Beantwoord

Hoe lang duurt het voordat ik mijn jaar- of eindnota kan verwachten?

• 19 april 2018
  • 11 reacties
  • 476 keer bekeken

Hoelang duurt het gemiddeld tot de eindafrekening verstuurd wordt ik heb namelijk het idee dat als je geld terug krijgt ze de volledige 6 weken gebruiken die wettelijk mag, en als je moet betalen dat je binnen 2 weken bericht hebt.
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 21 april 2018, 09:45

Hierbij moet ik julian gelijk geven. zelf heb ik nu 2 x een jaarrekening ontvangen waarbij ik meer dan € 800 euro tegemoet kon zien aan teveel betaalde voorschot. De eerste jaarnota duurde 4 weken en een week later stond het bedrag op de rekening bij de 2e jaarnota was het maar 1 week.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @DaveKloosterman

Welkom op de community!

Het kan erg verschillen hoe lang je bij ons als klant op je jaarnota of eindnota moet wachten. Dit heeft echter geen samenhang met het tegoed of de openstaande kosten die op een nota zijn gespecificeerd.
Allereerst is er een verschil tussen de jaarnota en de eindnota wat betreft de maximale wachttijd die hiervoor geldt. De maximale wachttijd voor een jaarnota (deze nota krijg je jaarlijks) is acht weken vanaf het moment dat je een jaar lang klant bent.
De maximale wachttijd voor een eindnota (deze nota krijg je als je overstapt naar een andere leverancier of als je verhuist) is zes weken vanaf het moment dat onze energielevering aan jouw adres is beëindigt. Voor zowel de jaarnota als de eindnota zijn deze maximale wachttijden bepaald door de Autoriteit Consument en Markt ofwel de ACM.

Hoe lang je moet wachten op je nota hangt daarnaast af van of wij meterstanden ontvangen of niet. Als we geen meterstanden ontvangen wordt er een berekening gemaakt op basis van eerdere meterstanden.
En ook de manier waarop wij de meterstanden ontvangen ook invloed op hoe lang je moet wachten. Als wij deze gelijk ontvangen via de slimme meter op het moment van uitvragen is de kans dat je langer moet wachten op je nota kleiner.
Als je niet in het bezit bent van een slimme meter, heb je nadat wij de meterstanden bij je hebben uitgevraagd, twee weken de tijd om deze telefonisch aan ons door te geven. Ook dit is natuurlijk van invloed op hoe lang je op je jaarnota moet wachten.

Als je bij ons vertrekt als klant krijg je een eindnota van ons. De eindstanden op deze eindnota worden in dit geval bij ons aangeleverd door je nieuwe energieleverancier tenzij je verhuist, dan vragen wij zelf de meterstanden bij je op. Hoe lang wij op de standen van je nieuwe leverancier moeten wachten is dan ook van invloed op hoe lang je op je nota moet wachten.

Tot slot is de wachttijd van je jaar- of eindnota afhankelijk van controles in het systeem waarin de meterstanden en alle facturen worden verwerkt. Zijn er bijvoorbeeld extreem hoge of extreem lage standen? Dan moeten deze eerst gecontroleerd en goedgekeurd worden.

Er zijn dus veel factoren die je wachttijd op een nota bepalen. We willen uiteraard zo snel mogelijk een nota bij een klant brengen maar we willen ook zo zorgvuldig mogelijk zijn.

Groeten,
Julian
We zullen het zien maar ik weet voor 90% zeker dat ik 6 weken kan wachten aangezien we aanzienlijk bedrag terug krijgen. Maar wel 13 maanden voorschot afschrijven terwijl al lang bekend is we maar 1 jaar energie via jullie zouden afnemen.

Ik heb geen goed woord voor qurrent over en ik zal ook nooit iemand aanraden energie bij jullie af te nemen.
Reputatie 5
Badge +14
Hierbij moet ik julian gelijk geven. zelf heb ik nu 2 x een jaarrekening ontvangen waarbij ik meer dan € 800 euro tegemoet kon zien aan teveel betaalde voorschot. De eerste jaarnota duurde 4 weken en een week later stond het bedrag op de rekening bij de 2e jaarnota was het maar 1 week.
We wachten het af. In ieder geval fijn dat u het snel ontvangen heeft.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Dave,

Ik vind het jammer om te lezen dat je zo over Qurrent denkt. Heeft dit enkel te maken met de 13 termijnbedragen of zijn er ook andere redenen? Alle opbouwende kritiek kunnen wij natuurlijk gebruiken om te verbeteren.

Zoals mijn collega al aangaf heeft het bedrag van de nota totaal geen invloed op hoe lang je moet wachten op de nota.

Groet,
Tessa
We hebben de eindnota binnen nu maar afwachten hoelang de betaling duurt waarschijnlijk 2 weken ivm de feestdagen en het redelijk hoge bedrag. De eerste week is in iedergeval al voorbij.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Dave,

Zoals mijn collega gisteren aangaf wordt het bedrag inderdaad binnen 2 weken naar je overgemaakt.

Fijne dagen!

Groet,

Jeroen
ik heb op 23 november mijn eind afrekening gehad maar nog steeds niks terug
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Jan,

Dank voor het doorgeven.

Ik zie dat de opdracht wel al naar de bank is verstuurd. Heb je de betaling inmiddels binnen? Er staat maximaal 14 dagen voor het overmaken van het bedrag, dus dit zou uiterlijk in de loop van de week op je rekening moeten staan.
Ik heb het vandaag binnen gehad
Reputatie 3
Badge +9
Goed om te horen @JanVanEkris!

Groeten,
Julian

Reageer