Sticky Beantwoord

Mijn jaarnota bevat bizarre meterstanden hoe kan dat?

• 2 april 2017
  • 19 reacties
  • 2580 keer bekeken

Ik heb gister van Qurrent mijn jaar rekening ontvangen. Daarbij hanteert Qurrent meterstanden die zij zelf hebben verzonnen! Bij het gas tikken ze er even 763m3 (417 euro!!) bij en bij de stroom komt er 5723kWH (976 euro!!) extra. Wat zijn dit voor belachelijke praktijken?
"Je energiekosten zijn hoger dan we hadden ingeschat", nee ik wordt hier even lekker getild!!
icon

Beste antwoord door Annick van Qurrent 4 april 2017, 17:19

Beste BavoJanss,

Uit je berichtje kan ik duidelijk opmaken dat je geschrokken bent van je jaarnota. Voor deze jaarnota gebruiken we meterstanden die we op 3 verschillende manieren kunnen ontvangen;

1. Via jou, als je gebruik maakt van een ouderwetse meter mailen we je het verzoek om je meterstanden door te geven via Mijn Energie. Hiervoor dien je echt de link te gebruiken die we je mailen.
2. Via je slimme meter, die lezen we uit als we aan de slag gaan met je energienota. Soms lukt dit niet en vragen we de standen bij jou op.
3. Mochten we geen meterstanden hebben kunnen uitlezen of via jou hebben ontvangen, dan worden je meterstanden door je netbeheerder berekend op basis van je historische energieverbruik.

In jouw jaarnota is een berekende meterstand gebruikt. Soms komt het helaas voor dat deze niet overeenkomt met wat er werkelijk bij jou op de meter staat. Daarom is het altijd verstandig om je jaarnota en de gebruikte standen te controleren. Zo kunnen incorrecte standen alsnog aangepast worden. Dit heb jij gelukkig gedaan en hierover contact met ons opgenomen. Het verzoek om de berekende meterstanden te corrigeren is dan ook al bij je netbeheerder neergelegd.

Zodra de berekening is aangepast, ontvang je een nieuwe jaarnota. De jaarnota met incorrecte standen die je van ons hebt ontvangen, hoef je natuurlijk nog niet bij ons af te rekenen.

Ik hoop dat je vragen over de totstandkoming van de meterstand onder andere met dit bericht is beantwoord en je inmiddels van de schrik bekomen bent. Aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen als je nog verdere vragen hebt, Wij houden in ieder geval contact met jou over de afwikkeling van je verzoek tot het corrigeren van de meterstand.

Groeten van Annick
Bekijk origineel

19 reacties

Badge +5
Beste BavoJanss,

Uit je berichtje kan ik duidelijk opmaken dat je geschrokken bent van je jaarnota. Voor deze jaarnota gebruiken we meterstanden die we op 3 verschillende manieren kunnen ontvangen;

1. Via jou, als je gebruik maakt van een ouderwetse meter mailen we je het verzoek om je meterstanden door te geven via Mijn Energie. Hiervoor dien je echt de link te gebruiken die we je mailen.
2. Via je slimme meter, die lezen we uit als we aan de slag gaan met je energienota. Soms lukt dit niet en vragen we de standen bij jou op.
3. Mochten we geen meterstanden hebben kunnen uitlezen of via jou hebben ontvangen, dan worden je meterstanden door je netbeheerder berekend op basis van je historische energieverbruik.

In jouw jaarnota is een berekende meterstand gebruikt. Soms komt het helaas voor dat deze niet overeenkomt met wat er werkelijk bij jou op de meter staat. Daarom is het altijd verstandig om je jaarnota en de gebruikte standen te controleren. Zo kunnen incorrecte standen alsnog aangepast worden. Dit heb jij gelukkig gedaan en hierover contact met ons opgenomen. Het verzoek om de berekende meterstanden te corrigeren is dan ook al bij je netbeheerder neergelegd.

Zodra de berekening is aangepast, ontvang je een nieuwe jaarnota. De jaarnota met incorrecte standen die je van ons hebt ontvangen, hoef je natuurlijk nog niet bij ons af te rekenen.

