Beantwoord

Waarom is de jaarnota veranderd?

Geen woorden maar daden, dat zou Qurrent als sponsor van Feyenoord toch aan moeten spreken. Niets van dat alles. Ook zou je verwachten dat Qurrent vanuit het beleden duurzaamheidsstreven mensen serieuzer zou nemen en niet het eenzijdig streven naar groei.
Ik heb duidelijk gemaakt dat aan de jaarnota van Qurrent geen touw is vast te knopen. Bij een simpel contract van 1 jaar met één tarief voor gas en één tarief voor stroom krijg je een digitale jaarnota van 12 kantjes. Het is in twaalf kantjes lang een enorm gegoochel met cijfers, waaraan in kolommen en rijen de systematiek onnavolgbaar is. Het voldoet daarmee niet aan de eisen van begrijpelijkheid van de richtlijn van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA).
Wat zegt Qurrent: De jaarnota is naar behoren berekend, en de verbruiken zijn naar juistheid verrekend. Kortom, we gaan gewoon door met het versturen van onbegrijpelijke nota’s. Waarom neemt Qurrent klanten niet serieus. Waarom is het format van 2016 niet aangehouden, een nota die wel te begrijpen was.
Als klanten niet serieus genomen worden, stemmen ze met de voeten en nemen een andere energieleverancier.
icon

Beste antwoord door Jeroen van Qurrent 8 november 2017, 12:41

Hoi Energie,

Bedankt voor je feedback. Wij hebben de jaarnota veranderd om het juist inzichtelijker te maken. Ik vind het jammer om te horen dat je dat niet zo ervaart. Wat is er precies onduidelijk aan de nota? Ik help je graag!

Groet,

Jeroen

Aanvulling van moderator Nina
Per 1 juli zijn de jaar- en eindnota's vernieuwd. In dit topic zie je welke aanpassingen zijn doorgevoerd en kun je je mening geven:

Nieuwe jaarnota. Geef je mening!
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi Energie,

Bedankt voor je feedback. Wij hebben de jaarnota veranderd om het juist inzichtelijker te maken. Ik vind het jammer om te horen dat je dat niet zo ervaart. Wat is er precies onduidelijk aan de nota? Ik help je graag!

Groet,

Jeroen

Aanvulling van moderator Nina
Per 1 juli zijn de jaar- en eindnota's vernieuwd. In dit topic zie je welke aanpassingen zijn doorgevoerd en kun je je mening geven:

Nieuwe jaarnota. Geef je mening!
Ik vind je reactie een beetje schijnheilig. Als je al niet begrijpt dat een jaarnota van twaalf kantjes onduidelijk is, wat voor informatie kan je dan wel overtuigen. Het is volstrekt onduidelijk welke berekeningen er plaats vinden tussen kolommen en in rijen en de berekeningen lijken meer op gegoochel. Per rij vinden er verschillende berekeningen bij met andere uitkomsten en je moet de formules in het (achterliggende excel)bestand al kennen, om het te kunnen controleren. De optelsom is niet te volgen (negatief bedrag voor gebruik van stroom, terwijl de opbrengsten van de zonnepanelen lager zijn dan het gebruik).
Jammer dat ik de rekening niet kan uploaden, dan kunnen Qurrent klanten zelf oordelen.
Reputatie 4
Badge +12
Een deel van die 12 kantjes is te wijten aan de twee perioden; half 2016 en half 2017. Vroeger gingen contracten en tariefwijzigingen gewoon in per 1 januari. Tegenwoordig moet en kan het per dag. Om die vrijheid schijnen we met z'n allen gevraagd te hebben.

Ik zit ook vaak een paar uur naar mijn jaarnota te turen. Met Google er bij. In de eerste kolom staat een omschrijving. Als je die intikt, krijg je meestal snel uitleg. Als al die uitleg ook op de nota moet, dan worden het 36 kantjes.

Dat negatieve bedrag voor stroomgebruik maakt mij elk jaar weer blij. Iedereen krijgt van de overheid zo'n 370 euro energieheffing terug. Ook als hij die helemaal niet betaald heeft :-)

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Energie,

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft regels opgesteld waaraan de energienota's moeten voldoen. Ze moeten controleerbaar zijn en begrijpelijk.
De ACM heeft verschillende energiebedrijven onderzocht, natuurlijk ook Qurrent, en heeft aangegeven dat onze nota's voldoen aan deze eisen. Het bericht van de ACM vind je hier.

Frans, jij ook bedankt voor je verdere uitleg! Ik ben blij dat het bij jou allemaal duidelijker is geworden.

Groetjes, Nina

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen