Beantwoord

Volgens mij klopt mijn jaarnota niet.

• 11 oktober 2018
  • 5 reacties
  • 160 keer bekeken

Ik mijn jaarnota vandaag ontvangen en moet terugbetalen. Dit is niet zo erg, maar volgens mij klopt de afrekening niet.

volgens de jaarnota heb ik van 6-10-2017 tot 6-10-2018 1115 m3 gas gebruikt maar als ik zelf naar mijn meterstanden kijk en de stand van 06-10-2017 van de stand van 06-10-2018 aftrek, kom ik op 1090 m3 gas uit ipv 1115 m3

Als ik op de jaarnota kijk geven ze bij 2017 (06-10 tot 31-12) de beginstand 920m3 aan en de eindstand 1331m3 als ik dit van elkaar aftrek kom ik op 411m3 uit ipv de 420m3 die op de jaarnota staat.

Hetzelfde geld voor 2018 (01-01 tot 06-10) beginverbruik: 1331m3 eind: 2010m3 Ik kom uit op 679m3, jullie op 695m3

jullie passen ook een correctiefactor toe en als ik die toepas kloppen de bedragen wel, maar ik begrijp niet zo goed waarom die toegepast moet worden? De uitleg daarbij is vaag. Waarom moet voor een ander soort gas mijn meterstand gecorrigeerd worden? Er wordt toch gewoon die hoeveelheid geleverd?

Ook kon ik bij greenchoice altijd duidelijk zien wat mijn verbruik was en hoe dit correspondeerde met mijn termijnbedrag. Er werd daar in aangegeven als ik op dat moment teveel of te weinig betaalde. Hierdoor kon ik constant mijn termijnbedrag aanpassen op mijn gebruik of mijn gebruik aanpassen. Hoezo kan dit bij jullie niet?

mvg.
icon

Beste antwoord door Julian van Qurrent 17 oktober 2018, 15:16

Hoi L. Smeets.

Bedankt voor je reactie.

De correctie van je jaarnota wat betreft de gasstanden ligt op dit moment bij onze afdeling facturatie. Zodra deze is gecorrigeerd of er ander nieuws is omtrent dit onderwerp laten wij het je gelijk weten.

Wat betreft de correctiefactor vanwege de verschillende calorische waarden van het gas. Dit verzinnen en bepalen wij zelf niet. De calorische waarde van gas en dus ook de hoogte van de correctiefactor wordt maandelijks vastgesteld door de Nederlandse Gasunie. Wij hebben hier dus geen invloed op rekenen alleen door wat de Nederlandse Gasunie aan ons door geeft.

Groeten,
Julian
Bekijk origineel

5 reacties

Overigens, waneer ik gelijk bel om een betalingsregeling aan te vragen, krijg ik te horen dat ik het jullie eerst moet laten afschrijven en dan het bedrag moet storneren en dat ik daarna pas een betalingsregeling kan aanvragen. Heel omslachtig en apart.. Ik wil juist voorkomen dat er in een keer een groot bedrag afgeschreven word om niet opeens voor verassingen te komen staan.. nu moet ik daar volgens jullie juist op wachten om het daarna te storneren en daarna pas de regeling te treffen? Hoe dan?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi L. Smeets.

Bedankt voor je berichten en welkom op de community

Ik heb je jaarnota er bij gepakt en zie inderdaad dat deze gecorrigeerd moet worden vanwege de verkeerde hoeveelheid gasverbruik die is berekend aan de hand van de meterstanden.
We zouden graag foto's ontvangen van de meterstanden die je zelf hebt opgenomen op 6-10-2017 en 6-10-2018 om je berekening na te gaan waarbij je op een verbruik van 1090 m³ uitkomt. De standen die wij op 6-10-2017 en 6-10-2018 voor je hebben verwerkt zijn namelijk afkomstig van je slimme meter en dus niet berekend of geschat.

De correctiefactor voor gas heeft te maken met de calorische waarde van het gas dat bij je is geleverd. Dit is landelijk bepaald en geldt dus bij elke energieleverancier. Meer informatie over de correctiefactor voor gas vind je hier.

Op je jaarnota kan je trouwens gewoon inzien wat je hebt verbruikt en we doen ook een voorstel voor een nieuw termijnbedrag. Het klopt dat je in onze digitale omgeving je termijnbedrag niet met meer dan 10% omlaag of 100% omhoog kan wijzigen. Als je belt naar onze klantenservice kunnen we, als je een goede reden hiervoor hebt, wel je termijnbedrag buiten deze kaders wijzigen.

Tot slot dan de betalingsregeling. Deze kan je pas met ons treffen als wij de nota in ieder geval hebben proberen te incasseren. Je kan de betaling ook vooraf weigeren, dan hoef je niets te storneren en kun je wachten tot wij hebben geprobeerd om te incasseren voor je ons opbelt voor de betalingsregeling. Omdat ik nu eerst correctie heb aangevraagd voor deze nota zal dat voorlopig nog niet gebeuren.

Groeten,
Julian
Hoi Julian,

Bedankt voor je reactie. Volgens mij heb je echter niet goed begrepen wat ik bedoel. Ik geeft namelijk aan dat ik de meterstanden uit de jaarnota gebruikt hebt en daarnaast heb ik ze op jullie website gecheckt, omdat wat je zegt, ik een slimme meter heb. Dus ik controleer mijn meterstanden niet handmatig omdat ik er op vertrouw dat dit automatisch goed doorgegeven wordt. Het is de berekening van het totaalverbruik die in mijn ogen niet klopt.

Wat ik moeilijk vind aan de correctiefactor, is dat deze alleen corrigeert in jullie voordeel. Als ik gas geleverd krijg met een mindere calorische waarde, heb ik dus meer kubieke meters gas nodig om te verbranden wat ik nodig heb en wordt er dus meer geleverd aan mij. Echter, omdat de correctiefactor in 2017 1,021835 is en in 2018 1,023222, en hier alleen mee wordt vermenigvuldigd, word er dus alleen rekening mee gehouden dat ik misschien gas met een hogere calorische waarde geleverd krijg. In mijn ogen is dit nogal oneerlijk.

Bijgevoegd screenshots van de meterstanden die ik van jullie website gehaald heb.

mvg.

Reputatie 3
Badge +9
Hoi L. Smeets.

Bedankt voor je reactie.

De correctie van je jaarnota wat betreft de gasstanden ligt op dit moment bij onze afdeling facturatie. Zodra deze is gecorrigeerd of er ander nieuws is omtrent dit onderwerp laten wij het je gelijk weten.

Wat betreft de correctiefactor vanwege de verschillende calorische waarden van het gas. Dit verzinnen en bepalen wij zelf niet. De calorische waarde van gas en dus ook de hoogte van de correctiefactor wordt maandelijks vastgesteld door de Nederlandse Gasunie. Wij hebben hier dus geen invloed op rekenen alleen door wat de Nederlandse Gasunie aan ons door geeft.

Groeten,
Julian
Beste Julian,

Bedankt voor je reactie. Jullie hebben ondertussen geprobeerd de nota af te schrijven, echter heb ik hier verder niets meer over gehoord na bovenstaand bericht. Als het goed is horen jullie wel met een standaard te werken bij de calorische waarden. Deze kan ik morgen in mijn contract terugvinden. Graag zou ik deze daarom willen ontvangen.

Aangezien de nota dus wel gewoon al doorgezet is, ontvang ik hier graag een betalingsregeling voor.

mvg,
Lieke

Reageer