Beantwoord

Hoe kunnen transportkosten zo stijgen?

• 20 januari 2019
  • 3 reacties
  • 158 keer bekeken

In 22016 een jaarcontract afgesloten bij Qurrent, mijn fout omdat ik dacht dat het een tweejarig contract was ben ik nu de pineut. Qurrent rekend voor nagenoeg het zelfde verbruik in 2018 700 euro meer aan transportkosten. Dat je meer betaald in een jaar zonder aanbieding snap ik, maar waarom wil Qurrent vaste klanten straffen door zoveel meer te rekenen in een jaar dat een klant blijft?
700 euro meer aan transportkosten hoe is dat mogelijk? Dat is meer dan 60 euro per maand. Wil Qurrent dan alleen maar nieuwe klanten en moeten de oude klanten weer zo snel mogelijk weg?
Qurrent schaam je diep !
icon

Beste antwoord door Julian van Qurrent 21 januari 2019, 14:14

Hoi @HHvn'tHoenderdaal.

Welkom op onze community en bedankt voor je bericht.

Allereerst is het volgens mij belangrijk om een onderscheid te maken tussen wat je 'transportkosten' noemt en wat op je nota is gespecificeerd als 'leveringskosten stroom/gas'.
Transportkosten zijn de kosten die je per kWh of m³ betaalt voor het vervoeren van het product (stroom of gas).
Leveringskosten zijn de totale kosten, inclusief BTW, energiebelasting en ODE, die je bij je energieleverancier betaalt per kWh of m³. Hierin zijn de transportkosten meegenomen maar de transportkosten zijn slechts één onderdeel hiervan.

Je vraag is dus eigenlijk waarom de leveringskosten in 2018 zoveel hoger lagen dan in 2017. Dit heeft te maken met het feit dat je in de periode van 12 januari 2017 tot en met 12 januari 2018 een 1 Jaar Prijs Zeker contract had met onderstaande tarieven.

Stroom normaal: € 0,1704 (na 1-1-2018: € 0,1814)
Stroom dal: € 0, 1538 (na 1-1-2018: € 0,1648)
Gas: € 0,5611 (na 1-1-2018: € 0,5855).

Dit contract verliep op 12 januari 2018. Daarom hebben we op 25 november 2017 een verlengaanbod per mail naar je verstuurd. Helaas hebben we hier nooit een reactie op mogen krijgen. Daarom ben je na 12 januari 2018 overgegaan op een variabel contract, waarbij je tarieven elk kwartaal worden aangepast conform de marktprijzen. De tarieven uit dit variabele contract zijn aanzienlijk hoger. Dit is terug te zien in onderstaande vermelding van je tarieven uit het laatste kwartaal van 2018.

Stroom normaal: € 0,2596
Stroom dal: € 0,2375
Gas: € 0,7610

Het laatste wat we willen doen is het afstraffen van trouwe klanten. Daarom hebben we je ons verlengaanbod in november 2017 verstuurd. Hierin staat echter ook vermeld dat je contract automatisch over zou gaan in een variabel contract als je niet op ons verlengaanbod zou reageren. Helaas kan ik niets anders dan constateren dat we genoeg pogingen hebben gedaan om je als trouwe klant een mooi aanbod te doen maar dat we hier nooit een reactie op hebben gekregen.

Je kan je variabele contract nu uiteraard alsnog om laten zetten in een vast contract. Wij bieden zelf sinds 1 januari 2019 geen nieuwe energiecontracten meer aan maar je kan hiervoor terecht bij Greenchoice.

Groeten,
Julian
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @HHvn'tHoenderdaal.

Welkom op onze community en bedankt voor je bericht.

Allereerst is het volgens mij belangrijk om een onderscheid te maken tussen wat je 'transportkosten' noemt en wat op je nota is gespecificeerd als 'leveringskosten stroom/gas'.
Transportkosten zijn de kosten die je per kWh of m³ betaalt voor het vervoeren van het product (stroom of gas).
Leveringskosten zijn de totale kosten, inclusief BTW, energiebelasting en ODE, die je bij je energieleverancier betaalt per kWh of m³. Hierin zijn de transportkosten meegenomen maar de transportkosten zijn slechts één onderdeel hiervan.

Je vraag is dus eigenlijk waarom de leveringskosten in 2018 zoveel hoger lagen dan in 2017. Dit heeft te maken met het feit dat je in de periode van 12 januari 2017 tot en met 12 januari 2018 een 1 Jaar Prijs Zeker contract had met onderstaande tarieven.

Stroom normaal: € 0,1704 (na 1-1-2018: € 0,1814)
Stroom dal: € 0, 1538 (na 1-1-2018: € 0,1648)
Gas: € 0,5611 (na 1-1-2018: € 0,5855).

Dit contract verliep op 12 januari 2018. Daarom hebben we op 25 november 2017 een verlengaanbod per mail naar je verstuurd. Helaas hebben we hier nooit een reactie op mogen krijgen. Daarom ben je na 12 januari 2018 overgegaan op een variabel contract, waarbij je tarieven elk kwartaal worden aangepast conform de marktprijzen. De tarieven uit dit variabele contract zijn aanzienlijk hoger. Dit is terug te zien in onderstaande vermelding van je tarieven uit het laatste kwartaal van 2018.

Stroom normaal: € 0,2596
Stroom dal: € 0,2375
Gas: € 0,7610

Het laatste wat we willen doen is het afstraffen van trouwe klanten. Daarom hebben we je ons verlengaanbod in november 2017 verstuurd. Hierin staat echter ook vermeld dat je contract automatisch over zou gaan in een variabel contract als je niet op ons verlengaanbod zou reageren. Helaas kan ik niets anders dan constateren dat we genoeg pogingen hebben gedaan om je als trouwe klant een mooi aanbod te doen maar dat we hier nooit een reactie op hebben gekregen.

Je kan je variabele contract nu uiteraard alsnog om laten zetten in een vast contract. Wij bieden zelf sinds 1 januari 2019 geen nieuwe energiecontracten meer aan maar je kan hiervoor terecht bij Greenchoice.

Groeten,
Julian
Julian,

In onze beleving hadden wij een tweejarig contract, onze fout dus, daar ben ik in mijn eerste mail mee begonnen. Ik kaan mij niet herinneren dat wij een mail hebben gehad, wel zijn we gebeld door iemand van Qurrent over een mooie aanbieding. Deze heb ik inderdaad genegeerd en ik heb zelfs gezegd dat ik een tweejarig contract had dus mij er het daarop volgende jaar weer in zou verdiepen.
Ik ben er toen helemaal niet op gewezen dat mijn contract af zou lopen.
Zoals gezegd mijn fout, maar dan een prijs verschil van 700 euro is echt verschrikkelijk veel geld waarmee jullie een klant een behoorlijk benadeeld hebben en dat terwijl ons verbruik niet zo veel is veranderd. Qurrent/Greenchoiche gaan daarmee niet netjes om met hun klanten en het zijn dan ook de laatste energie maatschappijen die ik een ander zal aanraden.
Reputatie 3
Badge +9
Goedemorgen @HHvn'tHoenderdaal.

Ik betreur de gehele situatie. We hadden je graag van groene energie blijven voorzien.

Groeten,
Julian

Reageer