Beantwoord

Geld terug bij jaarnota, maandbedrag met 44% verhoogd. Waarom?

• 16 februari 2017
  • 6 reacties
  • 372 keer bekeken

Ik heb vandaag mijn jaarlijkse energienota ontvangen 🙂

Samenvattend:
€550 betaald
€450 werkelijke kosten
Ik krijg teruggestort: €100

Prima, niets vreemds aan. Totdat er een uitspraak wordt gedaan over mijn maandbedrag:

We hebben je maandbedrag verhoogd naar € 65,00
Voor het komende jaar hebben wij je energiekosten hoger ingeschat dan het voorgaande jaar. Je maandbedrag hebben we daarom verhoogd naar € 65,00.

Het maandbedrag van €45 was te hoog, want ik krijg €100 terug. Mijn werkelijke kosten zijn zo'n €37 per maand. Vervolgens is jullie inschatting dat voor het komende jaar mijn maandbedrag verhoogd moet worden naar €65.

Hoe is deze inschatting tot stand gekomen? Waarom is het volgens jullie logisch dat mijn kosten van €37 naar €65 stijgen en een maandbedrag van €45 niet voldoende is? :?
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 17 februari 2017, 10:31

Hoi Gizz,

Het heeft te maken met de mail die je een paar dagen eerder ontving. Hierin stond dat je verwachte jaarverbruik door je netbeheerder is aangepast. Op basis daarvan werd het bedrag van €65 geadviseerd.

Als je verwacht dat je verbruik het aankomende jaar niet zal stijgen kan je hem uiteraard verlagen naar €37.

Hoi Lian, mijn collega Sefanja heeft je op 31-1-2017 een antwoord gestuurd via de mail, zelfde situatie als Gizz heeft. Je netbeheerder verwacht een toename in je energieverbruik. Je mag je maandbedrag weer bijstellen als je dat wil.

Groetjes, Tanja
Bekijk origineel

6 reacties

Haha, idd erg bijzonder. Bij mij hetzefde verhaal. Al een week of twee geleden mail gestuurd om het termijnbedrag weer te verlagen. Nog niets gehoord.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Gizz,

Het heeft te maken met de mail die je een paar dagen eerder ontving. Hierin stond dat je verwachte jaarverbruik door je netbeheerder is aangepast. Op basis daarvan werd het bedrag van €65 geadviseerd.

Als je verwacht dat je verbruik het aankomende jaar niet zal stijgen kan je hem uiteraard verlagen naar €37.

Hoi Lian, mijn collega Sefanja heeft je op 31-1-2017 een antwoord gestuurd via de mail, zelfde situatie als Gizz heeft. Je netbeheerder verwacht een toename in je energieverbruik. Je mag je maandbedrag weer bijstellen als je dat wil.

Groetjes, Tanja
Dag Tanja,

Alsnog is de stijging van het maandbedrag daarmee niet verklaard.

Volgens mijn netbeheerder is mijn verbruik volgend jaar:
5kWh stroom
751 kuub gas

Mijn verbruik is nu
-700 kWh stroom
770 kuub gas

Het gas wordt dus iets lager geprognotiseerd. Dat is goedkoper. Daarnaast zou ik €70 euro mislopen doordat ik volgens de netbeheerder geen stroom meer teruglever.

Mijn vraagtekens bij jullie rekensom wordt nu alleen maar groter:

€100 betaal ik nu teveel
€70 gaat daar af omdat ik niet meer teruglever

Dan betaal ik €30 teveel, maar ik verbruik volgend jaar ook minder gas. Dat scheelt ook een paar euro, waardoor ik €35 teveel betaal. Vervolgens is jullie conclusie dat mijn maandbedrag 44% omhoog moet, terwijl ik zelfs met de nieuwe gegevens van de netbeheerder prima binnen die €45 pas.

Ik ben echt nieuwsgierig naar waar het hier mis gaat, want de getallen van de netbeheerder geven voor mij als consument geen duidelijke reden voor zo'n verhoging :P

Overigens geeft de knop in het dashboard om mijn maandbedrag te wijzigen alleen een foutmelding: Sorry, an error occurred while processing your request.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Gizz,

Normaliter worden maandbedragen naar boven afgerond. Zo wordt €0.40 afgerond naar €1,00. Na een zorgvuldige inspectie van jouw maandbedrag heb ik ontdekt dat jouw maandbedrag verkeerd is afgerond. Dit heb ik direct gemeld bij mijn leidinggevende. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling en wijst op een systeemfout. Daarom dank voor je scherpe blik!

Daarnaast is de teruglevering niet meegenomen in het maandbedrag. Dit moet altijd handmatig worden verwerkt in je maandbedrag.

Door deze twee elementen komt je maandbedrag te hoog uit en zal hij handmatig moeten worden aangepast.

Ik begrijp dat je een melding krijg, dit zal ik nog uitzoeken. Zal ik het maandbedrag voor je aanpassen naar €37?

Groetjes, Tanja
Dag Tanja,

Nog bedankt voor je snelle reactie :)
Ik maak graag van je aanbod gebruik om het maandbedrag te verlagen naar €37!
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Gizz,

Het maandbedrag is aangepast naar €37. Je ontvangt ook een bevestiging via de mail.

Groetjes, Tanja

Reageer