Beantwoord

Ik wil dat mijn termijnbedrag gewijzigd wordt omdat ik een elektrische CV-ketel krijg.

• 9 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 149 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +3
onze wbv heeft besloten dat we hier allemaal een eigen cv krijgen ipv een blokverwarming.
ik krijg een electrische cv ketel. weten jullie het gemiddelde verbruik van zo'n ding?
mijn idee is om het maandbedrag met 75 euro per maand te verhogen en het dan een tijdje in de gaten te houden. ik kan mijn maandbedrag maar beperkt verhogen dus mijn vraag is of jullie dit in orde willen maken...

groet rijkjan
icon

Beste antwoord door Julian van Qurrent 12 oktober 2018, 11:47

Hoi @rijkjan.

Bedankt voor je bericht.

Gisteren hebben we elkaar telefonisch gesproken en heb ik je termijnbedrag aangepast. Als het goed is zou je hier een bevestigingsmail van moeten hebben gehad.
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan horen we het graag.

Groeten,
Julian
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Een elektrische cv ketel is niet bepaald goedkoop in gebruik, en ook niet bepaald goed voor de CO2 uitstoot.
Wat een elektrische cv verbruikt is afhankelijk van hoeveel warmte hij moet maken. Hoeveel warmte je nodig hebt kun je zien op de afrekening van de warmte geleverd door de blokverwarming. Als het goed is staat hier een verbruik op in GJ (GigaJoule).

1 kWh aan stroom kan in een elektrische cv maximaal 3.6 MJ (MegaJoule) warmte maken. Deel dus het aantal GJ op de afrekening door 3.6, vermenigvuldig dit met 1000 (van MJ naar GJ) en vermenigvuldig dit met het tarief per kWh (ongeveer €0,22/kWh) en je weet wat je ongeveer uit zal gaan geven.

Bij een wat kleinere woning (60m2) met een normaal verbruik (c.a. 21 GJ) zullen de kosten al snel €100 per maand zijn, bij een wat grotere woning (35 GJ) is een bedrag van €180 niet gek.

Kortom, een elektrische cv is geen goedkope optie, naar mijn mening!
Reputatie 5
Badge +14
1 GJ is omgerekend 278 kWh
21 GJ is dan 5833,33 kWh x € 0,22 = € 1283,33 p/j
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @rijkjan.

Bedankt voor je bericht.

Gisteren hebben we elkaar telefonisch gesproken en heb ik je termijnbedrag aangepast. Als het goed is zou je hier een bevestigingsmail van moeten hebben gehad.
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan horen we het graag.

Groeten,
Julian
Reputatie 1
Badge +3
ik woon in een flat van ongeveer 65 m2. het "oude" verbruik was het gemiddelde gebruik van 96 woningen waarvan de helft oudere mensen zijn die structureel de temperatuur boven de 24 graden hielden omdat "ze het koud hebben". het verbruik kwam dan op 34 gj per jaar per adres.
ik betaalde 75 euro per maand aan stookkosten voor het oude systeem en 45 euro per maand aan stroom (dit was inclusief een boiler van 80 liter).
de boiler en de stadsverwarming vervallen nu en daar krijg ik dus een cv met warmwatervoorziening voor terug. mijn verwarming stond in het verleden alleen aan als het buiten onder nul was, verder niet. in mijn hele flat staat de verwarming op dooistand behalve in de keuken(daar zit ik altijd).
ik hoop het nu dus in de toekomst met 125 euro per maand voor stroom te redden. mocht het heel veel afwijken naar boven(wat ik me niet kan voorstellen) heb ik dus heel veel pech...
maar ik kom er later op terug. ohw ja, ik heb ook nog zonnepanelen op mijn balkon die afgelopen jaar 125 kwh(ik weet het.. niet veel.. maar ik heb geluk dat het mag van de wbv.. ze hadden ook nee kunnen zeggen.. en dat scheelt me op jaarbasis toch 450 a 500 kwh wat ik anders misloop en dus moet betalen) gesaldeerd hebben en ik heb 5 windtegoeden vanaf eind december dus dat is ook 1250 kwh per jaar wat ik niet hoef te betalen..

word vervolgd 😃
Reputatie 4
Badge +12
Het is een misverstand dat je de opbrengst in kWh van je windtegoeden mag aftrekken van je verbruik. Je betaalt gewoon voor de afgenomen stroom plus heffingen en belastingen. Voor de opbrengst van de windtegoeden krijg je de kale stroomprijs.

Groet, Frans
Reputatie 1
Badge +3
Hoi Frans, goed dat je dat nog even meldt. Ik was er idd van op de hoogte, maar nu is het voor iedereen duidelijk

Mvg rijkjan
Reputatie 1
Badge +3
Nog 1 ding... Weet niet wie er besloten heeft om dat antwoord als beste antwoord te kiezen.. ik niet in ieder geval.. en ik zou het ik zeer op prijs stellen als men wil stoppen met dat voor mij te beslissen...
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Rijkjan,

Bedankt voor je bericht.

Wij selecteren het beste antwoord, zodat het bij drukke topics voor andere community-leden makkelijk te vinden is of, zoals in dit geval, zodat de vraagsteller zijn antwoord snel en gemakkelijk kan vinden :)

Groet,
Tomer
Reputatie 1
Badge +3
Ok.. duidelijk 😀

Reageer