Beantwoord

Hoe kan ik het voorschot berekenen ten opzichte van het werkelijke verbruik?

• 29 maart 2017
  • 3 reacties
  • 256 keer bekeken

Hoe controleer ik of mijn voorschot hoog genoeg is ten opzichte van mijn werkelijke gebruik. Bij mijn vorige leverancier gaf ik het verbruik aan en werd er aangegeven wat het verschil was tussen het voorschot bedrag en het werkelijke verbruik. Bijv. 120,00 euro voorschot en werkelijk verbruik 130,00 euro.
Hoe doe ik dat bij jullie ?

Groet,
Harry Docter
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 15 april 2017, 11:43

Hoi HDocter, sorry voor de verlate reactie!

Door het invoeren van je meterstanden in Mijn Energie kan je zien wat je huidige verbruik is en zie je bij je maandbedrag een voorgesteld bedrag.

Bij een slimme meter gaat dit automatisch, maar omdat je nog een ouderwetse elektra meter hebt gaat het handmatig. Het is wel mogelijk om een gratis Qbox aan te vragen. Hiermee heb je realtime inzicht in je verbruik.

Omdat je nu alleen verbruik hebt van 3 wintermaanden geeft het handmatig invoeren wel een vertekend beeld, omdat je in de winter meer gas verbruikt. In de winter betaal je naar verhouding te weinig en in de zomer te veel, dit compenseert elkaar.

Groeten van Tanja
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi HDocter, sorry voor de verlate reactie!

Door het invoeren van je meterstanden in Mijn Energie kan je zien wat je huidige verbruik is en zie je bij je maandbedrag een voorgesteld bedrag.

Bij een slimme meter gaat dit automatisch, maar omdat je nog een ouderwetse elektra meter hebt gaat het handmatig. Het is wel mogelijk om een gratis Qbox aan te vragen. Hiermee heb je realtime inzicht in je verbruik.

Omdat je nu alleen verbruik hebt van 3 wintermaanden geeft het handmatig invoeren wel een vertekend beeld, omdat je in de winter meer gas verbruikt. In de winter betaal je naar verhouding te weinig en in de zomer te veel, dit compenseert elkaar.

Groeten van Tanja
Ik begrijp je reactie betreffende de berekening van de hoogte van het voorschot. Dit betekent echter wel dat jullie nog geen zogenaamde on-line verbruiksmanager hebben zoals bijvoorbeeld bij Essent waarbij je de actuele standen kunt doorgeven waarna er een berekening plaatsvindt met als resultaat (binnen een minuut) een advies om het voorschot met een bepaald bedrag te verhogen of te verlagen waarbij uiteraard rekening wordt gehouden met seizoensinvloeden. Jammer dat jullie deze optie (nog) niet beschikbaar hebben.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi HDocter,

Op basis van je huidige meterstanden (huidig verbruik) zie je wel een voorgesteld maandbedrag in Mijn Energie. In onze nieuwe Mijn Energie pagina die binnenkort uitkomt zal deze nog verbeterd worden :)

Groeten van Tanja

Reageer