echter los van het verbruik wat in MijnEnergie naar voren komt.
De data van de slimme meter die naar voren komt in MijnEnergie, geeft je (met vertraging van 24 uur tot maximaal 120 uur) inzage op jouw verbruik.
Echter worden de gegevens van MijnEnergie niet verrekend op jouw jaarnota.

Verbruiksgegevens uit MijnEnergie van zowel een Qbox of slimme meter data, worden puur gebruikt voor inzicht.
Indien jouw slimme meter of een Qbox niet zou werken, zou je geen gegevens hebben en dat is dus niet leidend voor een jaarnota.

Mocht het zijn dat de slimme meter data niet doorkomt, kun je de data en tijdstippen doorgeven door middel van een screenshot.
Dan zal onze technische dienst dit grondig voor je nakijken.

Groeten van Giulia

Reageer