Beantwoord

Wordt de dagelijkse gasmeting achteraf bijgewerkt?

• 15 juli 2017
  • 7 reacties
  • 228 keer bekeken

Ik kijk regelmatig naar het Dashboard. Mijn energiemeter wordt dagelijks uitgeleverd met een nauwkeurigheid van 1 Kwh bij elektriciteit en 1 m3 bij gas. Het gasverbruik varieert tussen de 0 , 1 en soms 2 of 3 kubieke meter. Nu bekijk ik de gegevens voor mei en juni nogmaals. Alle dagen waarop eerst 0 kubieke meter zijn geregistreerd staan nu 0,393m3 geregistreerd! Het totaal is plotseling ook hoger! Hoe valt dit te verklaren?
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 7 augustus 2017, 13:40

Hoi fvoostrom,

Bedankt voor het toesturen van de screenshots.
Ik kan hieruit concluderen dat dit te maken heeft met de kwestie waar ik dit topic voor heb aangemaakt.

Ik zal deze week een update plaatsen bij dit topic.

Daarbij heeft de netbeheerder 24 tot 72 uur de tijd om de standen aan ons door te geven.
Het is dus normaal dat de gas stand pas later wordt bijgewerkt.

Groeten van Giulia
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hallo Fvoostrom,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.

De resolutie van de weergave van het dashboard is in stappen van 1 kWh of 1 m3. Het verbruik kan natuurlijk lager liggen en de stappen zelf gaan niet per kWh of m3.
Ook is er sprake van afronding op het dashboard:
Bij een verbruik van 1.4 zul je op het dashboard de waarde 1 zien staan, en bij 1.5 zie je dat dit gaat naar 2.

In dit geval geef je aan dat de dagen waarop eerst 0 stond geregistreerd er nu 0,393 geregistreerd staat. Omdat ik hier niet direct een verklaring voor heb, laat ik dit onderzoeken door de technische ondersteuning.

Wanneer het gaat om de jaarnota, dan wordt er natuurlijk alleen gekeken naar de meterstanden zoals deze worden afgelezen van de meter. Het verbruik wordt in rekening gebracht, en indien Mijn Energie per ongeluk te hoge waardes laat zien dan zal hier dus niet mee worden gerekend.

Bedankt voor de feedback en we houden je op de hoogte!

Groetjes, Nina
Badge +4
er zijn 6 gratis verbruiksmanagers welke dagelijks de uur (gas) en kwartierstanden (elektriciteit) uit lezen.
- enelogic.com
- umeter.nl
- slimmemeterportal.nl
- energieinzicht.nl
- mijnwoning.nl

- hetslimmecollectief.nl (niet werkend nog bij mij)

ze lezen verschillend uit maar meestal is het gas in liters of deciliters terug te halen, de 12liter die gisteren verspild is, de uitlezing is wisselend maar veel sneller dan qurrent verwerkt.
veelal is enelogic relatief snel en mijnwoning ook, umeter tot nu toe (recent) ook.
energieinzicht (van nexus) wat minder snel, en slimmemeterportal loopt ook wat meer achter.

de data is ten alle tijden specifieker dan qurrent, dal/piek is wisselend in de grafieken (limburg is anders) de een kan het wel de ander niet en vaak is het de 11 uur die gepakt wordt

geen verbruikt stroom en is dus goedkoper dan de qbox, enelogic is tot nu toe de prettigste en meest vriendelijkste in gebruik.
Ik kijk regelmatig naar het Dashboard. Mijn energiemeter wordt dagelijks uitgeleverd met een nauwkeurigheid van 1 Kwh bij elektriciteit en 1 m3 bij gas. Het gasverbruik varieert tussen de 0 , 1 en soms 2 of 3 kubieke meter. Nu bekijk ik de gegevens voor mei en juni nogmaals. Alle dagen waarop eerst 0 kubieke meter zijn geregistreerd staan nu 0,393m3 geregistreerd! Het totaal is plotseling ook hoger! Hoe valt dit te verklaren?

Goedemiddag fvoostrom,

Vandaag ben ik nog een klant tegengekomen met hetzelfde probleem in zijn grafiek, alleen toen was ik nog niet op de hoogte van dat het ineens is ontstaan. Goed dus dat jij je dashboard zo regelmatig in de gaten houdt. Het lijkt erop dat er ineens aan het einde van de maand nog andere gegevens zijn doorgekomen en dat dit als gemiddelde over de voorgaande dagen is verdeeld. Hoe dat ineens kan is voor mij nog niet duidelijk, maar is, zoals Nina al aangaf, doorgezet naar de IT afdeling. Hopelijk binnenkort een verhelderend antwoord en een oplossing.

Als er nog meer opgevallen is vernemen wij dat in de tussentijd graag. We laten het weten zodra er meer bekent is.

Groeten van, Lisa
Is hier inmiddels al iets meer over bekend?

Het ziet er zo uit:

Ik heb de meterstanden bekeken. De dag volgend op de pieken in de grafiek is de meterstand inderdaad 1 m3 hoger. Maar de tussenliggende waarden van ~ 0.4 m3 per dag zijn dus gewoon onjuist.

In de meterstanden zie ik een verbruik van 6m3, in de dashboard zie ik 15m3. Flinke afwijking!
Reputatie 5
Badge +14
Hoi fvoostrom,
Wat mij ook opvalt in het plaatje is dat deze begint met 2 x 3 dagen met lage waarden tussen de pieken, dan 2 x 4 dagen en vervolgens 7 dagen tussen de pieken.
Reputatie 2
Badge +8
Hoi fvoostrom,

Bedankt voor het toesturen van de screenshots.
Ik kan hieruit concluderen dat dit te maken heeft met de kwestie waar ik dit topic voor heb aangemaakt.

Ik zal deze week een update plaatsen bij dit topic.

Daarbij heeft de netbeheerder 24 tot 72 uur de tijd om de standen aan ons door te geven.
Het is dus normaal dat de gas stand pas later wordt bijgewerkt.

Groeten van Giulia
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Fvoostrom,

In het topic waar Giulia heen verwijst staat al veel aangegeven, maar graag geef ik je hier ook nog een kleine toelichting.

Je gebruikt erg weinig gas. Dan krijg je, zoals nu in september en oktober, dat er veel dagen zonder verbruik worden weergegeven en enkele dagen met verbruik van gas.
Zodra er weer een verbruiks- en kostenoverzicht (VKO) wordt verstuurd, dan gaat deze VKO data de gaten opvullen en het verbruik verdelen over de hele maand.

Ik begrijp dat dit erg vervelend is, maar in dit geval kun je het verbruik van de VKO / slimme meter zelf aanhouden.
Als er meer oplossingen komen, dan zullen we deze in dit centrale topic vermelden.

Fijne dag nog!

Groet, Nina

Reageer