Beantwoord

Meterstanden: geen teruglevertelwerk, toch verplicht 'Teruglevering 1' invullen?

• 24 december 2016
  • 3 reacties
  • 506 keer bekeken

Bij het doorgeven van mijn meterstanden kom ik de volgende opmerking tegen:

"Als je in het bezit bent van zonnepanelen, dan vul je hier ook de standen van je teruggeleverde stroom in."

Dat is vreemd, want het bezit van zonnepanelen hoeft niet te betekenen dat de teruggeleverde stroom met een apart telwerk wordt bijgehouden. Zo heb ik, ondanks een dak vol zonnepanelen, gewoon een enkele ferrarismeter die zelf het verschil tussen verbruik en opwek bijhoudt. Eigenlijk een best slimme meter dus ;)

De tekst over terugleverstanden is verwarrend en voor veel mensen onjuist. Daar komt bij dat als ik het terugleverveld leeglaat (ik kan daar immers niets invullen) de knop om de meterstanden door te geven grijs blijft.

Vraag:
Kan ik gewoon 0 invullen bij 'Teruglevering 1' of schiet dan ergens anders software in de stress?

Suggestie:
De pagina aanpassen zodat duidelijk is dat je met zonnepanelen een teruglevertelwerk kunt hebben. In plaats van "Heb je zonnepanelen? Dan heb je een teruglevertelwerk."
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 28 december 2016, 14:48

Hoi Gizz,

De netbeheerder (eigenaar van je meter) zet in het landelijke register voor energieleveranciers hoeveel telwerken je hebt. Op basis hiervan sturen we je 1 of meerdere invulvelden voor meterstanden.

In jouw geval staat er in het register dat de netbeheerder in 2014 een aanpassing heeft doorgevoerd van 1 telwerk naar 2 telwerken. Vandaar ons 2e venster voor je opwek.

Het zal geen probleem opleveren als je 0 invult.

Je suggestie over de pagina aanpassen heb ik doorgegeven! Dankjewel hiervoor, gaan we aanpassen :)

Groetjes, Tanja
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi Gizz,

Ik ging er van uit dat het goed zou gaan, maar heb het voor de zekerheid nagevraagd! En het komt helemaal goed. De administratie is bezig met het opmaken van de nota en hebben de standen goed gezet.

Groetjes, Tanja

Dag Tanja,

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn meterstand ingevuld en een 0 bij teruglevering.
Echter, ik zie nu in het overzicht van de meterstanden dat ik op 1 januari 2016 mijn meterstand heb doorgegeven en niets (dus ook geen 0) heb ingevuld bij de teruglevering. Dit is vervolgens, als ik het overzicht goed begrijp, door jullie aangepast naar een meterstand van 0 en een teruglevering van ruim 45000kWh :?

Hierdoor komt volgens het systeem mijn jaarverbruik uit op zo'n 90000kWh met een bijbehorend prijskaartje van bijna €16000. Terwijl ik in werkelijkheid een verbruik heb van -780kWh (780kWh meer opgewerkt met mijn zonnepanelen dan verbruikt).

Lossen jullie dit zelf op of kan ik eerst een eindnota van €16000 verwachten? 😉
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Gizz,

De netbeheerder (eigenaar van je meter) zet in het landelijke register voor energieleveranciers hoeveel telwerken je hebt. Op basis hiervan sturen we je 1 of meerdere invulvelden voor meterstanden.

In jouw geval staat er in het register dat de netbeheerder in 2014 een aanpassing heeft doorgevoerd van 1 telwerk naar 2 telwerken. Vandaar ons 2e venster voor je opwek.

Je suggestie over de pagina aanpassen heb ik doorgegeven! Dankjewel hiervoor, gaan we aanpassen :)

Groetjes, Tanja

Reageer