Ik hoop dat je vragen over de totstandkoming van de meterstand onder andere met dit bericht is beantwoord en je inmiddels van de schrik bekomen bent. Aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen als je nog verdere vragen hebt, Wij houden in ieder geval contact met jou over de afwikkeling van je verzoek tot het corrigeren van de meterstand.

Groeten van Annick
Beste Annick,

Een heel uitgebreid verhaal waaruit vooral moet blijken dat jullie niks fout hebben gedaan volgens jullie eigen regels.
Als ik mijn meterstanden regelmatig doorgeef via de website van Qurrent is het toch niet erg raar dat ik er vanuit ga dat jullie die dan ook zien? Ik weet trouwens zeker dat jullie die zien want ik heb in het verleden regelmatig contact gehad over deze meter standen. Als je dan een jaar nota gaat maken, waar je blijkbaar 6 weken over doet, dan is het toch een kleine moeite even op het dashboard te kijken of daar dan geen meterstanden staan? Verder heb ik de meterstanden wel doorgeven per mail, en dat is volgens jullie helpdesk ook mogelijk, maar die waren volgens Ric een dag te laat? Tjonge als je er volgens 6 weken over doet om een jaar nota te maken dan kun je toch nog wel even moeite doen om de laatste stand te checken? Want als je het dan zo druk hebt wat heeft het dan voor nut allemaal foutieve jaarnota's uit te sturen, waar je een hoop gezeik mee krijgt (helpdesk, mails, forum).
En als je dan een jaar nota maakt en je komt met zelf "berekende standen" dik 100% hoger uit als is ingeschat, dan moet zich toch iemand in die 6 weken afvragen van "hé, da's raar?". Verder is het historisch verbruik waar jullie het over hebben volledig onzin. Ik woon namelijk in een recent gesplitste woonboederij op een adres wat voorheen nooit bestaan heeft. Bij het aanleggen van gas naar beide woningen zijn de oude meters die voor het hele pand golden herbruikt als mijn meters gas en elektra, dit is duidelijk naar jullie gecommuniceerd toen ik me aanmeldde. We zijn toen ook het maand bedrag overeengekomen, wat alleszins een redelijke inschatting was.
Dan is er nog de kwestie van de beginstand van het gas, hier zijn werkelijke een tiental mails en telefoontjes voor over en weer gegaan, waarna jullie toch uiteindelijk toegegeven hebben dat de gehanteerde stand nergens op gebaseerd was. En er werd mij meerdere malen verzekert dat het in de jaarnota helemaal goed ging komen. Nou niet dus.

Ik zie een stugge ambtelijke organisatie die vooral bezig is haar eigen stoepje schoon te vegen en niet met haar klanten mee wil denken. Ik heb inmiddels voor een andere leverancier gekozen, maar ik heb zo'n vermoedde dat dit verhaal nog minstens een rondes gaat duren. Krijg ik wel vast m'n borg terug?

mvrgr

Bavo
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Bavo,

De meterstanden die je in Mijn Energie doorgeeft kunnen wij inderdaad inzien, maar omdat deze voor je eigen administratie zijn vragen wij altijd meterstanden aan je op op het moment dat je jaarnota moet worden opgemaakt. Zo hebben we dan de meest recente standen.

Wanneer je in een nieuwe woning woont is het het inderdaad geen historisch verbruik maar een geschat jaarverbruik van de netbeheerder. Dit geschatte jaargebruik staat ook in je contract, hier wordt het maandbedrag namelijk op berekend en geadviseerd. Dit maandbedrag is bij jou later aangepast.

Wij proberen juist overal over mee te denken, daarom hebben we ook een community, en vind het dan ook jammer om te horen dat je gekozen hebt om over te stappen op een andere leverancier. Ik hoop dat we in de toekomst je vertrouwen mogen herstellen!

Ook heb ik aan de administratie doorgegeven dat je borg alvast teruggestort mag worden.

