Beantwoord

Activeren Qbox werkt niet?

• 27 maart 2017
  • 13 reacties
  • 503 keer bekeken

Hallo,

Na verschillende pogingen mbt het aanmelden van de Qbox, heb ik dit helaas moeten staken. Ik krijg telkens de melding dat het Het versturen van het formulier mislukt. Het type meter waar wij gebruik van maken is: ISKRA (slimme meter). Wij hebben vanuit jullie de Duo Qbox ontvangen. Het lampje knippert groen, dus alles zou moeten werken, is het niet dat ik het niet kan activeren via jullie site.

Hoe kunnen we dit oplossen?

Nog een kleine kritische noot: Als jullie de DUO Qbox sturen, misschien ook handig om de handleiding van de DUO mee te sturen in plaats van die van de Mono ;)

Graag hoor ik snel van jullie!

Met vriendelijke groet,

P. Laseur
icon

Beste antwoord door Natalia van Qurrent 31 maart 2017, 09:44

Goedemorgen,

Heel scherp van jou, Jan! Als je op de meter SRM. 5.0 protocol ziet staan, dan is je meter inderdaad helaas niet compatibel met de Qbox. Onze Product Owner Qbox, Niels, is samen met de IT afdeling druk bezig met het bedenken van de meest handige oplossing voor deze situatie. Hoogstwaarschijnlijk zal óf de software van de Qbox een update moeten krijgen, óf zal er een nieuw soort zwart adapterkabeltje komen die de Qbox kan helpen om de data van de nieuwe slimme meters te verwerken. We houden een lijstje bij van onze leden die zo'n nieuwe slimme meter heeft, ik heb je er ook bij gezet, Paul. Je zal als een van de eerste horen als de oplossing er is!

Groeten,

Natalia
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi G.Laseur-Bruining, welkom op de community!

Ik zie dat er met het activeren iets inderdaad niet goed is gegaan. Ik heb zojuist de Qbox vanuit hier geactiveerd.

De Qbox is online, maar geeft nog geen informatie door. Kan foto's sturen van hoe de Qbox is aangesloten?

Die Duo handleiding hoort er inderdaad bij te zitten! Oeps! :D

Groeten van Tanja
Hoi Tanya,

De box in de meterkast gaf bij thuiskomst een oranje lanpje. Na het opnieuw aansluiten is deze groen op beide kastjes.

Geeft de Qbox nu wel informatie door?

zo zitten de kastjes aangesloten:

Dit is toch goed?

Met vriendelijke groet,

P. Laseur
Reputatie 5
Badge +13
Hoi G.Laseur-Bruining, heb je onderstaande zwarte adapter ook in de Qbox doos zitten?

De hoort nog tussen de elektra meter en de witte kabel in. (Dit is alleen nodig bij Slimme meters)

Groeten van Tanja
Hoi Tanja,

Dankjewel voor je reactive. Ja die zwarte adapter zit erbij. Echter is de verwarring ontstaan, omdat in de handleiding van de mono deze er wel tussen moet, terwijl in de handleiding van de duo juist staat dat enkel de wiite stekker gebruikt dient te worden. Nu zie ik dar er nog een verschil is tussen de gewone duo en de mini duo. Vandaar de verwarring 😉

Ik zal het vanavond opnieuw gaan aansluiten en hopelijk werkt het dan wel.

Mvg,

P. Laseur
Reputatie 5
Badge +13
Hoi P. Laseur, ah :)

Het zwarte kabeltje zorgt ervoor dat de data goed vertaald wordt naar de Qbox. Bij een ouderwetse meter is deze niet nodig, dan gaat de witte kabel in het witte sensorblokje.

Ben benieuwd of het vanavond werkt!

