De coöperatie en voetbal: Hoe zit het nu?

Dat waren een paar hectische dagen op kantoor waarin we veel vragen en uiteenlopende reacties hebben ontvangen. Laten we voorop stellen dat we dankbaar zijn voor jullie bezorgdheid. Wat is het gaaf om te lezen dat jullie net zo gepassioneerd zijn als ons over een groenere wereld. Dat is waarvoor wij het altijd, voor de volle groene 100%, zullen blijven doen.

Wat doet een voetbalclub er ineens tussen en waarom is dit niet met de coöperatie besproken? Dat zijn vragen die ook op kantoor gesteld en toegelicht zijn. Daarbij is benadrukt en herhaald dat het budget voor dit project (ik ga het ook even benadrukken) NIET uit de coöperatie vandaan komt. Dit zweren wij op de wieken van onze windmolens!

Qurrent bestaat uit het leveringsbedrijf en de coöperatie en deze staan los van elkaar. Valt een initiatief, zoals deze sponsoring, onder het leveringsbedrijf? Dan gaan beslissingen niet in samenspraak met leden. Initiëren wij iets vanuit de coöperatie? Dan gaat het altijd in samenspraak en vragen wij jullie om mee te denken. Kijk bijvoorbeeld naar windpark Hellegatsplein, de duurzame projecten, en de algemene ledenvergadering.

Wij willen groeien, wij willen groener; wij willen heel Nederland groen. En wat doe je als je een eenmalige kans ziet om dat te realiseren? Die pak je met beide handen aan. Wedstrijden bijwonen? Een Skybox? Zeker niet: wat is er mooier dan de kans om duizenden huishoudens aan te sluiten op groen en deze te helpen met het opwekken van schone energie?

We kijken naar de feiten: kolencentrales blijven vervuilen en het klimaat gaat in een rap tempo achteruit. Om het verschil te maken moeten wij in eenzelfde tempo, of sneller, veranderen en nóg meer mensen overtuigen van een groene toekomst. Wij vinden dit een grote stap in een richting waarvan wij denken dat het de juiste is. Ja, er zijn andere initiatieven om te sponsoren, maar welke zorgt ervoor dat Qurrent in duizenden huiskamers wekelijks op tv, internet en in de krant verschijnt?

Qurrent staat niet voor een selecte groep energiebewuste mensen. “Niche” is nooit onze insteek geweest en ook niet waar wij voor staan. Wij willen de energiemarkt op z’n kop zetten en daar horen alle Nederlanders bij. Trouw aan ons imago zetten we ook nu Nederland op z’n kop door de grote wereld via de grasmat te betreden met een visie en een doel.

We hopen dat jullie ons daarin bij willen staan. Als experts van de community, kunnen jullie nieuwe leden verwelkomen en ze met waardevolle kennis bijstaan op weg helpen naar meer bewustwording en een beter klimaat.

Een fijne avond vanaf het Qurrent kantoor gewenst,

Beau

11 reacties

Jullie draaien nogsteeds fijn om de hete aardappel heen: wij willen als leden van de coöperatie Qurrent helemaal niet geassocieerd worden met voetbalgeweld, Hamas spreekkoren en gesloopt historisch erfgoed. Er zijn duizenden manieren om bereik te creëren. Adverteer in de reclameblokken rond actualiteiten programma's bijvoorbeeld. Zelfde "exposure" maar zonder op winst beluste voetbalmanagers.

Wij als leden voelden ons betrokken bij de idealen van Qurrent. Bij de identiteit die jullie zo zorgvuldig gecreëerd hebben. Wij vertelden vol passie over deze nieuwe energie coöperatie zonder winstoogmerk en vol investeringen in duurzame energie. Nu daar ineens het imago van betaald voetbal bij is gekomen wil ik daar absoluut niet meer mee geassocieerd worden. Ik voel mij dus in een klap niet meer betrokken bij Qurrent en haar "idealen".

Verder geven jullie nogsteeds geen blijk van enig inzicht in de motieven en beweegredenen van jullie ledenbestand.
Beste Beau,

Als jullie ons als "niche" kwijt willen dan zou ik graag een boetevrije annulering van mijn contract ontvangen.

