Beantwoord

Als ik al een KWh meter met S0 contact heb (3 fasen) kan de QBox dan bestellen zonder Solar uitbreiding?

• 5 februari 2018
  • 9 reacties
  • 282 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +4
In mijn meterkast zit al een KWh meter aangesloten op mijn omvormer. Deze heeft S0 aansluiting. Is het nu zondermeer mogelijk een Qbox aan te sluiten om de opbrengst van mijn panelen te monitoren? Ik heb uiteraard geen zin om 255 Euro uit te geven voor een 3 fasen KWh meter die we al hebben.
Het enige dat ik nodig heb is de Qbox mono en een Y kabel. Maar hoe deze te bestellen.

graag advies
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 6 februari 2018, 10:04

Kort geleden zeiden ze nog NEE. Qurrent is van mening dat alleen de Eltako voldoet aan hun eisen, echter de meeste kWH voldoen aan klasse A en zijn dus geschikt.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge +12
John,

Ik heb ook nog een ongebruikte sensor. Dan had een misschien overbodige Y-kabel ook wel bij het pakket gekund.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Maar dan moet je wel dat splitter kabeltje hebben.
Reputatie 4
Badge +12
Qurrent raadt aan de Eltako te laten installeren door een deskundige. Prima. Ik denk dat die deskundige ook beter in staat is te beoordelen welke kWh meter de beste is, en waar die het voordeligst te bestellen is.. Anders dan Qurrent weet een deskundige ook dat de kWh meter moet zijn aangepast aan de groep waar de omvormer aan zit en niet aan het aantal panelen. Voor Qurrent is het voordeel dat de grens van de leveranciersverantwoordelijkheid bij de S0 bus ligt en niet in de groepenkast.

Groet, Frans
Reputatie 1
Badge +4
Aangezien ik gezien heb dat de Qbox in alle gevallen identiek is, heb ik voorlopig besloten de mono (alleen borg) te bestellen. Afhankelijk van mijn ervaringen ivm terugleveringen via P1, kom ik hier op terug.
bedankt voor de reacties.
Reputatie 4
Badge +12
Het hergebruiken van een meter is natuurlijk wel veel duurzamer!
Reputatie 1
Badge +4
Hi @JohnKemmer , als ik nu alleen een mono neem, wordt dan tevens de teruglevering geregistreerd? Werkt dit alleen als de Solar kabel wordt aangesloten (en als Qurrent deze registreert)...

Bedankt, Menno
Reputatie 5
Badge +14
Kort geleden zeiden ze nog NEE. Qurrent is van mening dat alleen de Eltako voldoet aan hun eisen, echter de meeste kWH voldoen aan klasse A en zijn dus geschikt.
Reputatie 1
Badge +4
Hi @FransvanWoerkom Je slaat de spijker op de kop... vandaar ook 2 posts. Ik ben best bereid de Mono af te nemen als dit een beter overzicht geeft, maar ik ga never een 3e KWh meter op mijn zonnepanelen zetten... (er zit nu al 1 op van mijn leverancier en 1 voor mijn eigen monitor in serie. 1 op mijn zolder 1 in de meterkast). Om nu een Eltako af te nemen voor 255 Euro (3 fasen) om die daarna weg te gooien is ook zo wat.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Menno,

De kWh meter moet 800, 1000 of 2000 impulsen per kWh geven, maar dat doen de meeste. Je hebt een Qbox Solar zonder Eltako nodig en naar ik aanneem voor de prijs van een mono ;-)

Zou moeten kunnen, maar of ze daar zin in hebben?

Groet, Frans

Reageer