Beantwoord

Waarom kan het termijnbedrag zomaar aangepast worden?

• 1 november 2016
  • 16 reacties
  • 319 keer bekeken

Op basis van de netbeheerder word mijn maand bedrag via automatische incasso zonder overleg en toestemming aangepast .
Is dit wel goed en willen wij dit .
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 8 november 2016, 09:17

Hoi Peter,

Het klopt dat een netbeheerder een wijziging aan ons door kan geven over het 'gemiddelde jaarverbruik'.

Je maandbedrag wordt automatisch gebaseerd op je gemiddelde jaarverbruik, dit is wat er op jouw adres de aflopen 3-5 jaren is verbruikt. Elk jaar, geef jij, of je slimme meter de meterstanden door en wordt je gemiddelde aangepast als dit nodig is.

Wanneer je netbeheerder je gemiddelde aanpast krijgen wij hier een melding van en wordt je maandbedrag herberekend. Dit is om te voorkomen dat je op je jaarnota veel moet bijbetalen of heel veel terug krijgt (afgelopen maanden te veel moet betalen). Wij informeren je hier altijd over via de mail.

Natuurlijk ben je er vrij in om je maandbedrag terug te wijzigen. Dit kan je doen via Mijn Energie.

Groetjes, Tanja
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi Peter,

Het klopt dat een netbeheerder een wijziging aan ons door kan geven over het 'gemiddelde jaarverbruik'.

Je maandbedrag wordt automatisch gebaseerd op je gemiddelde jaarverbruik, dit is wat er op jouw adres de aflopen 3-5 jaren is verbruikt. Elk jaar, geef jij, of je slimme meter de meterstanden door en wordt je gemiddelde aangepast als dit nodig is.

Wanneer je netbeheerder je gemiddelde aanpast krijgen wij hier een melding van en wordt je maandbedrag herberekend. Dit is om te voorkomen dat je op je jaarnota veel moet bijbetalen of heel veel terug krijgt (afgelopen maanden te veel moet betalen). Wij informeren je hier altijd over via de mail.

Natuurlijk ben je er vrij in om je maandbedrag terug te wijzigen. Dit kan je doen via Mijn Energie.

Groetjes, Tanja
Ik kreeg van jullie een mail waarin jullie melden dat mijn maandelijks voorschot verhoogd wordt omdat jullie verwachten dat ik komend jaar meer ga verbruiken. Dat snap ik niet. Als ik kijk wat ik afgelopen jaar heb verbruikt is dit bijna precies hetzelfde dan het jaar daarvoor. Ook in onze woonomstandigheden is niets veranderd. Ik weet dat ik zelf het maandelijks voorschot kan veranderen, maar blijf met toch afvragen hoe jullie er bij komen.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Cortenbach,

Zoals in de informatie mail staat die je hebt ontvangen. Is het advies over het maandbedrag doorgegeven door de netbeheerder.

De netbeheerder is de eigenaar van de energiemeters die in jouw woning hangen. De netbeheerder houdt je gemiddelde jaarverbruik bij. Hierop wordt je maandbedrag gebaseerd bij de energieleverancier.

Het maandbedrag mag je inderdaad zelf weer aanpassen.

Groetjes, Tanja
Ik ben net klant bij Qurrent. Heb ik mijn maandbedrag verhoogd krijg ik een bericht dat ze mijn maand bedrag ongevraagd weer naar beneden hebben gesteld.

Ik vind dit onacceptabel! Dit kan en mag Qurrent niet voor mij bepalen! Ik heb nu al spijt dat ik mbv collectieve inkoop van VEH ben overgestapt!
Reputatie 5
Badge +13
Hoi W.A.M.vandenBerg,

In het bericht dat je van ons ontvangen hebt staat dat jouw netbeheerder je verwachte jaarverbruik heeft gewijzigd. Op basis hiervan stellen wij een maandbedrag voor om te voorkomen dat je op de jaarnota voor verassingen komt te staan.

Uiteraard ben je er vrij in om dit naar wens aan te passen. Het maandbedrag staat nu weer op jouw keuze.

Als we nog iets voor je kunnen betekenen horen we het graag.

Groetjes, Tanja
Waarom is mijn maandbedrag van februari 130 euro terwijl wij 116 in het contract hebben staan?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Roald, welkom op de community!

Je maandbedrag is op basis van het historisch verbruik van je adres (wat er de afgelopen 3-5 jaar gemiddeld is verbruikt) berekend. Dit houdt je netbeheerder (eigenaar van je meters) bij en geeft dit aan ons door .

Op basis hiervan is de € 116,00 berekend. Op 5-2-2017 heb je bericht van ons gekregen via de mail dat je netbeheerder een wijziging heeft doorgegeven in je verwachte jaarverbruik. In dit bericht wordt het bedrag van €130 voorgesteld. Dit mag je uiteraard naar wens aanpassen.

Als je verwacht dat je verbruik niet gaat stijgen kan het gewoon weer terug naar de €116. Dit kan je via Mijn Energie aanpassen, of kan de klantenservice voor je doen.

