Beantwoord

Periode van Windtegoed opwek

• 29 augustus 2017
  • 18 reacties
  • 431 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +14
Zat nog ff mijn jaarrekening over de periode 21-8-2015 tot 21-8-2016 te bekijken, dit naar aanleiding van het gehannes met het bijschrijven van windtegoed iedere keer.
Waarom is er op voornoemde periode minder windtegoed verrekend dan daadwerkelijk is opgewekt, het is maar 9 kWh maar als je dit doet bij tig ......... kom je op een aardige bijverdienste.

icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 5 september 2017, 15:39

Hallo John en Frans,

Bedankt voor jullie berichten en de interessante discussie.
Er komt later deze week een nieuw topic op de community met meer informatie over het Windtegoed. Alle data wordt opnieuw ingeladen en hierin staat meer informatie over de Windtegoed-delen, de opwek en de verwachting.
Hopelijk brengt dit jullie ook meer duidelijkheid.

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Misschien zijn de computers van Qurrent dyslectisch en verwarren ze 545 en 554. Waarschijnlijker hebben de verschillende computers niet hetzelfde tijdstip in gedachte als je "de" stand van 21-8 opvraagt. Heb je al eens 20-8 en 22-8 geprobeerd?

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Nee, zie het nut daar niet van. Zelf houd ik elke dag de meterstanden bij via Qurrent, Enelogic en Netbeheerder.
Deze gegeven worden in 3 verschillende werkbladen Exel verwerkt en de uitkomsten hiervan met elkaar vergeleken. Als dan blijkt dat 2 van deze meeteenheden een zelfde uitkomst hebben mag je de conclusie trekken dat nummer 3 fout zit.
Dagelijks houd ik, vanaf de start op 21-8-2015, windbijschrijving bij en na enkele vreemde voorvallen na komt dit overeen met de cumulatieve weergave in "Mijn energie".
Het enigste wat ik nog niet heb gecontroleerd is of de productie, voor mijn eerste jaar, hoger dan wel lager was dan de toegezegde garantie van 250 kWh per winddeel. Denk dat ik dat toch maar even ga doen.
Reputatie 5
Badge +14
Blijkt dat, na berekening, er inderdaad meer is opgewekt dan de gegarandeerde 527 kWh die anders zou zijn verrekend.
Reputatie 3
Badge +6
Ja John, ze halen het ergens vandaan, ik heb er niet de tijd voor om telkens alles bij te houden en zo, maar ze worden niet blij denk ik van mensen zoals jij, al heb je groot gelijk, er gaat, nee ik zeg het anders, er gaat wel eens wat goed bij Ourrent.!
Ik zie nu weer van de afgelopen vier dagen totaal geen windbijschrijving meer, alsof de molen heeft stilgestaan.....
Word hier best een beetje moe,wantrouwig, enz... van.....ze rommelen maar wat aan daar, want als elke megawat opgewekt door die vier molens zou worden verdeeld over de bezitters van de windtegoeden, kun je dat toch gewoon door de computer laten omzetten naar dagelijkse opbrengst......maar ze willen een vinger in de pap blijven houden daar, zodra ze even wat meer centjes binnen willen krijgen gaat onze teller op ....langzaam of uit.
Hier moet een einde aankomen, een vaste waarde van onze windtegoeden en tevens dagelijks inzicht in de opbrengst van de windmolens...dan ben je transparant !!

Groet Harry
Reputatie 5
Badge +14
Het windtegoed heeft een vaste waarde van 250 kWh p/j wordt er meer opgewekt krijg je ook meer kilowatt per windtegoed.
Alleen omdat er iedere keer zo'n gehannes is met het windtegoed gaan we mopperen. Toch mogen we aannemen dat ze bij Qurrent hun best doen.

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, worden er geen fouten gemaakt wordt er ook niet gewerkt.
Reputatie 4
Badge +12
Ik zie nu trouwens ook dat er een verschil van 50kWh zit in verbruik. Volgens de nota 3137kWh en volgens de screenprint 3187kWh. De meters worden iets na 0:00 uur afgelezen. De eerste dag, 21-8-2015 telt dus mee, maar de laatste dag is 20-8-2016. Misschien wordt het "tot" geïnterpreteerd als "tot en met".

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Een dag start om 00:00 uur AM en eindigt om 00:00 uur PM. Dus start op 21-8-15 00:00 AM en eindigt op 21-8-16 00:00 AM.
Een voorbeeld van 2 dagen meter uitlezen via de P1 maar elke dag start met de meterstand van de slimmemeter dus geen P1.

Zo krijgt ook Qurrent zijn meetgegeven via de qbox maar start altijd met de gegeven van de slimmemeter.
Reputatie 4
Badge +12
John, ik geloof jou wel. Maar inmiddels is in "Gebruik" op "Mijn Energie" het onderdeel "Specifieke periode" linksonder vervangen. Die kalendertjes zijn verdwenen en vervangen door uitrolmenu's, in plaats van "tot" staat er nu "tot en met" en er is een knop "Bereken". Helaas werkt die knop nog niet.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
John, ik geloof jou wel. Maar inmiddels is in "Gebruik" op "Mijn Energie" het onderdeel "Specifieke periode" linksonder vervangen. Die kalendertjes zijn verdwenen en vervangen door uitrolmenu's, in plaats van "tot" staat er nu "tot en met" en er is een knop "Bereken". Helaas werkt die knop nog niet.

Groet, Frans

Misschien heeft het te maken met het vernieuwen van de website en wordt deze in face's uitgerold, wie zal het zeggen.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo John en Frans,

Bedankt voor jullie berichten en de interessante discussie.
Er komt later deze week een nieuw topic op de community met meer informatie over het Windtegoed. Alle data wordt opnieuw ingeladen en hierin staat meer informatie over de Windtegoed-delen, de opwek en de verwachting.
Hopelijk brengt dit jullie ook meer duidelijkheid.

