Beantwoord

Regiotoeslag ineens wél van toepassing in 2018?

• 9 februari 2019
  • 4 reacties
  • 132 keer bekeken

In 2017 was er voor mij (zag ik op de nota) geen regiotoeslag van toepassing (op mijn gasverbruik).
Klopt het wel dat in 2018 nu ineens wél een regiotoeslag van toepassing is (betreft ~2% hogere berekening bij verbruik)?
Ik woon in Amersfoort.

Vast dank en groet, Pim
icon

Beste antwoord door PMHutjens 15 februari 2019, 13:56

Dag @Simon van Qurrent, ah okay, da's helder. Verwarrend maar helder 😉
Goed om te weten dat het beide keren wel goed zat.
Dank voor je uitleg.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi @PMHutjens,

Ik heb je laatste twee jaarnota's bekeken, en nin beide wordt de regiotoeslag genoemd. Zal ik de jaarnota's naar je mailen?

Groet,
Tomer
Dag @Tomer van Qurrent, dank voor je reactie. De jaarnotas heb ik. N.a.v. je vraag nogmaals bekeken.. ik zie idd dat in beiden de regiotoeslag wordt genoemd. Wat ik zag is dat op de nota van 2018 (op de bewuste regel over die regiotoeslag) een andere verbruikshoeveelheid wordt getoond dan bij regel erboven. Die 2 getallen waren in 2017 nog telkens gelijk en uit dat feit had ik de conclusie getrokken dat in 2018 ineens de regiotoeslag van toepassing was.

Mijn vraag moet dus kennelijk omgebogen worden: waarom is de grondslag voor de regel ‘Leveringstarief (incl. regiotoeslag)’ in 2018 anders (1426) dan het verbruik dat een regel erboven (1397) wordt gehanteerd?
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @PMHutjens,

Ik snap de verwarring inderdaad. Het verschil heeft te maken met de correctiefactor voor het gas, wat staat voor het volgende:

Correctiefactor gas
Op het gemeten volume wordt gecorrigeerd voor calorische waarde: Het gas, dat aan jou wordt geleverd, komt niet alleen uit het gasveld Slochteren. Er wordt ook gas met een hogere of lagere verbrandingswaarde uit andere gasvelden bijgemengd. Hierdoor kan de calorische waarde van het geleverde gas iets afwijken van de standaard calorische waarde van het Slochteren gas. De calorische waarde geeft de verbrandingswaarde van een brandstof aan. Hoe hoger de calorische waarde, hoe minder brandstof je nodig hebt om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen. Via de calorische verrekening wordt er gecorrigeerd voor het verschil in verbrandingswaarde tussen het geleverde gas en het Slochteren gas.

In de jaarnota van het jaar ervoor heeft deze correctie ook plaatsgevonden, maar in plaats van twee keer een verschillend verbruik neer te zetten staat hier al het verbruik die gecorrigeerd is. Daarom is het verbruik op de vorige jaarnota gelijk. Op de nieuwste jaarnota wordt eerst het verbruik getoond en daarna het gecorrigeerde verbruik. Hij is niet zoals in het jaar ervoor al direct veranderd naar hetzelfde verbruik met correctie, hierdoor zijn de jaarnota's verschillend. De verrekening is wel beide op het gecorrigeerde verbruik geweest.

Groet,
Simon
Dag @Simon van Qurrent, ah okay, da's helder. Verwarrend maar helder 😉
Goed om te weten dat het beide keren wel goed zat.
Dank voor je uitleg.

Reageer