Beantwoord

Klopt mijn jaarnota wel ?

• 31 augustus 2018
  • 5 reacties
  • 146 keer bekeken

Om te beginnen, ik heb mijn meterstanden op de 24/8 doorgegeven en vandaag mijn jaarnota ontvangen. Supersnel dus, puntje voor Qurrent.
Dan ga ik hem doorlezen en vraag me af: kan het nog moeilijker ?
Volgens mij is het heel simpel: ik begin met een meterstand, ik eindig met een meterstand. Het verschil daartussen is mijn verbruik en daar betaal ik voor / of ik krijg geld terug.
Nu is het in 3 periodes verdeeld met berekende eindstanden enz. enz. Waarom ?
Dan de korting voor het zelf opwekken met zonnepanelen. Mijn installatie heeft een vermogen van 3180 Wp (levert per jaar overigens veel meer) daar krijg ik korting van 80% over = 2544 kWh.
In de jaarnota staat 2109 kWh. Waarom ?
En dan de korting voor 2 (gratis) windtegoeden is €20.91 Klopt dat, want dat lijkt me heel weinig.
Misschien kan iemand me het duidelijk uitleggen, en is het allemaal in orde maar wat mij betreft is het heel omslachtig allemaal.
icon

Beste antwoord door Serena van Qurrent 4 september 2018, 16:18

Hoi heho,

Welkom op de Qurrent Community en bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat het verwarrend is dat er 3 periodes zijn gebruikt op je jaarnota. Dit komt doordat er in elke periode andere belastingtarieven gelden. Daarom gebruiken wij voor deze periodes berekende standen.
Verder is de korting op vastrecht berekend op wat jouw zonnepanelen hebben opgewekt. En als laatst de windtegoeden zijn ingegaan op 10-09-2017 en hebben vanaf die periode tot 24-08-2018 in totaal 476 kWh opgeleverd. Deze periode betreft niet het volledige jaar en omdat het afgelopen jaar niet heel hard heeft gewaaid, hebben wij de minimale opwek van 250 kWh per Windtegoed aan je verrekend.

Ik hoop dat het één en ander nu duidelijker is.

Groet,
Serena
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +5
Hoi heho,

Welkom op de Qurrent Community en bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat het verwarrend is dat er 3 periodes zijn gebruikt op je jaarnota. Dit komt doordat er in elke periode andere belastingtarieven gelden. Daarom gebruiken wij voor deze periodes berekende standen.
Verder is de korting op vastrecht berekend op wat jouw zonnepanelen hebben opgewekt. En als laatst de windtegoeden zijn ingegaan op 10-09-2017 en hebben vanaf die periode tot 24-08-2018 in totaal 476 kWh opgeleverd. Deze periode betreft niet het volledige jaar en omdat het afgelopen jaar niet heel hard heeft gewaaid, hebben wij de minimale opwek van 250 kWh per Windtegoed aan je verrekend.

Ik hoop dat het één en ander nu duidelijker is.

Groet,
Serena
Hoi Serena,

Dat van die 3 periodes snap ik wel.
Wat betreft de zonnepanelen: jullie weten niet wat mijn zonnepanelen hebben opgeleverd want ik heb geen slimme meter. Volgens mij wordt er dan, zoals ik aangaf, uitgegaan van 80% van de totale Wp waarde van de panelen. Dat zou dus 2544 kWh moeten zijn. Mijn daadwerkelijke opbrengst is veel hoger.
2 windtegoeden zijn dus €20.91 waard ? Als ik overstap wordt er geadverteerd met 1 windtegoed ter waarde van €55 per stuk. Hoe is dat te verklaren ?

Groet Herben
Reputatie 2
Badge +9
Hoi Herben,

Over je zonnepanelen: per zonnepaneel berekenen we inderdaad 80 procent van de verwachte opbrengst. Omdat we niet weten wat de capaciteit is van jouw specifieke zonnepanelen maken we gebruik van een standaard opbrengst van 230 kWh per jaar. Dit wordt dus per paneel over de geleverde dagen berekend. Dat is de reden dat we bij de 2109 kWh komen.
Wat betreft de Windtegoeden: deze zijn inderdaad €55 waard per stuk. Ze hebben een looptijd van 5 jaar. Dat betekent dat ze over deze jaren dit bedrag terugverdienen en als het harder waait een beetje meer. We garanderen een opbrengst van 250 kWh per tegoed per jaar.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!

Groet, Joost
Hoi Joost,

Dat is me nu duidelijk.
Moet wel zeggen dat het verhaal van de windtegoeden niet heel duidelijk uitgelegd is bij het verlengen, en de korting dus maar minimaal is. Heb nu zelf 104 kWh van jullie gebruikt en ging er van uit dat ik met dat windtegoed daarmee dus op -396 kWh zou komen. Nu blijkt dat er dus een korting ter waarde van 100 kWh vanaf gaat en is het uitgesmeerd over 5 jaar , terwijl ik een contract van 3 jaar heb.

Groet Herben
Badge +5
Hoi heho,

Bedankt voor je bericht. Fijn dat het duidelijk is. De gratis windtegoeden zijn inderdaad 5 jaar lang geldig, mits je 5 jaar lang klant blijft bij Qurrent. Voordat je 3-jarig contract afloopt doen we je weer een scherp verlengaanbod en hopen we natuurlijk dat je 100% groene energie blijft afnemen bij Qurrent.

Groet,
Serena

Reageer