Groetjes, Tanja
Reputatie 1
Badge +3
goedendag,

als Qurrent halverwege een jaar zomaar een maandbedrag verandert zonder mij daarin te kennen zou ik dat ook onacceptabel vinden.
maar dit is gebeurd met de intentie om een goed en representatief maandbedrag in te stellen om aan het eind van het jaar goed uit te komen qua eindafrekening dus ik zou hier persoonlijk niet zo moeilijk over doen 😃 het is sowieso weer aan te passen... 😃 maar dat is mijn mening.. iedereen mag daar natuurlijk het zijne van denken :D

mvg rijkjan
Badge
Ik ben per 2-4-17 via VEH klant met een maandbedrag van 183 en dat is inmiddels één keer geïncasseerd.
Zojuist bekijk onderdeel "Financieel" van het dashboard en zie daar voor mei een bedrag van 195 staan.
Het zou prettig zijn dat ik daarover wordt geïnformeerd.
Is het verschil wellicht mijn bijdrage aan de sponsoring van een voetbalclub?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan,

Goed dat je een topic hebt gestart! Normaliter krijg je een automatische email waar in staat dat je netbeheerder ons een wijziging heeft doorgegeven waardoor je maandbedrag is aangepast. Ik zie dat jij deze automatische email niet hebt ontvangen en ga dit uitzoeken.

In deze email staat dat je netbeheerder (de eigenaar van je energiemeters) je jaarlijkse energieverbruik bijhoudt. Aan de hand van je meterstanden berekend de netbeheerder dit verbruik. Op dit verbruik is je maandbedrag berekend. Wanneer je netbeheerder dit opnieuw berekend heeft sturen wij je een email om dit aan te geven. We passen dan je maandbedrag aan, aan de hand van dat verbruik om te voorkomen dat je voor onverwachte kosten kan komen te staan.

Uiteraard ben je er vrij in om dit maandbedrag weer te wijzigen, dit kan je via Mijn Energie doen of aan de klantenservice doorgeven.

Het staat verder volledig los van de voetbal ; )

Groeten van Tanja
Jaarlijks doe ik mee met de collectieve inschrijving energie van Vereniging Eigen Huis.
Dit keer is Qurrent de beste prijs aanbieder.
Aanbod € 108 per maand. Dit bedrag is 1x afschreven en tot mijn verbazing wordt er nu afschreven € 131.
Ik heb geen mail ontvangen waarom het maandbedrag is verhoogd. Ik heb inmiddels het bedrag via de site kunnen verlagen tot € 119.
Hoe kan dit ?
Reputatie 5
Badge +13
M.J.H.deBruin, bedankt voor je topic!

Normaliter krijg je een automatische email waar in staat dat je netbeheerder ons een wijziging heeft doorgegeven waardoor je maandbedrag is aangepast. We zijn zojuist tot de conclusie gekomen dat een aantal mensen deze automatische mail niet gekregen hebben en hebben dit meteen opgelost.

In deze email staat dat je netbeheerder (de eigenaar van je energiemeters) je jaarlijkse energieverbruik bijhoudt. Aan de hand van je meterstanden berekend de netbeheerder dit verbruik. Op dit verbruik is je maandbedrag berekend. Wanneer je netbeheerder dit opnieuw berekend heeft sturen wij je een email om dit aan te geven. We passen dan je maandbedrag aan, aan de hand van dat verbruik om te voorkomen dat je voor onverwachte kosten kan komen te staan.

Uiteraard ben je er vrij in om dit maandbedrag weer te wijzigen, dit kan inderdaad via Mijn Energie of via de klantenservice. De klantenservice kan het voor je terugzetten op het oorspronkelijke bedrag, wil je dat het aangepast wordt?

Groeten van Tanja
Ben pas sinds ongeveer half jaar overgestap na qurrent, na deelname aan de VEH energieveiling. Sinds deelname is het maandbedrag inmiddels twee keer (fors) verhoogd, recentelijk opnieuw (na installatie nieuwe energiemeter), tot een bedrag hoger dan bij de oude leverancier. Aangezien als onderdeel van de aanmelding bij Qurrent ook inzicht is gegeven in energieverbruik in het verleden, gezinssituatie niet is veranderend en we volgens mij geen streng (winter)weer meer hebben, vraag ik me af waarom toch deze aanpassingen.
Reputatie 2
Badge +8
Goedemiddag Rwouden,

Bedankt voor je bericht.

Het is begrijpelijk dat dit veel verwarring opwekt, zeker als er niets in de woonsituatie is veranderd en als er nog geen jaarnota is opgemaakt.

Indien wij een maandbedrag wijzigen, krijg wij vaak een wijziging door van de netbeheerder die aangeeft dat het gemiddelde van het historisch verbruik is veranderd.

Kun je mij jouw postcode en huisnummer toesturen in een privé bericht?
Dan kijk ik graag de correspondentie voor je na.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Rwouden,

Ik heb je een privé bericht gestuurd met het antwoord ;)

Groetjes van Giulia

Reageer