Beantwoord

Waarom kan de incassodatum afwijken?

• 25 november 2016
  • 26 reacties
  • 2167 keer bekeken

Vandaag keek ik toevallig naar mijn betaalrekening. Daar zag ik dat Qurrent het maandelijks voorschot een dag te vroeg had binnengehaald. Ik vind dit niet correct, en ook niet aangenaam.

Onze vrienden bij de bank geven nauwelijks nog rente, maar als je rood staat vragen zij wel bijna 14 % rente. Daarom wil ik per se nooit rood staan.

Dankzij Qurrent stond ik nu dus wel rood.
icon

Beste antwoord door Zr40 25 november 2016, 13:03

Hoi Leonardo,

Waarschijnlijk heeft Qurrent dit een dag eerder ingepland omdat de 26e deze maand op een zaterdag valt. Banken voeren geen incasso-opdrachten uit in het weekend. In principe kan je bij elk bedrijf er wel van uit gaan dat periodieke incasso's die in het weekend plaats zouden vinden naar de vrijdag verschoven worden.

Ik denk dat de schade door de onverwachte roodstand wel erg mee zal vallen. Als je één dag 100 euro rood staat dan kost dat 4 cent aan rente.

Overigens, als je de roodstand dezelfde dag nog aanzuivert dan brengen de meeste banken geen rente in rekening.

Je kan het natuurlijk in de toekomst voorkomen door iets meer saldo op je betaalrekening te laten staan, of als je werkt met geplande overboekingen, deze iets eerder in te plannen. Met de lage spaarrente van tegenwoordig zal je ook nauwelijks spaarrente mislopen.
Bekijk origineel

26 reacties

Badge +6
Hoi Leonardo,

Waarschijnlijk heeft Qurrent dit een dag eerder ingepland omdat de 26e deze maand op een zaterdag valt. Banken voeren geen incasso-opdrachten uit in het weekend. In principe kan je bij elk bedrijf er wel van uit gaan dat periodieke incasso's die in het weekend plaats zouden vinden naar de vrijdag verschoven worden.

Ik denk dat de schade door de onverwachte roodstand wel erg mee zal vallen. Als je één dag 100 euro rood staat dan kost dat 4 cent aan rente.

Overigens, als je de roodstand dezelfde dag nog aanzuivert dan brengen de meeste banken geen rente in rekening.

Je kan het natuurlijk in de toekomst voorkomen door iets meer saldo op je betaalrekening te laten staan, of als je werkt met geplande overboekingen, deze iets eerder in te plannen. Met de lage spaarrente van tegenwoordig zal je ook nauwelijks spaarrente mislopen.
Geachte Zr40,

Wat mij aan uw houding ergert is, dat u zo eenzijdig denkt vanuit het bedrijfsbelang van Qurrent. Goed, de incassodatum valt in het weekeinde. Dan zou het bedrijf kunnen denken: „Pech gehad, nu komen onze gelden pas maandag binnen. (Dankzij onze vrienden bij de bank)“. Maar neen, dat kan dus niet, dan halen we het maar een dag vroeger. Nu is de klant dus benadeeld en niet het bedrijf.

Onlangs betaalde ik mijn huur op 30 september. Dat was een vrijdag. Op dinsdag kreeg ik al een brief dat ik betalingsachterstand had. Ook zij vinden dat, als de dag dat de huur moet binnen zijn (de 1e van de maand), in het weekeinde valt, dat wij dan maar 2 dagen vóór het weekeinde moeten betalen. En dat zijn dus bedrijven waar miljoenen rond gaan. Dit geldt ook voor Qurrent. Ik vind dit inhalig en het gaat niet primair om mijn 4 cent renteboete!

Al deze inhalige bedrijven spannen zich dan ook nog in om een klantvriendelijk imago tot stand te brengen (met veel PR-gelden die allemaal in de tarieven verwerkt zijn).
Volgens mij werkt Zr40 niet bij Qurrent maar is hij net als ik een klant van Qurrent.

Ik heb de indruk dat je meer een probleem hebt met het 'incasso-systeem' dan met Qurrent.

Zoals Zr40 al aangeeft zal je vermoedelijk bij bijna elk bedrijf te maken krijgen met deze werkwijze. Bij mij geldt ook voor praktisch al mijn incasso's dat als de incasso-datum in een weekend valt de incasso naar voren wordt gehaald. Ik kan me niet herinneren dat de incasso een keer naar de toekomst is verschoven indien de incasso-datum in het weekend viel.

Overigens kan ik me hier ook wel eens aan ergeren. Ik zorg er wel altijd voor dat ik een buffer heb om dit soort onregelmatigheden op te vangen.
Betalingen aan mij door instanties en bedrijven komen bij weekenduitbetalingen ook zo goed als altijd 1 of 2 dagen eerder dan die datum. Het werkt dus 2 kanten op.

