Sticky News

Wijzigingen energiebelasting en netbeheerkosten 2018

• 2 januari 2018
  • 18 reacties
  • 5535 keer bekeken
Wijzigingen energiebelasting en netbeheerkosten 2018
Reputatie 5
Badge +13
Hoi allemaal, voor iedereen nog de beste wensen.

Een nieuw jaar betekent nieuwe tarieven voor energiebelasting van de overheid en netbeheerders. Wij leggen je graag uit wat dit voor jou betekent.

Als gevolg van afspraken uit het Energieakkoord zijn de tarieven voor de energiebelasting per 1 januari 2018 tijdelijk verhoogd tot en met 2019. Deze wijzigen moeten worden doorgevoerd door alle energieleveranciers bij nieuwe en huidige contracten. Op alle jaarnota’s na 1-1-2018 zal je deze nieuwe bedragen tegenkomen.

Energiebelasting 2018

Meer informatie hierover kan je vinden op:

Netbeheerkosten 2018

Meer informatie hierover kan je vinden op:
1. Netbeheerkosten RENDO Netwerken
2. Netbeheerkosten Coteq Netbeheer
3. Netbeheerkosten Liander
4. Netbeheerkosten Enexis
5. Netbeheerkosten Stedin
6. Netbeheerkosten Westland Infra
7. Netbeheerkosten Enduris

18 reacties

Reputatie 3
Badge +10
Hoi Tanja,

ik neem aan dat bovenstaande tarief los staat van de type aansluiting welke je thuis hebt ?
1x40 of 3x25 en bij zwaardere aansluiting dat het hoger uit valt of staat dat er los van en gaat het alleen om het effectieve verbruik, wat overblijft na het salderen.

groet,

richard

ps. jullie ook beste wensen 2018 en er mooie producten geleverd mogen worden.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Richard, bedankt! Voor jou uiteraard ook de aller beste wensen 🙂

Voor de belastingen maakt het niet uit welke aansluiting je hebt, deze blijven hetzelfde.
Het is na aftrek van salderen, dus je 'netto' verbruik.

Uiteraard zijn de netbeheerkosten wel hoger als je een zwaardere aansluiting hebt. (Wel afhankelijk van welke netbeheerder je hebt.)

Groetjes, Tanja
Hi Tanja,

Dankje voor de update

Ik heb een verleng aanbod gekregen waarin de netbeheerder kosten zijn een stuk lager dan de waardes die jij aangeeft als gemiddelde. Is het puur afhankelijk van de onderling afspraaken die gemaakt worden zijn tussen net beheerder en leverancier?

MVG
John
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @J.WGroot, bedankt :)

De netbeheerkosten zijn volledig afhankelijk van de netbeheerder. Dat wil zeggen wat je betaald is afhankelijk van waar je woont en staat volledig los van welke energieleverancier je hebt.

Je hebt jouw verlengaanbod in november gekregen, de kosten voor de netbeheerder die hier in staan zijn dus inmiddels gewijzigd naar die van 2018. Ik zie dat jouw netbeheerder Liander is (uit het voorbeeld hierboven).

Beantwoord dit je vraag?
Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +14
Hoi Tanja,

Zijn de opslagen en het gvo ook gewijzigd of blijven deze gelijk.

Groet, John
Waar vind ik de bedragen die ik aan mijn Netwerkbeheerder Liander betaal ?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @JohnKemmer, de opslagen en GVO gaan wijzigen maar dit geldt alleen voor nieuwe contracten die worden afgesloten. Niet voor bestaande.

Hoi @J.M.Heersink, je vind de kosten van Liander op hun website:
Groetjes, Tanja
Goedendag,

Zover was ik ook al gekomen.
Mijn vraag is wat IK betaal. Niet wat de tarieven zijn.

En waar vind ik dat terug op de factuur?
Alsook: ik vind nergens een factuur in MijnQurrent
Reputatie 5
Badge +13
Hoi J.M.Heersink,

De kosten komen op je jaarnota factuur te staan. Dit staat niet op je contract omdat de netbeheerder deze kosten kan aanpassen.

Deze kosten zijn wel al meegenomen in je maandbedrag. Ik heb je een mail gestuurd met de bedragen die voor jou van toepassing zijn.

Groetjes, Tanja
Beste Tanja,

Ik zou ook graag willen weten wat het voor mij betekent qua kosten. Zou je me ook kunnen mailen?
met vriendelijke groet Sandra Zuiderduin
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Sandra, welkom op de community!

