Beantwoord

Wordt er rekening gehouden met koken op inductie bij het vergelijken van mijn elektriciteitsverbruik met huishoudens in Nederland?

• 4 augustus 2017
  • 3 reacties
  • 650 keer bekeken

Mijn elektriciteitsverbruik wordt ook vergeleken met 'vergelijkbare huishoudens in Nederland'. Dan blijkt dat ik daar wat boven zit. Is er bij die 'vergelijkbare huishoudens in Nederland' echter wel rekening gehouden met het soort apparatuur dat je gebruikt? Ik kook op inductie, waardoor mijn elektriciteitsverbruik hoger - en mijn gasverbruik lager is dan dat van 'vergelijkbare huishoudens in Nederland'.
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 5 augustus 2017, 14:33

Koken op elektriciteit met een inductiekookplaat kost volgens Milieu Centraal maar 175kWh per jaar. Dat is maar 5% van het elektriciteitsverbruik van gemiddelde huishoudens. Ik denk dat de spreiding rond het verbruik van gemiddelde huishoudens vele malen hoger ligt. Koken op aardgas kost beslist meer energie dan inductiekoken door het warmteverlies langs de pannen en het verlies door extra ventilatie. Maar ook daar zal het gebruik in het niet vallen bij het totale gasverbruik van gemiddelde huishoudens en de spreiding daarin. Op "Mijn Energie" zie ik het aardgasverbruik van mijn gasfornuis niet terug tussen het verbruik van mijn combiketel voor het maken van warm water rond het koken.

Met koken op inductie ben je goed bezig: voorbereid op een aardgasloze toekomst, zuinig en veilig. Mijn volgende fornuis wordt beslist ook een volledig elektrisch met inductie.

Groet, Frans
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Hoeveel mensen zullen elektrische koken denkt u. En hoeveel huishoudens hebben helemaal geen gas maar gebruiken stadsverwarming om het huis te verwarmen.
Misschien zijn er toch meer elektrische verbruikers in huis dan u denkt. Loop eens al uw energieverbruikers na en kijk wat deze verbruiken, ook het, zo genoemde, sluipverbruik (stand-by).
Zelf ben ik ook gasloos, dus alles elektrische en toch zit ik onder het landelijk gemiddelde, moet toegeven heb een pv-intallatie maar toch.
Ik heb geen idee hoeveel mensen er elektrische koken. Maar van alle vragen die er werden gesteld om mijn elektriciteitsverbruik te kunnen vergelijken met dat van anderen, kan ik me niet herinneren dat er hiernaar gevraagd werd. En dat zou m.i. wel moeten om een beter beeld te krijgen van mijn elektriciteitsverbruik.
Reputatie 4
Badge +12
Koken op elektriciteit met een inductiekookplaat kost volgens Milieu Centraal maar 175kWh per jaar. Dat is maar 5% van het elektriciteitsverbruik van gemiddelde huishoudens. Ik denk dat de spreiding rond het verbruik van gemiddelde huishoudens vele malen hoger ligt. Koken op aardgas kost beslist meer energie dan inductiekoken door het warmteverlies langs de pannen en het verlies door extra ventilatie. Maar ook daar zal het gebruik in het niet vallen bij het totale gasverbruik van gemiddelde huishoudens en de spreiding daarin. Op "Mijn Energie" zie ik het aardgasverbruik van mijn gasfornuis niet terug tussen het verbruik van mijn combiketel voor het maken van warm water rond het koken.

Met koken op inductie ben je goed bezig: voorbereid op een aardgasloze toekomst, zuinig en veilig. Mijn volgende fornuis wordt beslist ook een volledig elektrisch met inductie.

Groet, Frans

Reageer