/edit: Misschien kan qurrent wel het systeem van Eneco overnemen. Daar kon ik zelf de datum kiezen voor de incasso. Dan kun je hem 3 dagen naar achteren zetten en zit je uiterlijk met een incasso op de datum waar die nu op zit. Maar dan moet je dat dus wel meenemen in je keuze. 🙂
Badge +6
Geachte Zr40,

Wat mij aan uw houding ergert is, dat u zo eenzijdig denkt vanuit het bedrijfsbelang van Qurrent.

Ik ben, zoals Waai al zegt, gewoon een klant van Qurrent. Ik heb in mijn reactie uitgelegd waarom deze situatie volgens mij is ontstaan, ik heb uitgelegd wat de gevolgen voor jou zijn in de praktijk, en ik heb een paar tips gegeven hoe hier in de toekomst mee om te gaan.

Ik zeg niet dat deze gang van zaken goed of slecht is, maar ik probeer alleen aan je uit te leggen wat er precies aan de hand is en wat je daar aan kan doen, in de hoop dat je nooit meer onverwacht dezelfde situatie zal krijgen.
Het ergste vind ik eigenlijk dat je -zonder bestudering van de kalender- niet weet wanneer men incasseert.

Tele2 stuurt elke maand een factuur per e-mail en de incassodatum is de 27e. Dan zet ik het bedrag dus ook altijd klaar, maar ze halen het vaak pas de 30e binnen: zeer klantvriendelijk. Als de incasso vertraagd wordt is er dus nooit iets aan de hand.

Dat zou ook bij Qurrent zo zijn, want ik zou het bedrag altijd de 26e klaar zetten. Dat staat zo ook in mijn agenda.

Nu heb ik al gekeken naar de volgende maand. Dan is de 26e Tweede Kerstdag. Op deze "vervroegde" manier moet je dus elke keer vantevoren -zonder aankondiging vooraf- gaan bekijken wanneer het bedrijf denkt te gaan incasseren. Terwijl het ook anders en beter en eenvoudiger zou kunnen.

En, ik begrijp nog steeds niet waarom men niet gewoon wacht tot maandag. Onze huurtoeslag, die gepland staat op de 20e, komt ook pas op maandag als de 20e in het weekeinde valt!
Badge
Vandaag keek ik toevallig naar mijn betaalrekening. Daar zag ik dat Qurrent het maandelijks voorschot een dag te vroeg had binnengehaald. Ik vind dit niet correct, en ook niet aangenaam.

Onze vrienden bij de bank geven nauwelijks nog rente, maar als je rood staat vragen zij wel bijna 14 % rente. Daarom wil ik per se nooit rood staan.

Dankzij Qurrent stond ik nu dus wel rood.

Dus op zaterdag incasseren was geen probleem geweest?
Er is volgens mij geen enkel bedrijf die in het weekend geld stort/overmaakt dus hoe had u dan wel geld op de rekening gehad 1 dag later?
Dus ik heb moeite met dit verhaal te geloven en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een en ander niet klopt in dit verhaal.
Hallo Dennis25,

Eerlijk gezegd begrijp ik van uw verhaal ook niet veel.

Inderdaad: op zaterdag incasseren zou voor mij geen enkel probleem zijn: ik zet het geld dan klaar (haal het van mijn ING Toprekening en zet het op de Betaalrekening, dat doet de bank in het weekeinde gewoon wèl).

Vervolgens is het dan aan Qurrent om het te incasseren. Maar helaas wachten zij dus niet op de incassodatum. Terwijl zij dat wel zouden kunnen en moeten doen (als het aan mij lag).
Badge +6
De reden waarom dit niet op zaterdag kan gebeuren is hierboven al uitgelegd. Er vindt in het weekend simpelweg geen betalingsverkeer plaats tussen banken. Dat je wel kunt overboeken van je spaarrekening naar je betaalrekening komt doordat het dezelfde bank is, en dit hoeft niet via het landelijke betalingssysteem te verlopen.

Verder wil ik je aanraden om voortaan toch een paar dagen eerder het geld klaar te zetten. Je vindt het immers uitermate vervelend om één dag 14% debetrente te moeten betalen, terwijl de misgelopen spaarrente (momenteel 0,3%) praktisch nihil zou zijn.

En zoals eerder gezegd, bij elk incasserend bedrijf zul je deze situatie mee maken wanneer de normale incassodatum in het weekend zou vallen.
Geachte Zr40,

U legt mij ook nu weer dingen uit die ik natuurlijk zelf ook allemaal weet: ik ben goed op de hoogte. Of elk incasserend bedrijf de incasso naar voren haalt weet ik niet, want ik ken er verder geen die dit doet. Ik zou denken dat, als Qurrent de 26e doorgeeft als incassodatum, dat zij deze maand dan zouden moeten wachten tot maandag tot de gelden binnenkomen. Of ligt het volgens u aan de bank dat de incasso vóór het weekeinde plaats vindt? Dat zou de zaak wel in een ander licht plaatsen.
Badge +6
Daar heb ik dan weer geen zicht op. Iemand van de financiële afdeling van Qurrent zou daar het beste een antwoord op kunnen geven.
U bent in elk geval een supersnelle antwoorder, meneer Zr40! Misschien is er wel iemand van Qurrent die er iets over wil zeggen.
Badge +5
Ik denk dat je morgen antwoord krijgt want nu is het weekend.. 🙂
Badge +5
Een hele goede maandagmorgen allemaal,

Ik heb zojuist met veel belangstelling alle reacties teruggelezen.