De belastingen en netbeheerkosten zorgen bij een gemiddeld huishouden voor een verhoging van ongeveer €10-€15 per maand.
(ik moest het voor J.M.Heersink los berekenen omdat hij andere verbruiken had.)

Ik zie dat jij netbeheerder Liander hebt uit het voorbeeld hierboven. Dat betekent dat je netbeheerkosten €31.01 hoger zullen uitvallen. Dat is €2.58 per maand.

Daarbij moet dan nog de stijging van de overheidsbelasting bij. Dat is in jouw situatie ongeveer €10.

Met vriendelijke groet,

Tanja
Mijn statistiek op Mijn Qurrent vermeldt dat ik meer gebruikt zou hebben dan ingeschat; dit is echter niet het geval, het is juist minder. Getallen liegen niet. Er wordt echter geadviseerd om mijn maandbedrag met 12,00 te verhogen. (staat onder het hoofd "maandbedrag wijzigen") Dit kan echter niet door het hogere gebruik zijn. Heeft dit dan te maken met met de gestegen belasting en netwerkkosten?
Oftewel: moet ik dit dan zelf bij het nieuwe maandbedrag optellen en aanpassen?
Of verwerken jullie dit direct in het nieuwe maandbedrag?
Mijn meterstanden zijn van 2 januari, in februari zou de jaarafrekening komen.

Gr. Henk
Wat buiten beschouwing wordt gelaten zijn de leveringskosten die enorm gewijzigd zijn. Op dit moment betaal ik € 2,42/mnd voor gas en Elektra, Totaal € 29,04 /jaar. Qurrent biedt nu aan € 6,96/mnd. Totaal € 83,52. Meer dan 3x zoveel. Wat is hier de verklaring van.

Gr. JaJo
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Henk,

Welkom op de community! Goed dat je ons hier hebt gevonden 🙂

Omdat jouw jaarnota eraan komt, zou ik in jouw geval de nota afwachten. Indien nu blijkt dat jouw termijnbedrag verhoogd moet worden, wordt hij naar aanleiding van de jaarnota verhoogd.

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi JaJo,

De andere vaste leveringskosten staan los van de verhoging van de energiebelasting en de netbeheerkosten. Dit zijn namelijk verhogingen die buiten ons om gaan en wij moeten doorberekenen aan klanten.

De vaste leveringskosten die je nu krijgt aangeboden zijn onze standaard vaste leveringskosten die wij aanbieden. Vorig jaar heb je gebruik gemaakt van de aanbieding van Vereniging Eigen Huis wat collectieve inkoop betrof. Hierdoor konden wij zulke voordelige vaste leveringskosten aanbieden.
Dit jaar kunnen wij dat niet meer en daarom bieden wij nu onze huidige vaste leveringskosten. Deze zijn voor zowel onze bestaande als nieuwe klanten gelijk.

Groet,
Tessa
Ik ben in 2017 een contract van 3 jaar aangegaan, veranderd er voor mij iets? Zie ineens dat je voor hetzelfde tegenwoordig 15 euro per maand meer betaald.
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Wybrem,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community. De wijziging van energiebelasting en netbeheerkosten gelden ook voor jou. Het leveringstarief per kWh en m³ blijft natuurlijk hetzelfde, maar de overheidsheffingen zijn per 1 januari 2018 aangepast. Ieder jaar wordt de energiebelasting aangepast en ook worden de netbeheerdertarieven opnieuw bepaald. Op basis hiervan verwachten we niet dat je termijnbedrag 15 euro omhoog gaat ;-)

Groet, Nina
Hoi Wybrem,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community. De wijziging van energiebelasting en netbeheerkosten gelden ook voor jou. Het leveringstarief per kWh en m³ blijft natuurlijk hetzelfde, maar de overheidsheffingen zijn per 1 januari 2018 aangepast. Ieder jaar wordt de energiebelasting aangepast en ook worden de netbeheerdertarieven opnieuw bepaald. Op basis hiervan verwachten we niet dat je termijnbedrag 15 euro omhoog gaat ;-)

Groet, Nina

Bedankt voor je antwoord! Ik betaal nu 96 euro p/m voor 1037m3 gas en 1978kwh stroom (geloof ik). Als ik deze getallen nu invoer op de site krijg ik 108.04eur, dus 12,04 eur per maand meer. We zullen het wel zien aan het eind van het jaar. Volgends pricewise gaat het het 8eur/mnd omhoog maar volgends het regeerakkoord ong 150/jr dus 12/mnd.

Reageer