Beantwoord

Als je meer opwekt dan gebruikt met zonnepanelen krijg je dan 10 cent per kwh + maand termijn terug?

• 24 juni 2018
  • 9 reacties
  • 175 keer bekeken

Wij wekken met onze zonnepanelen meer op dan we verbruiken. Inmiddels staat ons dashboard op - 188 kwh. Stel dat aan het einde van 2018 nog steeds ons totaal verbruik volledig is gesaldeerd (dat ons dashboard nog steeds een negatief verbruik aangeeft). Krijgen we dan én ons maandbedrag a 50 euro x 12 maanden terug + 0,10 cent per kwh na saldering?
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 25 juni 2018, 08:03

Correct, als het verbruik over 12 maanden 0 kWh en je hebt trouw elke maand je voorschot voldaan krijg je het teveel betaalde terug plus de "vermindering energiebelasting". Daarnaast word voor elke kWh extra teruggeleverd aan het grid € 0,10 ex btw uitbetaald.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Correct, als het verbruik over 12 maanden 0 kWh en je hebt trouw elke maand je voorschot voldaan krijg je het teveel betaalde terug plus de "vermindering energiebelasting". Daarnaast word voor elke kWh extra teruggeleverd aan het grid € 0,10 ex btw uitbetaald.
Reputatie 2
Badge +6
Dat hoeft niet helemaal zo te zijn. Je maandberdag à €50 bestaat waarschijnlijk uit de kosten voor stroom en gas.

Voor stroom zal je nauwelijks kosten hebben. De vaste kosten worden ongeveer gecompenseerd door de teruggave energiebelasting, en met een negatief verbruik heb je geen verbruikskosten.

Echter zul je, indien er een gasaansluiting is, nog wel je vastrecht en verbruikskosten voor het gas hebben.
Reputatie 5
Badge +14
Floris.s. Heeft het over zijn pv-installatie dus mogen we uitgaan dat hij hierbij zijn elektra bedoeld.
Reputatie 2
Badge +6
Indien het maandbedrag inderdaad alleen elektra is krijg je inderdaad vrijwel alles terug.
Bedankt voor de reactie. Wij wonen inderdaad in een nieuw milieubewust gebouw, waarbij geen gasaansluiting is. Goed om te weten dat ik dan de 0,10 euro cent per kwh na saldering en het maandbedrag kan terug verwachten.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi allemaal,

Ik hoef hier niets meer aan toe te voegen 🙂

Groet,
Tessa
ik vind de vermelding van de prijs teruglevering (10 ct ex BTW) enigszins misleidend.
Het suggereert dat bij die € 0,10 nog BTW wordt toegevoegd.
Uit mijn eerste jaarafrekening blijkt dat het bedrag van de teruglevering BTW vrij is. Er wordt dus netto € 0,10 per teruggeleverd kwh uitgekeerd.
Reputatie 4
Badge +12
ik vind de vermelding van de prijs teruglevering (10 ct ex BTW) enigszins misleidend.
Het suggereert dat bij die € 0,10 nog BTW wordt toegevoegd.
Uit mijn eerste jaarafrekening blijkt dat het bedrag van de teruglevering BTW vrij is. Er wordt dus netto € 0,10 per teruggeleverd kwh uitgekeerd.

Heel scherp. In feite betaalt Qurrent ons 10 cent en vraagt 1,7 cent terug van de belastingen. Dezelfde truc halen ze uit bij de korting op vastrecht bij zelfopwekking. Sommige klanten hebben hier hun gelijk kunnen halen, maar Qurrent prefereert marketing boven transparantie.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Trevipof en Frans,

De reden dat er € 0,10 exclusief BTW staat, is omdat er geen BTW over wordt geheven. Wij leveren immers aan particulieren.

Groet,
Tomer

Reageer