Beantwoord

Groot verschil tussen prijsvergelijker en voorgesteld termijnbedrag

• 27 november 2018
  • 8 reacties
  • 209 keer bekeken

Hej goedenavond,

Ik heb eerder vandaag prijzen van verschillende aanbieders vergeleken via de vergelijker van Tweakers (in samenwerking met PriceWise) waarbij Qurrent rond de 14 à 15 euro per maand uit zou komen (33m2 BVO, energielabel A+, 1 persoon, geschat op 1500 kWh per maand). Met de groene achtergrond van de stroom in gedachten vond ik het dat zeker waard en heb ik mij aangemeld.

Nu kreeg ik rond zes uur een mailtje met een voorstel van het termijnbedrag. Deze zou gebaseerd zijn op het historische verbruik van mijn aanstaande adres, maar ik ben de eerste bewoner van een nieuwbouwstudio dus dat lijkt me sterk. Het voorgestelde termijnbedrag bedraagt 69 euro, waarbij er in de mail niet aangegeven staat hoe lang een dergelijke termijn is. Op de website lees ik dat dit 69 euro per maand zou zijn.

Ik ben heel benieuwd waar dit bedrag vandaan komt en of het überhaupt klopt. Zo niet, hoe ga ik te werk om het naar de ca. 15 euro te brengen zoals genoemd door PriceWise? Via de link die bij het voorstel zat kon ik 'm niet lager zetten dan 63 euro per maand.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Thijs
icon

Beste antwoord door Tomer van Qurrent 30 november 2018, 09:12

Hoi Thijs,

Welkom op onze community!

Het maandelijks termijnbedrag is inderdaad gebaseerd op het gemiddeld verbruik in de woning, tenzij het nieuwbouw betreft, zoals in jouw geval. Dan gaat het om het gemiddeld verbruik van een Nederlands huishouden.

Ik zie in de screenshot dat de welkomstkorting is meegerekend in het termijnbedrag. Dat verklaart het verschil met de € 24,- die Frans noemt.

Ik heb het termijnbedrag daarom aangepast naar afgerond € 15,-. Hiervan ontvang je ook een automatische bevestiging per mail. Het kan echter zo zijn dat het initiële termijnbedrag eerst eenmalig wordt geïncasseerd, omdat de opdracht daarvoor al naar de bank is verstuurd.

Groet,
Tomer
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Badge +12
"geschat op 1500 kWh per maand". Moet dat niet per jaar zijn?
Oh ja, dat klopt, mijn fout, ik heb me verkeken. Maar dan nog is er een groot verschil tussen ca. 15 euro en de berekende 69 euro. Dit is een quote vanuit de email die ik gekregen heb:

Standaard jaarverbruik stroom (normaal / dal) 1980 / 1856 kWh

Op basis van dit verbruik stellen wij het volgende termijnbedrag voor:
Stroom € 69,00
Totaal € 69,00

Zoals ik al zei, het betreft een nieuwbouwstudio waarvan ik de eerste bewoner ben dus ik ben heel benieuwd hoe deze data van Stedin is gekomen.
Reputatie 4
Badge +12
Bij een jaarverbruik van 1500kWh kom je op:

1500kWh @ 0,23 = € 345
Abonnement Qurrent = 76
Vastrecht Stedin = 237
vrijstelling heffing -/- 373

Totaal € 285 per jaar = € 24 per maand.
€ 24 per maand

Dat zou nog steeds helemaal prima zijn maar ook heel ver van 69 euro per maand, dus ik hoop dat het gewoon een foutje in het systeem is en dat dit in het contract recht getrokken kan worden. Ik begrijp ook dat ik terug krijg wat ik teveel betaal maar 45 euro per maand extra kosten is minder prettig en een beetje onhandig.

Bijgaand een screenshot van de prijsvergelijker, waar ik op de "Aanvragen"-knop geklikt heb en mijn informatie heb ingevuld, waarna ik een voorstel van 69 euro per maand ontving.

Reputatie 4
Badge +12
Bij Qurrent krijg je kennelijk een éénmalige korting van € 100. Die had ik niet meegeteld.

Ik zou gewoon zo snel mogelijk het maandbedrag verlagen. Na een maand weet je wel of die schatting van 1500kWh per jaar klopt, tenzij je een airco hebt. Probeer vooral niet Qurrent van je gelijk te overtuigen. Dat kost alleen maar tijd en ergernis.

Succes, Frans
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Thijs,

Welkom op onze community!

Het maandelijks termijnbedrag is inderdaad gebaseerd op het gemiddeld verbruik in de woning, tenzij het nieuwbouw betreft, zoals in jouw geval. Dan gaat het om het gemiddeld verbruik van een Nederlands huishouden.

Ik zie in de screenshot dat de welkomstkorting is meegerekend in het termijnbedrag. Dat verklaart het verschil met de € 24,- die Frans noemt.

Ik heb het termijnbedrag daarom aangepast naar afgerond € 15,-. Hiervan ontvang je ook een automatische bevestiging per mail. Het kan echter zo zijn dat het initiële termijnbedrag eerst eenmalig wordt geïncasseerd, omdat de opdracht daarvoor al naar de bank is verstuurd.

Groet,
Tomer
Hej Tomer,

Bedankt voor je hulp, ik ben weer helemaal happy!

Groetjes,
Thijs
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Thijs,

Goed om te horen! Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden :)

Groet,
Tomer

Reageer