Groeten van Tanja
Hoi Tanja,

Inmiddels aangesloten zoals je heb aangegeven. Het lampje brandt helaas niet groen 😞 Elke minuut knippert het lampje ongeveer 2 a 3 keer van oranje naar rood. Daarna brandt het lampje weer een minuut lang non stop oranje. Nu lees ik in de handleiding dat hij mogelijk niet goed contact heeft met de slimme meter of dat hij upgrade. Ik heb de kabeltje al 20 keer nagelopen en dat terwijl het maar 4 kabeltjes zijn.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat het wel functioneert? Het is zeer frustrerend dat het maar niet werkend wil worden!

Mvg,

Paul
Reputatie 3
Badge +7
Beste P. Laseur, ah,

Als ik naar de foto kijk dan heb je een ISKRA AM 550 slimme meter. Deze heb ik ook en daar dit een type is die volgens het SRM. 5.0 protocol werkt wordt dit nog niet door de Qbox ondersteund. Ik ervaar dit al sinds 19 januari als een zeer vervelende teleurstelling.
Klik voor meer details bijgaande link:
https://community.qurrent.nl/qbox-24/werkt-de-qbox-de-iskra-am550-slimme-meter-472

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Beste heer de Bruijn,

Dank voor uw reactie! Enerzijds een geruststelling dat het niet aan mij ligt, maar anderzijds wel zeer teleurstellend en frustrerend dat het niet werkt! Had ik dit van tevoren geweten had me dit moeite en erfenis kunnen besparen.

Vraag me nu wel af op Qurrent hier al een enige update over kan geven? Het blijkt dus al een langer lopend probleem te zijn!

Mvg,

Paul Laseur
Goedemorgen,

Heel scherp van jou, Jan! Als je op de meter SRM. 5.0 protocol ziet staan, dan is je meter inderdaad helaas niet compatibel met de Qbox. Onze Product Owner Qbox, Niels, is samen met de IT afdeling druk bezig met het bedenken van de meest handige oplossing voor deze situatie. Hoogstwaarschijnlijk zal óf de software van de Qbox een update moeten krijgen, óf zal er een nieuw soort zwart adapterkabeltje komen die de Qbox kan helpen om de data van de nieuwe slimme meters te verwerken. We houden een lijstje bij van onze leden die zo'n nieuwe slimme meter heeft, ik heb je er ook bij gezet, Paul. Je zal als een van de eerste horen als de oplossing er is!

Groeten,

Natalia
Op 21 april nog gewoon een nieuwe meter geplaatst....... die dus ook niet werkt.......
Vandaag lees ik alle problemen.... reeds vanaf februari, euh 19 januari bekend...........
Heel vervelend dat Qurrent hier zo mee omgaat...
Het is voor ons gezin een perfect middel om energie te monitoren.
Nu het zo lang duurt kan je wellicht al van een wanprestatie spreken? Plaatsing van deze nieuwe meters gaat gewoon door!
Met vriendelijke groet!
Ik heb ook een ISKRA 550 slimme meter en net de Qbox duo besteld - aansluiten geeft dus geen signalen en heeft geen zin?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan, de ISKRA AM 550 gaat helaas nog niet werken met de Qbox. Je kan er voor kiezen om de Qbox te bewaren, zodra het gaat werken met de ISKRA AM550 brengen we iedereen op de hoogte. Het is ook mogelijk om hem gratis terug te sturen naar ons, dan kan je hem op een later moment weer bestellen.

In het topic: Werkt de Qbox met de ISKRA AM550 of Landys en Gyr SMR 5.0 slimme meter? kan je meer informatie lezen over de oorzaak waarom het nog niet werkt.

Groeten van Tanja
Ik heb dus ook een Iskra AM 550. Volgens mij worden er nu nog alleen maar DSMR 5.0 meters geplaatst, die dus allemaal niet gaan werken met de QBox. Ik heb me vorige week aangemeld en op het formulier de AM 550 meter. Dat leidde niet tot een melding dat dit niet ging werken. Nu hangt er dus een nutteloos kastje van € 49,= naast mijn meter! Het protocol is al meer dan een jaar bekend. Kan Niels eens haarfijn uitleggen hoe het er mee staat?
Kom op Qurrent dat moet beter kunnen!

Met vriendelijke groet,

Wim van Heugten

Reageer