Groetjes, Nina
Badge +2
Probeer ook regelmatig dingen te bekijken, bij te houden, te controleren.
Ik hou mijn meterstanden ook bij, in excel per maand en ook in een ander appje.
Wat ik niet begrijp is dat ik
13 KWh heb verbruikt, ik denk dat is negatief sta, dit omdat ik zonnepanelen heb. Meer opgewekt dan verbruikt. En blijft ook al heel lang 13 Kwh
Mijn windtegoed, 3 stuks tot nu toe 648 Kwh heeft opgeleverd en dat ik dan 4985% van mijn stroomverbruik op heb gewekt.
Ik heb screenshots erbij gedaan. Hoe moet ik hier nu naar kijken?

Hoor graag van iemand die me dit kan uitleggen.

Dank jullie wel alvast
Reputatie 3
Badge +8
Hallo PJDommanschet,

Bedankt voor je bericht. Bedankt voor de screenshots, dit helpt veel.

Zoals we kunnen zien, heb je verbruik, zonnepanelen (maar geen solar) en Windtegoeden.
Omdat je geen Qbox Solar hebt, kun je negatief verbruik zien.
Ook heb je Windtegoeden. Op 18 november 2017 had je tot dat moment 647,88 kWh opgewekt met je Windtegoeden.

648 kWh / 13 kWh = +- 49,86 = 4985% van je opwek.

Als je op week of maandniveau kijkt, dan zie je dat je verbruik en je opwek met Windtegoed dicht bij elkaar blijven liggen. Het kan zijn dat je hierdoor al een tijd het verbruik van 13 kWh blijft zien.
Voor de zekerheid laat ik mijn collega's hier nog naar kijken. Zodra ik van hen terugkoppeling heb, dan hoor je van mij!

Groetjes, Nina
Badge +2
Hallo Nina
Dank je wel voor je uitleg nu snap ik waar het vandaan komt.
Komende maand zal de 13 Kwh wel hoger worden denk ik want de zon doet niet zoveel deze maand.
Wat houdt solar in, achter zonnepanelen?

Hoor nog wel van je als je nog informatie hebt.

Groeten Pieter
Reputatie 4
Badge +12

...Als je op week of maandniveau kijkt, dan zie je dat je verbruik en je opwek met Windtegoed dicht bij elkaar blijven liggen. Het kan zijn dat je hierdoor al een tijd het verbruik van 13 kWh blijft zien...

Bedoeld is waarschijnlijk opwek met zonnepanelen. De windtegoeden tellen niet mee in Energie. Het is onwaarschijnlijk dat het gebruik door toeval op 13kWh blijft staan. In november zie ik een verbruik van ongeveer 20kWh. Dat is al een kilowattuur per dag. Na een paar dagen moet je dat echt zien. De variatie in opbrengst van zonnepanelen is nu al ongeveer 0,3kWh per dag per paneel. Waarschijnlijk blijft er iets hangen.

@PJDommanschet

De QBox Solar werkt met een klein kilowattuurmetertje in de verbinding tussen omvormer en groepenkast. Dat metertje geeft via de QBox de echte opwek door aan Qurrent en die zie je dan in Mijn Energie.

Groet, Frans
Badge +2
Dank u wel voor uw uitleg

Dat het op 13 Kwh blijft staan kan vlgs mij ook niet. Is ook al een tijd zo.

Ik denk dat in het overzicht niet alles wordt meegenomen. Mijn contract loopt van dec tot dec, mss vergeten om dec 2016 mee te nemen?
Is jammer dat het dashboard niet klopt maar komt wel goed.

Als ik met de qbox solar zou werken weet ik wat ik verbruik en wat ik teruglever en zie dat in mijn overzicht.
Wel zie ik mijn verbruik en windtegoed.

Hou het zelf ook bij in een excel sheet, regelmatig even de standen invullen.
Door de meterstanden bij te houden, zowel hoog als laag, weet ik wel mijn netto verbruik is.
Maak daar zelf ook een grafiek van en per maand zie ik wat mijn netto verbruik is.
Heb zelf een Kwh meter bij mijn zonnepanelen en zie wat er wordt opgewekt.
En is wat ik ongeveer verbruiken zou, ingeschat nav verbruik van vorig jaar.

Net de eindstanden doorgegeven en zie dat ik een negatief verbruik heb, streven was om op nul uit te komen en dat is gelukt, beter zelfs.

Ben benieuwd naar de eindafrekening want er zou ook rekening worden gehouden met dat ik zonnepanelen heb en natuurlijk met het windtegoed. Daar krijg je ook een vergoeding voor.

Nogmaals dank voor de uitleg
Reputatie 2
Badge +8
Hoi @PJDommanschet
Volgens onze technische afdeling wordt de data weer goed weergegeven.

Groeten van Giulia
Badge +2
Hallo Guilia
Er is iets verandert maar als ik alle maanden optel kom ik op een negatief verbruik uit.
Dat zou ook beter kloppen met de meterstanden die ik heb doorgegeven.
Maar bedankt voor je hulp tot nu toe.
Het geeft iig al beter weer zoals het zou moeten zijn.

Groeten pieter
Reputatie 3
Badge +8
Hallo PJDommanschet,

Bedankt voor je bericht. We helpen je graag!
Kun je aangeven wat er aan de data nog niet zou kloppen, en wat er wel inzichtelijk zou moeten zijn?
Aldus mijn collega's van de technische dienst wordt de data weer goed weergegeven namelijk.
Ik hoor het graag als ik je nog ergens mee kan helpen.

Groetjes, Nina

Reageer