Groeten van Tanja
Beste Annick, Tanja,

Dank voor je reactie.
Helaas doen jullie weer beloften die niet worden nagekomen. Annick schrijft "De jaarnota met incorrecte standen die je van ons hebt ontvangen, hoef je natuurlijk nog niet bij ons af te rekenen. ". En, ja hoor, gister is de jaar nota gewoon vereffend met de borg en het resterende bedrag is per incasso afgeschreven. Dus na de borg kan ik voorlopig ook wel fluiten, waarvoor dank.

Herstellen van vertrouwen? Ik zou beginnen met geen beloftes meer te doen die je toch niet nakomt.
En vertrouwen? Dat is wel heeeeeel ver weg.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Bavo,

Ik heb het nagelopen en zie dat inderdaad al de automatische incasso naar de bank was gestuurd, en dat wij de incasso niet meer konden tegenhouden. Ook is de borg inderdaad daarmee verrekend.
Je kan de correctie van de jaarnota afwachten, dan wordt het daarna verrekend met het reeds geïncasseerde bedrag of het bedrag storneren. Wat vind je het prettigst?

Groeten van Tanja
Beste Tanja,

Ik vindt het het prettigst als alles vanzelf goed gaat. Helaas is dat niet gebeurt. Iets minder prettig maar nog steeds okay is als er dan per ongeluk toch een fout gemaakt wordt, kan de beste overkomen, dat je sorry zegt en dat je het zo snel mogelijk probeert te herstellen. Helaas is dat punt ook ruimschoots gepasseerd.
Wat mij dus fair lijkt is dat ik al het geld dat ik ooit aan Qurrent betaald heb morgen terug krijg en dat ik dan jullie pas dan betaal als jullie mijn een kloppende jaarnota kunnen overleggen.
En als de directie van Qurrent (Ricard, Denis) dan echt vertrouwen heeft in de eigen organisatie zetten zij hun maandsalaris in tot alles is geregeld.

Mvrgr

Bavo
Hoi Bavo,

Ik snap volkomen dat je alles gelijk goed geregeld wilt hebben. Zou je ons nog even willen aangegeven of je de correctie van de jaarnota wilt afwachten of dat je het bedrag storneert? Zodra je een keuze hebt gemaakt, kan je dit dan aan ons doorgeven? Dan kunnen wij het terugkoppelen aan de financiële afdeling.

Er is tijd nodig om een jaarnota te laten corrigeren. Er is op 3 april aan de jaarnota afdeling doorgegeven dat de standen op de jaarnota niet kloppen omdat ze zijn berekend. Zodra de jaarnota is gecorrigeerd ontvang je de nieuwe nota via de e-mail.

Groeten van Lara
Beste Lara,

Ik snap de "of" in jullie voorstel niet. Jullie hebben BELOOFD (Annick) de foutieve jaarnota niet te verrekenen dat hebben jullie wel gedaan. Dus is er 201.50 EURO ten onrechte afgeschreven van mijn rekening. Verder hebben jullie BELOOFD (Tanja) dat ik mijn borg van 800 EURO zou terug krijgen. Dus jullie maken 1001.50 EURO over op mijn rekening.
Verder begrijp ik dat de directie van Qurrent er dus niet garant durft voor te staan dat dit goed wordt opgelost. Lijkt me fijn om voor een organisatie te werken waar de directie zelf geen vertrouwen in heeft.

mvrgr

Bavo
Reputatie 1
Badge +4
Ben eigenlijk wel benieuwd of dit nu is opgelost...
Reputatie 5
Badge +13
Hoi B.Fris, jazeker.

Met de juiste standen en de teruggave van de borg wordt een eindnota gemaakt.

Groetjes, Tanja
hmmm dit verhaal stemt mij niet echt hoopvol. Ik heb nu voor de derde keer een foutieve jaarnota. Nu weer omdat er een nul te weinig op de meterstand stond in het systeem, uitgerekent op die ene dag dat de jaarrekening opgemaakt werd.
Gemeld door mij ruim voor het opmaken van de rekening.
Resultaat rekening van 1900 EUR.

