Welkom op de Qurrent community

Stel je vraag, deel je ervaring en inspireer anderen

Zo werkt het

1
Meld je aan op de Qurrent Community.
2
Stel je vraag of doe mee in een discussie.
3
Ga naar de volgende rang door anderen te helpen en te inspireren.
Nog geen account op de community? Registreer nu!

Qbox

Vind hier een antwoord op je vraag of help anderen met de Qbox energiemonitor.

1547

Na lange tijd van afwezigheid wil ik jullie graag op de hoogte brengen van het volgende. Achter de schermen zijn wij bezig geweest met het ondersteunen van deze nieuwe slimme meters met het DSMR/SMR 5.x protocol. [b][u]Korte inleiding:[/u][/b] Dit doen wij in samenwerking met collega's intern, dan moet je denken aan de IT-afdeling en Applicatiebeheer. Maar ook extern met onze leverancier/fabrikant van de Qbox d.m.v. software en hardware ingenieurs. Aangezien de nieuwste slimme meters niet los te bestellen zijn voor particulieren en bedrijven, plus dat wij de nieuwe meter niet kunnen aanvragen voor ons pand, waren wij erg beperkt in onze mogelijkheden om deze meter te testen. Dit ook omdat wij eerst een test versie van firmware (hierna FW) nodig hadden om deze te kunnen testen op de nieuwe meters, voordat wij konden kijken naar de oplossing, hardwarematig of softwarematig van aard. [b][u]Voortgang:[/u][/b] Nu ben ik vanochtend samen met Sebastiaan van Qurrent bij één van onze zeer gastvrije klanten, bekent op onze Community als hetbruineleven, langs gegaan om deze nieuwe test FW, op een DSMR/SMR 5.x meter te testen. Dit ging niet zonder horten en stoten, zoals dit wel vaker gaat met het testen van nieuwe FW. Na meerdere instellingen te veranderen en het vastzetten van de [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Baud_(telecommunicatie)]Baud[/url]rate voor het uitlezen van de P1 poort, is er door onze fabrikant een nieuwe FW ter plekke gemaakt. Waardoor we data uit de ISKRA AM550 meter hebben kunnen krijgen, waar we nu verder mee kunnen om dit te onderzoeken. Dit is nodig om een nieuwe FW te maken en dan niet meer om te testen voor hoe de data verstuurd wordt door de nieuwe slimme meters met het DSMR/SMR 5.x protocol maar om de data uit te laten lezen door de Qbox zodat er grafieken gevormd kunnen worden. Deze 2de test-fase zal wel enige weken in beslag nemen, lees dit wel al een indicatie, want op het moment kan ik nog niet met zekerheid zeggen dat het over bijvoorbeeld 2 weken of een maand is verholpen. Wat ik jullie wel kan vertellen is dat ik jullie uiterlijk volgende week weer een update zal sturen op de community in dit topic, over de voortgang hiervan. Heel erg bedankt voor jullie geduld en in het expliciet nogmaals veel dank voor het ter beschikking stellen van uw meterkast en woning Jan de Bruijn! Groeten, Niels van Qurrent
,

Beantwoord Energiemonitoring software

by Rene Oud on 15 June 2017
39 Bekeken 2 Reacties

39

Hoi Rene, Toevallig heb ik ook een hele tijd een Raspberry Pi met Domoticz erop gehad als spin in m'n Zwave web (ben nu een [url=https://www.fibaro.com/en/products/home-center-2/]Fibaro HC2[/url] aan het uitproberen). Het is in principe mogelijk om de data op te sturen net zoals een echte Qbox dat doet. Maar zonder echte Qbox is dat voor jou aardig wat programmeerwerk en voor ons een boel handmatig aanpassen in ons systeem. Het is dus voor iedereen makkelijker als je een echte Qbox bestelt. Als klant betaal je alleen borg en is de Qbox zelf verder gratis. De grote voordelen van de Qbox zijn dat de Qbox meet per minuut ipv per kwartier en dat die data binnen vijf minuten ook zichtbaar is in Mijn Energie. De grafieken in Mijn Energie zijn met een Qbox dus gedetailleerder en up to date. Welke melding over de Qbox in Mijn Energie vind je irritant? De vertraging van de data van de slimme meter is vervelend, dat vinden wij zelf ook. Hier kunnen wij echter niks aan doen. De data wordt namelijk eerst een hele dag (of langer) verzameld door de slimme meter zelf. Daarna wordt die data de volgende dag opgehaald door de netwerkbeheerder. Vervolgens wordt met vertraging die data via via doorgestuurd, gecontroleerd en halen wij de data vervolgens ook weer één keer per dag op. Over het algemeen duurt het één a twee dagen voordat de data beschikbaar is in Mijn Energie. Maar het gebeurt wel eens dat er een fout zit in de data of dat er extra vertraging is. Pas als de data gecontroleerd en compleet is krijgen we alle data van een dag terug en is die zichtbaar in Mijn Energie. Met vriendelijke groeten, Sebastiaan
,

Beantwoord Waarom doet het Qbox live-inzicht het niet goed?

by JaapJ on 07 May 2017
238 Bekeken 33 Reacties

238



Deze website gebruikt cookies om je beter te kunnen helpen. Instellingen Zonder keuze accepteer je deze cookies.
Cookie instellingen aanpassen

Deze website maakt gebruik van functionele en statistische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Wij gebruiken de volgende cookies: