Beantwoord

Zijn bedragen in Mijn Energie voor mijn energiegebruik inclusief bijkomende kosten?

• 6 juli 2017
  • 16 reacties
  • 265 keer bekeken

vraag mij af hoe het bij mijnenergie word berekend. want krijg het kale energiebedrag niet kloppend met jaarafrekening , maar ook klopt het niet MET de bijkomende kosten als belasting, beheer etc. dus vraag mij af hoe het wordt opgebouwd.
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 11 juli 2017, 11:27

Hallo Jolanda,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community!
Het antwoord op deze vraag is eerder hier gegeven, maar ik help je graag verder.

De bedragen in Mijn Energie zijn de energieprijzen inclusief BTW, maar exclusief de vaste kosten (netbeheerkosten, heffingskorting en vaste leveringskosten).
Het is dus niet mogelijk om deze bedragen op te tellen om zo de jaarnota te berekenen.
In dit geval wordt de jaarnota nog voor je gecorrigeerd, dus wanneer je de nieuwe jaarnota toegestuurd krijgt kun je dit verder bekijken.

Hopelijk tot ziens op de community!

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hallo Jolanda,

Bedankt voor de suggesties! Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn we druk bezig met het ontwikkelen van een vernieuwde Mijn Energie en App. Suggesties zijn altijd welkom!

Groetjes, Nina
ongeveer duidelijk... lijkt mij dan ook geen groot probleem om bv de belasting wel te betrekken bij het overzicht van mijn energie? en aan de zijlijn misschien de info over jouw netbeheerder?
Bedankt voor alle reacties!
@Yolanda is het nu duidelijk voor jou welke (vaste) kosten er zijn?
Zoals door Yukia en Frans wordt genoemd, zijn de netbeeherkosten ook afhankelijk van je netbeheerder en gasregio.
De vastrechtkosten zijn voor iedereen gelijk en bedragen €6,96 per product.
@John we praten inderdaad over hetzelfde! De heffingskorting inclusief is inderdaad € 373,33.

Groetjes, Vita
Reputatie 4
Badge +12
Badge +4
@FransvanWoerkom jou mooie lage tarief is van een onbemeterde aansluiting dus kijk graag eerst waarvoor een * staat die betekend vaak veel.

Makkelijker is

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/tarief/maandelijkse-netwerktarieven
Badge +4
Krijg 373,33 euro terug per jaar. Dat geeft netto en dat had ik uitgebreid berekend 8,40 per naar een paar maanden terug bleek de aftrek van 2016 gebruikt te hebben en hieronder opnieuw

Bij iedere leverancier betaald je vastrecht

Btw stroom incl is 217,5564 per jaar volgends enexis voor pure afname (terugleveren toevallig gelijk)
Gas incl is nu 166,944 per jaar voor 500-4000m3
De som is 384,5004 euro
De netto (dus aftrek van kortingen wat ik standaard krijg) last is 11,1704 (iets hoger maar weliswaar nog geen 0,25€ meer per maand)

Is dus 0,930866666666667 per maand

Betaal dus minimaal 13,63086666666667 per maand als alles uit staat bij wijze van spreken.

Is dus 163,5704 per jaar en daarbij tel je simpel de afname op, je krijgt het volledige bedrag van de korting ook neem je minder af

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/energiebelasting

Vanwege het makkelijker is om te rekenen met de tarieven die gelijk blijven corrigeer ik het vaste gedeelte.

Daarbij betaal ik minder met het huidige sjv aan belasting namelijk 345,06 euro
Het is dus zeer iritant rekenen en instabiel om met de kale prijzen de kosten te bereken.

Btw tot 500m3 kost de leiding voor gas maar 123,1764 per jaar, dat scheeld −43,7676 per jaar, dat is dan netto 10 euro per maand aan vaste kosten met mijn contract.

Omdat de vaste lasten dus zeer makkelijk te corrigeren zijn is voor het rekenen dat juist handig. Bij kijken of je bij bent met betalen,

je kan uitgebreider via excel waar ik een bij verveling een kan maken die automatisch corrigeerd voor de contractsperiode via een formule.
Reputatie 4
Badge +12
Voor een basisaansluiting betaal ik 8,40 per jaar zelf nu, de kosten per product (december 2016) zijn 6,70085 (gecorrigeerd met vastrecht netbeheerder oorspronkelijk 6,35) per maand oftewel bij gas en elektra van enexis netwerk betaal je 13,40 per maand aan vaste kosten.
De afname komt daar bovenop

De kosten per jaar zijn dat 160,82 en daarbovenop je afname.

De tarieven vastrecht zijn afhankelijk van je netwerkbeheerder, van je aansluiting en van je gebruiksklasse. Veruit de meesten van ons betalen een ander (hoger) vastrecht dan het minimumtarief bij Enexis van € 216 voor gas en elektriciteit. Het heeft dus geen zin om hier met concrete voorbeelden aan te komen. Het vastrecht betaal je voor je aansluiting bij je plaatselijke netwerkbeheerder.

De aansluiting van elektriciteit is t/m 3*25 of 1*80
De gasaansluiting is 500-4000 m3 gas volgends sjv, dus zeer standaard, en geld voor heel Limburg, en een paar andere streken.

Mijn nieuwe leverancier geeft de bedragen per dag door, je kan ook soms/365 doen bij een jaarbedrag, dus misschien een idee om in januari de nieuwe tarieven daar te sturen per dag en per m3 of kWh (of is de prijs daar contractueel zoals het recente gasverhaal met transportkosten)

Dan betaal je bij Enexis € 184,26 voor je elektriciteitsaansluiting en € 166,94 voor je gasaansluiting. Bij elkaar dus € 351,20. Dat is ruim twee keer zoveel als jij noemt.

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/tarief/tarievenbladen?pageid=229
Badge +4
Voor een basisaansluiting betaal ik 8,40 per jaar zelf nu, de kosten per product (december 2016) zijn 6,70085 (gecorrigeerd met vastrecht netbeheerder oorspronkelijk 6,35) per maand oftewel bij gas en elektra van enexis netwerk betaal je 13,40 per maand aan vaste kosten.

De tarieven vastrecht zijn afhankelijk van je netwerkbeheerder, van je aansluiting en van je gebruiksklasse. Veruit de meesten van ons betalen een ander (hoger) vastrecht dan het minimumtarief bij Enexis van € 216 voor gas en elektriciteit. Het heeft dus geen zin om hier met concrete voorbeelden aan te komen. Het vastrecht betaal je voor je aansluiting bij je plaatselijke netwerkbeheerder.

De aansluiting van elektriciteit is t/m 3*25 of 1*80
De gasaansluiting is 500-4000 m3 gas volgends sjv, dus zeer standaard, en geld voor heel Limburg, en een paar andere streken.

Mijn nieuwe leverancier geeft de bedragen per dag door, je kan ook soms/365 doen bij een jaarbedrag, dus misschien een idee om in januari de nieuwe tarieven daar te sturen per dag en per m3 of kWh (of is de prijs daar contractueel zoals het recente gasverhaal met transportkosten)
Reputatie 4
Badge +12

Badge +4

Reputatie 5
Badge +14
Hoi Jolanda en John,

We zijn momenteel ook bezig met het opzetten van een nieuwe Mijn Energie omgeving.
Ik geef dit zeker door als feedback aan de betreffende afdeling Jolanda!
De maandelijkse vastrechtkosten zijn €6,95 incl. btw per maand per aansluiting.
De belasting is natuurlijk afhankelijk van je verbruik en de netbeheerkosten van je regio.
Maar de netbeheerkosten komen ongeveer uit op een bedrag van €394,50 incl. btw op jaarbasis.
Tot slot ontvang je ook nog een heffingskorting van €308,52 excl. btw. per jaar.

Groetjes, Vita

Vita waarom zeg je nu dat de netbeheerkosten incl. bTW en de heffingskorting excl. BTW
De heffingskorting incl BTW is € 373,33
Hoi Jolanda en John,

We zijn momenteel ook bezig met het opzetten van een nieuwe Mijn Energie omgeving.
Ik geef dit zeker door als feedback aan de betreffende afdeling Jolanda!
De maandelijkse vastrechtkosten zijn €6,96 incl. btw per maand per aansluiting.
De belasting is natuurlijk afhankelijk van je verbruik en de netbeheerkosten van je regio.
Maar de netbeheerkosten komen ongeveer uit op een bedrag van €394,50 incl. btw op jaarbasis.
Tot slot ontvang je ook nog een heffingskorting van €308,52 excl. btw. per jaar.

Groetjes, Vita
lijkt mij dat het mogelijk is om dit ook te verwerken in het 'mijn energie' verbruik! naast kosten gas en stroom kopje belasting erbij en kosten netbeheerder duidelijk vermelden.
Reputatie 5
Badge +14
Als jou energiecontract start op 1 januari zou het niet moeilijk zin om een overzicht van bijkomende kosten te maken.
Helaas is het voor de meesten niet mogelijk en begint het contract ergens in het jaar. Als je bijvoorbeeld 1 juli neemt heb je te maken met een verschil in energiebelasting. zo was de energiebelasting voor 2016 € 0,1007 maar voor 2017 is dit € 0,1013 ex. BTW.
wat je in 2016 hebt verbruikt wordt belast met het tarief van dat jaar en verbruik in 2017 met het tarief tarief van 2017. Dit geld ook voor de Opslag Duurzame Energie.
en wat zijn dan ongeveer de maandelijkse kosten van de vaste kosten? is er geen mogelijkheid om dat ook op te nemen in mijn energie? zou stuk duidelijker en eerlijker worden dan.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Jolanda,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community!
Het antwoord op deze vraag is eerder hier gegeven, maar ik help je graag verder.

De bedragen in Mijn Energie zijn de energieprijzen inclusief BTW, maar exclusief de vaste kosten (netbeheerkosten, heffingskorting en vaste leveringskosten).
Het is dus niet mogelijk om deze bedragen op te tellen om zo de jaarnota te berekenen.
In dit geval wordt de jaarnota nog voor je gecorrigeerd, dus wanneer je de nieuwe jaarnota toegestuurd krijgt kun je dit verder bekijken.

Hopelijk tot ziens op de community!

Groetjes, Nina

Reageer