Ik had het al van te voren doorgegeven, maar helaas toch gekruisd.
Daarna nogmaals bij financien het verhaal uitgelegd - 14 dagen geen reactie. Krijg ik via Klantenservice de vraag waarom ik niet reageer.

Ben benieuwd of het incasso-traject ook nog per ongeluk opgestart wordt.

Ik was zo blij met de goede ondersteuning 3 jaar geleden en het persoonlijk contact.
Wel jammer als het administratief zo'n rommeltje is.
Tis dat ik zo positief ben over het initiatief en het idee achter Qurrent, anders was ik al gewisseld.
Ik hou nog ff vol.
Geef me vertrouwen 😉
Hoi Mirella,

Je kunt ons via verschillende kanalen benaderen, maar de reactietijd is overal anders. Goed dat je ons hier hebt kunnen vinden! :)

We vinden het erg jammer om te horen dat je telkens pech hebt met je jaarnota en dat onze administratie niet helemaal goed verlopen is. Ik zie dat we inmiddels de juiste gasstanden hebben waarmee we hadden moeten rekenen, en dat mijn collega's alleen nog de correcte jaarnota op moeten maken. We doen ons best om dat zo snel mogelijk in orde te maken, maar een correctie kan wel 6 weken op zich laten wachten. In de tussentijd hoef je natuurlijk die €1900 niet te betalen. Zodra de juiste jaarnota er is, weten we pas of je iets bij moet betalen, of wie weet krijg jij nog geld terug van ons.

Is dit allemaal duidelijk nu? Als je wil kunnen we je ook bellen om dit nog nader toe te lichten. Laat maar weten als we je hier nog verder mee kunnen helpen!

Groeten,

Natalia
Jeetje, als ik dit allemaal lees krijg ik al spijt van me 3 jaar contract. Jullie zijn al veel duurder dan anderen....
Badge
Wanneer ontvang ik mijn jaarnota?
Badge +5
Hoi MelvinMuthing,

Bedankt voor je bericht. Omdat je over een slim energie contract beschikt is het niet gebruikelijk dat je een jaarnota ontvangt. Het is de bedoeling dat je maandelijks wordt afgerekend voor je verbruik, waardoor het opmaken van een jaarnota niet meer nodig is..

Ik wens je verder een fijne dag toe.

Groet,
Serena
Badge
Beste Serena,

Dank voor jou antwoord, helaas wel fout.

Op 2 juli is mijn ''slimme energiecontract'' ingegaan. Dat zou betekenen dat ik over de periode 01-12-2017 t/m 01-07-2018 een jaarafrekening moet ontvangen. Overigens heb ik ook nog geen maand facturen ontvangen.

Heb bijna wekelijks contact gehad, en de medewerkers weten van gekkigheid niet meer welke smoes er bedacht moet worden. Gisteren gaf een collega van jou aan dat de jaarrekening eerst door de ACM gezien moet worden. Waarop ik aangaf dat dit de grappigste maar grootste smoes ooit is, hij moest zelf volgens eigen zeggen in de kennisbank zoeken en kwam tot de conclusie dat dit inderdaad foutieve informatie betrof. Best triest..

Hij heeft wel toegezegd dat mijn verzoek met spoed werd behandeld, maar dat is al heel vaak aangegeven....

Bel morgen wel weer ;)

Tot morgen!
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @MelvinMuthing mijn excuses door de verwarring aan onze kant! Je hoort inderdaad een jaarnota te krijgen. Bij een slim energie contract werkt veel net weer even anders, en nog niet alle collega's zijn daarvan volledig op de hoogte. Zeker belangrijk puntje voor ons om op te pakken.

Je jaarnota van 01-12-2017 t/m 01-07-2018 hebben we zojuist opgemaakt en heb je via de mail ontvangen. Je zal ook spoedig de maandfacturen van je slimme energie contract ontvangen.

Groeten van Tanja
Badge
Heb het inderdaad ontvangen, fijn dat het nu is afgerond!

Reageer