En ik wens je veel succes met de werving van de vele voetbalklantjes die je verwacht.
beste beau,

ook ik wil niet geassocieerd worden met voetbal. ik hou er niet van. het interesseert me niet. en ik wil er geen geld insteken(al zeggen jullie nu dat het geld niet van qurrent komt). en hoe zit het dan met de supporters van alle andere partijen? die gaan niet naar jullie komen.. dus had geïnvesteerd in alles rondom sport. reclame ingekocht rondom wedstrijden.. dan had ik me erin kunnen vinden.. nu kies je een partij.. dit mag een energiebedrijf niet doen in mijn ogen. en dan zeker geen partij waarvan bijna alle leden op de loonlijst sowieso al zwaar overbetaald worden...
ik wil ook graag boetevrij opzeggen en overstappen naar een andere maatschappij..
Wederom een mooi hiep, hiep, hoera verhaal maar verpak je een drol in mooi cadeaupapier; het is en blijft een drol.
De verwarring die bij mij is ontstaan door dit stuk is het losstaan van het leveringsbedrijf en de coöperatie; maar meer nog dat het leveringsbedrijf, met dezelfde naam, dus kan doen en laten wat het goeddunkt (of financieel aantrekkelijk vindt). Uit deze Feijenoord deal blijkt al dat men de impact dus totaal verkeerd inschat en dit ook niet wenst te erkennen.
Nu maar afwachten wat de volgende spraakmakende investering gaat worden, want blijkbaar als je het maar "groen" noemt is het ook groen.

Misschien een idee, zoals al door enkele leden geopperd, eens goed te kijken naar de mogelijkheden tot ontbinding van de coöperatie als deze wel in 1 naam wordt genoemd maar alleen lijdzaam kan toezien hoe het leveringsbedrijf de ene na de andere (dubieuze) transactie kan aangaan.
Wellicht kunnen we dit scharen onder "imagoschade".
Ik heb zojuist per 12 augustus mijn contract opgezegd. Ook aan de telefoon krijg je weer het propagandaverhaal over hoe ze een zo breed mogelijk publiek gaan bedienen door één enkele eredivisie club miljoenen toe te stoppen... Vervolgens krijg ik een bevestiging dat ik opgezegd heb omdat ik ga verhuizen... Het moet niet gekker worden. Qurrent is schijnbaar compleet de weg kwijt.
Beste Beau,

De leden willen het niet!

Welk woord in die zin begrijp je niet?
Welk woord begrijpt Richard Klatten niet?
Welk woord begrijpt de directie niet?

De leden willen dit niet. En dus wil Qurrent het niet.

Het is dus een gotspe dat ik op deze site en op de sociale media de stelling tegenkom dat Qurrent trots is op de samenwerking met Feyenoord.

Qurrent, dat zijn de leden. Dat is niet de directie. En al helemaal niet Richard Klatten.

Qurrent schaamt zich diep. Qurrent kan wel janken.

Qurrent wil niet geassocieerd worden met het betaald voetbal. Punt uit.

Prima dat Qurrent geen cent betaalt aan Feyenoord. Laat "Stichting doen" of laat de loterijen maar betalen.

Maar laat Feijenoord vooral geen shirts van Qurrent dragen. Verbreek de relatie met Feyenoord. Stichting doen of wie er dan ook achter zit mag het overnemen en mag zijn/haar gezicht tonen.

Verder zijn er tal van mogelijkheden om naamsbekendheid te vergroten. Maar ik heb sterk de indruk dat de leden op dit moment meer prioriteit geven aan de kwaliteit van dienstverlening.

En tenslotte; ik wordt sch**tziek van dat weeë semi-begripvolle toontje dat Qurrent-medewerkers steeds weer bezigen.
Wordt eens wat zakelijker in de toonzetting. Dat past wat beter bij groene mensen.
Een coöperatie ben je met elkaar. Jullie hebben je totaal belachelijke gemaakte. Blijkbaar is voor qurrent het leveringsbedrijf en hun eigenbelang nummer 1. Maak niet uit waar her geld wel of niet vandaan komt het had duurzaam geïnventariseerd moeten worden. Want dat is mijn associatie met qurrent, zeker niet Feyenoord.

