Vraag

Hoe werkt de saldering op mijn jaarnota?

• 26 mei 2018
  • 1 reactie
  • 137 keer bekeken

Ik snap niet zo goed hoe het salderen zichtbaar is op mijn jaarrekening.

Het is denk ik handig om te weten dat ik zonnepanelen heb, meer teruglever dan gebruik en een "slimme" meter heb.

In 1 van de periodesn op de jaarnota (er staan er gek genoeg 4 op) staat :
levering 268 kWh, teruglevering -84, Kwh, gesaldeerd, -19kWh.

Ik krijg die 3 getallen echt niet rondgerekend met elkaar. Bij andere periodes is het aantal "gesaldeerd" steeds de levering min de teruglevering, maar bij deze periode niet. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

En wat is de post "vermindering energiebelasting? Is dat waar de het salderen verrekend wordt? In de subtotalen per periode staat altijd een bedrag van 0,-

Het zou fijn zijn als ik mijn jaarnota ook echt kan snappen, nu zie ik dat het eindbedrag ongeveer logisch is, maar kan ik verder niks na gaan.

1 reactie

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Brecht,

Allereerst welkom op de community! Goed dat je ons hier hebt gevonden 🙂

Graag geef ik je meer uitleg over de jaarnota en de saldering.

De jaarnota is verdeeld is periodes, omdat je verschillende tarieven hebt gehad gedurende de jaarnota (contracten), er een meterwissel is geweest en omdat per 1 januari 2018 de overheidsheffingen zijn gewijzigd.

Met betrekking tot de saldering is de 19 kWh nog wat er is overgebleven van alle teruglevering. Als je de saldering van alle periodes van elkaar optelt: 32 + 15 + 254 - 157 - 125 = 19 kWh. Dit wordt in de laatste periode naast de teruglevering nog in mindering gebracht op je verbruik van die periode.

De vermindering energiebelasting is een vaste korting op je energiebelasting. Dit staat los van je zonnepanelen. Iedereen in Nederland met een elektriciteitsaansluiting (en een woon/werk verblijfsfunctie) heeft recht op deze korting, ongeacht de hoogte van het verbruik.

Ik hoop dat het door bovenstaande uitleg wat duidelijker is geworden.

Groet,
Tessa

Reageer