Beantwoord

Ik heb geld teruggekregen bij eindnota. Waarom moet ik dit weer betalen bij verlenging?

• 5 oktober 2018
  • 3 reacties
  • 223 keer bekeken

TLDR: Ik heb ~600 euro teruggekregen van Qurrent aan het einde van mijn contract, en vervolgens een nota ontvangen om deze ~600 euro weer te betalen.

Dit is een lijst van gebeurtenissen vanuit mijn perspectief:

• In augustus 2016 ben ik verhuisd en heb ik een contract met Qurrent afgesloten
  • In juni 2018 ben ik telefonisch benaderd om het contract te verlengen, daarmee ben ik akkoord gegaan en op 27 juni heb ik het verlengingscontract ontvangen
  • Op 27 augustus heb ik een eindnota ontvangen (niet een jaarnota!), waarin staat dat ik ~600 euro terug zou krijgen omdat mijn termijnbedrag vrij hoog was
  • Op 5 september heb ik dit bedrag inderdaad op mijn rekening gestort gekregen
Vanaf hier wordt het erg raar
  • Op 6 september ontving ik een mail waarin ik werd gevraagd of ik naar een andere leverancier was overgestapt. Hier heb ik direct op gereageerd en gemeld dat dit niet het geval was
  • (Verder geen reactie daarover ontvangen)
  • Op 20 september kreeg ik (nogmaals?) een eindnota. De enige omschrijving hierbij was 'Creditering factuur: xxx', waar ik dezelfde ~600 euro weer diende te betalen
  • Op 27 september zag ik in mijn mailbox een welkomstbericht van Qurrent: 'Gefeliciteerd! Vandaag starten we de levering van de groenste energie van Nederland'
  • Op 3 oktober heb ik een herinnering ontvangen om deze ~600 euro terug te betalen.
Ik hoop dat u kunt begrijpen dat ik erg in de war ben wat er nu allemaal gebeurd is. Mijn intentie was om simpelweg bij Qurrent te blijven met het nieuwe contract.
Ik ben het er niet mee eens dat ik deze ~600 euro moet terugbetalen, dus mijn vraag is eigenlijk of Qurrent de financiële gegevens zou willen nakijken en/of een goede reden kan geven waarom ik dat bedrag wel zou moeten betalen?

Met vriendelijke groet,
~Jeroen
icon

Beste antwoord door Tomer van Qurrent 8 oktober 2018, 11:28

Hoi Jeroen,

Welkom op onze community! Goed dat je ons hier hebt gevonden.

Uiteraard begrijp ik dat je hier van in de war raakt. Dit komt vooral door de volgorde waarin de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Daarom zal ik het met andere woorden proberen uit te leggen.

Een energieleverancier heeft in eerste instantie jou overgenomen als klant. Daarop hebben wij een eindnota opgemaakt. Op basis daarvan kreeg je ene groot bedrag terug, dat wij ook hebben overgemaakt.

Daarna bleek echter dat de andere leverancier jou ten onrechte heeft overgenomen, waarna wij de levering via Qurrent weer opnieuw zijn gestart. Omdat de levering dus in eerste instantie onterecht is beëindigd, was de eindnota ook onterecht opgesteld. Vandaar dat wij je vragen het geld alsnog over te maken naar ons.

Op de jaarnota zal opnieuw worden gekeken hoeveel energie je hebt verbruikt en hoeveel geld je hebt voldaan. Als daaruit blijkt dat je meer hebt betaald dan energie hebt verbruikt, dan krijg je het resterende bedrag daarvan uiteraard van ons uitgekeerd.

Groet,
Tomer
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Jeroen,

Welkom op onze community! Goed dat je ons hier hebt gevonden.

Uiteraard begrijp ik dat je hier van in de war raakt. Dit komt vooral door de volgorde waarin de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Daarom zal ik het met andere woorden proberen uit te leggen.

Een energieleverancier heeft in eerste instantie jou overgenomen als klant. Daarop hebben wij een eindnota opgemaakt. Op basis daarvan kreeg je ene groot bedrag terug, dat wij ook hebben overgemaakt.

Daarna bleek echter dat de andere leverancier jou ten onrechte heeft overgenomen, waarna wij de levering via Qurrent weer opnieuw zijn gestart. Omdat de levering dus in eerste instantie onterecht is beëindigd, was de eindnota ook onterecht opgesteld. Vandaar dat wij je vragen het geld alsnog over te maken naar ons.

Op de jaarnota zal opnieuw worden gekeken hoeveel energie je hebt verbruikt en hoeveel geld je hebt voldaan. Als daaruit blijkt dat je meer hebt betaald dan energie hebt verbruikt, dan krijg je het resterende bedrag daarvan uiteraard van ons uitgekeerd.

Groet,
Tomer
Hey Tomer,

In dat geval wil ik graag een jaarnota ontvangen van 02-08-2017 t/m 02-08-2018, want die heb ik dan niet ontvangen. Hier zal dan ongeveer precies hetzelfde bedrag voor teruggave op staan. Dit zijn overigens de exacte data die op mijn eindnota stonden en 2 augustus is de start- en einddatum van mijn originele contract.

Ik ben inmiddels bang dat deze jaarnota namelijk niet meer gaat komen, aangezien ik blijkbaar nu ineens wordt aangezien als 'nieuwe' klant. Ik kan mijn verbruik van de afgelopen jaren niet meer zien, zowel op de app als online. Nu heb ik daar nog niet direct behoefte aan, maar dit vertelt me wel dat er een aantal dingen niet helemaal op orde zijn wat betreft mijn account.

Ik ben ook wel benieuwd welke leverancier me dan ten onrechte heeft overgenomen, want ik heb überhaupt geen contact gehad met andere leveranciers, laat staan dat ik een contract heb afgesloten. Ik heb wel een contract afgesloten met Qurrent, en deze ook bevestigd gekregen. Daarom vind ik het een erg raar verhaal dat er dan een zogenaamde andere leverancier tussen is gekomen.

Met vriendelijke groet,
~Jeroen
Reputatie 2
Badge +9
Hi Jeroen,

Het is inderdaad vervelend als je wordt overgenomen zonder dat je daar zelf erg in hebt. Wij kregen bericht van de maatschappij NLE dat zij de levering zouden overnemen. Wij moeten dan onze contracten stopzetten en de levering overdragen.
Omdat we later van NLE begrepen dat deze overname door een fout in gang was gezet hebben we de levering weer teruggenomen. Vandaar het bericht 'Vandaag starten we de levering.
Ik ben het met je eens dat de communicatie hierover wel duidelijker had mogen zijn.

Wat betreft de jaarnota, die heb je inderdaad niet gekregen. Dit komt doordat de eindnota precies samenviel met de jaarnota die je anders zou krijgen. Ik heb aan de facturatie-afdeling gevraagd of ze deze jaarnota alsnog willen opstellen. Deze nota kun je vandaag nog verwachten!

Je zit vanaf 2-8 in je nieuwe verlengcontract. Dat betekent dat vanaf nu de facturatie ook weer gewoon zal lopen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!

Groet, Joost

Reageer