Neem een voorbeeld aan een echte coöperatie

https://www.ecopower.be/blog/algemene-vergadering-keurt-4-dividend-goed-en-verkiest-nieuwe-raad-van-bestuur
Badge +2
Frank Noordenbos schreef:

Beste Beau,

De leden willen het niet!

Welk woord in die zin begrijp je niet?
Welk woord begrijpt Richard Klatten niet?
Welk woord begrijpt de directie niet?

De leden willen dit niet. En dus wil Qurrent het niet.

Het is dus een gotspe dat ik op deze site en op de sociale media de stelling tegenkom dat Qurrent trots is op de samenwerking met Feyenoord.

Qurrent, dat zijn de leden. Dat is niet de directie. En al helemaal niet Richard Klatten.

Qurrent schaamt zich diep. Qurrent kan wel janken.

Qurrent wil niet geassocieerd worden met het betaald voetbal. Punt uit.

Prima dat Qurrent geen cent betaalt aan Feyenoord. Laat "Stichting doen" of laat de loterijen maar betalen.

Maar laat Feijenoord vooral geen shirts van Qurrent dragen. Verbreek de relatie met Feyenoord. Stichting doen of wie er dan ook achter zit mag het overnemen en mag zijn/haar gezicht tonen.

Verder zijn er tal van mogelijkheden om naamsbekendheid te vergroten. Maar ik heb sterk de indruk dat de leden op dit moment meer prioriteit geven aan de kwaliteit van dienstverlening.

En tenslotte; ik wordt sch**tziek van dat weeë semi-begripvolle toontje dat Qurrent-medewerkers steeds weer bezigen.
Wordt eens wat zakelijker in de toonzetting. Dat past wat beter bij groene mensen.

100% mee eens, annuleer dit contract en wordt weer echt groen, nu is het dieprood van schaamte!
Badge +3
Wat heb je aan de coöperatie als over dit soort belangrijke dingen niet gestemd/overlegd hoeft te worden?
Ik begrijp niet goed hoe de coöperatie is losgekoppeld van het leveringsbedrijf. De coöperatie bezit blijkbaar de windmolens en investeringen in de windmolens komen ook uit de coöperatie. Het leveringsbedrijf zou hiervan zijn losgemaakt, maar is het dan ook zo dat er geen vruchten worden geplukt door het leveringsbedrijf van de coöperatie? Als dat wel zo is, dan verdwijnen de resultaten van de investeringen die worden gedaan door de leden (windtegoeden bijvoorbeeld) in de zakken van het bestuur van het leveringsbedrijf. Het leveringsbedrijf heeft namelijk vermoedelijk wél een winstoogmerk. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn, opbrengsten uit de coöperatie moeten terugvloeien naar de coöperatie, bijvoorbeeld door bouwen van nieuwe windmolens. Het vreemde is dat de opbrengsten uit het leveringsbedrijf blijkbaar wel naar de coöperatie gaan. De sponsoringsactiviteiten worden immers gefinancierd door het leveringsbedrijf, terwijl de opbrengsten in de vorm van nieuwe klanten naar de coöperatie gaan. Dit geeft te denken en doet vermoeden dat het leveringsbedrijf dan ook geld opstrijkt uit de coöperatie (indien er winst wordt gemaakt). Is er ergens meer informatie te vinden over de verhouding tussen het leveringsbedrijf en de coöperatie?
Hallo Peter, dat komt omdat je niet kunt aankruisen dat je wilt opzeggen vanwege het contract met Feyenoord. Hoezo transparant?? EN dan tegen de pers maar blijven zeggen dat er enkele tientallen opzeggingen zijn. Ze rekenen nog niet met de mensen die wachten tot ze redelijk boetevrij wegrennen. Ik tekende een contract van drie jaar en pas 1 jaar om... Dus aanzienlijke boete.

Reageer