Het inhoudelijke verhaal van onze zeer gewaardeerde superuser Zr40, dus niet werkzaam bij Qurrent maar zeer op de hoogte, klopt. Net als de verwachting over de reactie vanuit Qurrent van onze andere zeer gewaardeerde superuser RGM 🙂

In het weekend vindt er geen incassoverkeer plaats, daarom kan het soms voorkomen dat onze incassodatum afwijkt van de 26e van de maand. Het is helaas niet mogelijk bij Qurrent om zelf de incassodatum te bepalen.
Wellicht een oplossing die je op de korte termijn zou kunnen helpen Leonardo, is het gebruik maken van mogelijkheid om je betaalwijze te veranderen naar een betaling per factuur. Je ontvangt dan maandelijks een factuur die binnen 8 dagen voldaan dient te worden. Zo kun je zelf bepalen op welke dag je het bedrag naar ons overmaakt.

Groeten van,
Annick
Badge +5
Wat je ook kunt doen is tegen de bank zeggen dat je niet rood wilt staan.
(kwartaallimiet opzeggen - ING bank)
Een afschrijving wordt dan geweigerd en later weer opnieuw aangeboden.
https://bankieren.mijn.ing.nl/particulier/zelf-regelen/opzeggen/limiet/index (ING)
Als er geen extra kosten aan verbonden zijn heb ik een zéér grote voorkeur voor betaling per e-mail factuur. Zo ging het ook altijd bij mijn vorige leverancier. Ik houd altijd alles goed in de gaten en betaal altijd op tijd. Ik wist niet dat het bij Qurrent mogelijk was. In de welkomstbrief stond:

"26e van de maand afgeschreven

Het maandbedrag wordt rond de 26e van de maand voorafgaand aan de maand van levering van je
rekening afgeschreven. Het kan zijn dat de eerste incassodatum hiervan afwijkt
".

Ik zal proberen de betaling op "factuur" te zetten. Als hieraan extra kosten zijn verbonden wel graag bericht.

...Even later...

Krijg foutmelding. Graag enige uitleg hoe ik mijn betaalwijze kan veranderen.
Badge +6
Bel even de klantenservice, ze kunnen het direct voor je aanpassen.
Sorry, Zr40: bellen doe ik nooit.
Badge +6
Ik in principe ook niet, maar het is de beste manier om dingen geregeld te krijgen als het anders niet lukt.

Ik heb ze ook een keer moeten bellen vanwege een probleem met mijn Qbox. Het zijn vriendelijke en behulpzame mensen.
Leuk dat u ook geen beller bent, Zr40. Ik ga er echter van uit dat deze kwestie redelijk snel tot een goede afloop zal komen. En, van automatische afschrijvingen ga ik nu ook weer niet dood. Anders zou ik zeker wel bellen.
Badge +5
Je zou Qurrent eigenlijk gratis moeten kunnen bellen via Skype, Whatsapp of via 0800-qurrent 🙂
Hallo RGM, als dat zou kunnen...

Ik heb inmiddels een contactformulier ingevuld. Men heeft het druk, en het zal wel een tijdje duren tot ik een reactie ontvang.
Badge +5
Hoi Leonardo,

Onze klantenservicekanjers zitten van 8.30 tot 19.00 op doordeweekse dagen én op zaterdag van 10.00 tot 16.00 voor je klaar en zijn te bereiken via ons telefoonnummer 088 - 777 1200 tegen lokaal tarief.
Maar, hier, op de community, zijn moderators actief die ook als klantenservicekanjers fungeren :)

Je vraag/verzoek is dus gezien Leonardo én direct verwerkt. Aan je nieuwe betaalwijze, ingaande vanaf eind december, zitten geen kosten verbonden.

We hopen dat je tevreden bent met deze oplossing!

Groeten,
Annick
Natuurlijk, Annick, prima geregeld, bedankt. Ik ontving de boodschap ook per elektronische post.

De titel van dit onderwerp had wat mij betreft niet gewijzigd hoeven te worden. Ik noemde het "Incasso te vroeg" en wat is daar nu niet goed aan?

Omdat u zelf spreekt over "de 26e" noemde ik de 25e "te vroeg".
Wat ik in deze discussie mis is dat kennelijk niemand zich stoort aan het feit dat Qurrent incasseert voorafgaand aan de maand van levering, in plaats van aan het eind van de maand van levering, en dan ook nog eens 4, 5 (of meer) dagen voor het einde van de maand. Ik doe dat wel, want tot dusver heb ik nog nooit een energie-leverancier gehad die dat zo doet; allemaal incasseren ze ergens aan het eind van de maand. Alleen van verzekeraars ken ik dat en daar kan ik de logica ook wel van inzien. Die zijn dan wel zo netjes om op een van de eerste dagen van de maand zelf te incasseren en niet al in de voorafgaande. Zou Qurrent dat ook niet kunnen doen ?

Reageer