Alternatief voor de Qbox

• 6 april 2017
  • 13 reacties
  • 1824 keer bekeken

Na 2 jaar ellende en ook nog eens sponsor worden van een voetbalclub ben ik het zat en zoek ik een goed alternatief voor de Qbox. Wie heeft er ideeën? De komende dagen zal ik ook eens goed gaan zoeken naar mogelijke oplossingen.

13 reacties

Badge
Uw vraag is zeer summier onderbouwd; waar beschikt u nu over en wat valt er tegen aan de Qbox?
Sinds vorige week beschik ik over twee slimme meters (elektra en gas) en ben nu aan het testen met de Qbox en twee (gratis) online energiemonitoren, https://enelogic.com/ en https://www.slimmemeterportal.nl/.
SlimmemeterPortal komt deze week pas beschikbaar, maar mijn eerste ervaringen met Enelogic zijn goed. I.i.g. wat betreft de aangeleverde data. Ik download deze en sla ze op in een Excel spreadsheet. Heb hier meer aan dan de Qbox data, zeker wat betreft het stroomgebruik.
Ik lever overigens niet terug aan het elektriciteitsnet, wat een groot verschil kan uitmaken.
Het was inderdaad wat summier maar dit kwam voort uit frustratie. Met de Qbox meet ik mijn stroomverbruik en gasverbruik maar ook de opbrengst van de zonnepanelen. Met de Qbox zelf is niets mis maar met de Qurrsent app en software des te meer. Vorig jaar ca. 4 maanden geen inzicht meer gehad in mijn data en ook dit jaar al meerdere weken geen of onvoldoende inzicht. Dan geeft de app onjuiste data weer en dan kun je (nu al een dag of 10) niet meer inloggen in de app. De reactie en afhandeling van klachten is een groot drama.
Tijdens mijn zoektocht naar een alternatief kwam ik de volgende site tegen: https://www.iungo.nl/nl/over-iungo
Dit lijkt me een prima alternatief maar wellicht zijn er gebruikers met ervaringen.
Ik zit in een soortgelijke positie. Diep ongelukkig met de Qbox, en met de sponsoring. Ik heb een draaischijfmeter, en houd al jaren mijn gegervens bij via online-energiemanager.nl. en heb in de keuken een 'Wattcher" hangen die het actuele veerbruik / teruglevering aangeeft. beperkte functionaliteit misschien, maar wel oerbetrouwbaar. en dat kan ik van de qbox niet zeggen.
toch blijf ook ik verder zoeken naar een systeem met een appje.
Badge
Ik ben mijn zoektocht bij Energie Verbruiks Managers van Milieu Centraal begonnen, https://www.energieverbruiksmanagers.nl/
Hier worden 54 producten opgesomd, waaronder de Qbox, iungo (lite) en Wattcher. Er staan reviews van gebruikers bij. Wellicht eerst sorteren op "Best beoordeeld"?
Vond dit een mooi startpunt, waarna ik uitkwam bij Enelogic en SmartmeterPortal. Beide gratis, zodat je je hieraan geen buil kunt vallen.
Ik ben mijn zoektocht bij Energie Verbruiks Managers van Milieu Centraal begonnen, https://www.energieverbruiksmanagers.nl/
Hier worden 54 producten opgesomd, waaronder de Qbox, iungo (lite) en Wattcher. Er staan reviews van gebruikers bij. Wellicht eerst sorteren op "Best beoordeeld"?
Vond dit een mooi startpunt, waarna ik uitkwam bij Enelogic en SmartmeterPortal. Beide gratis, zodat je je hieraan geen buil kunt vallen.

@Keesn: Dank voor deze link. Ik ga meteen kijken! :-))
Reputatie 5
Badge +14
Ik gebruik nu al weer 1 1/2 jaar de qbox en 1 jaar de enelogic met een betaald abb. beiden zijn aangesloten op de slimme meter middels een P1 poortsplitter van IUNGO.
Meerdere malen per dag haal ik de data van beiden binnen, misschien overdreven, maar zo kan ik controleren of alle waarden correct worden weergegeven. Naast deze meters gebruik ik ook de Smappee waardoor ik een dagelijks inzicht heb in het gebruik van elektrische apparaten in huis.
Het betaald abb bij enelogic heb ik ivm history maar is niet duur. De Smappee is vrij duur in aanschaf maar je verbruiksinzicht is zeer uitgebreid.
Ik heb inmiddels de Iungo lite ontvangen en vandaag geïnstalleerd. Dat was zeer eenvoudig en ook de koppeling via de website verliep zeer vlot. Voor het meten van de opbrengst van de zonnepanelen heb ik ook de breakoutbox besteld en het werkt allemaal perfect. Bij de bestelling had ik de vraag gesteld of het mogelijk was om zowel de Qbox als de Iungo op de bruto productiemeter aan te sluiten en dezelfde dag dag werd ik nog gebeld dat dit niet mogelijk was. Geen probleem, dan koppelen we de Qbox af.
De eerste indruk is erg goed.
Iungo is een apparaatje dat de gegevens van slimme meters en traditionele meters uitleest en doorstuurt naar uw tablet, smartphone en computer. U kunt realtime uw elektriciteitsverbruik en de opbrengst en teruglevering van zonnepanelen zien . Gasverbruik wordt afhankelijk van de meter getoond per uur of half uur, de traditionele meter geeft wel realtime inzicht in uw gasverbruik. iungo toont uw verbruik per 10 seconden, minuut, dag, week, maand en jaar. Met draadloze tussenstekkers kunt u individuele apparaten meten en schakelen en kunt u tijdsschema’s programmeren, waarmee u automatisch kunt besparen. U kunt vergelijken met eerdere periodes en de gegevens blijven tot 10 jaar op het apparaat intern opgeslagen. Ook het meten van het waterverbruik, warmtepomp of laadpaal is mogelijk. Aangezien de data op het apparaat zelf wordt opgeslagen ben je dus niet afhankelijk van een server zoals dat bij de Qbox wel het geval is.
We zijn nu 2 weken verder met de Iungo manager en het werkt geweldig. Zowel op de app als de website is live verbruik en opbrengst te volgen. Inloggen en de website openen werkt zeer snel. In het begin even wennen aan de lay out van de site maar dat was na een paar dagen gepiept.
Wat een verademing.
Reputatie 5
Badge +14
Toch vind ik het vreemd dat Lungo aangeeft dat er niet meer apparaten op de P1 poort aangesloten kunnen worden.
In de "P1 Companion standard" van Netbeheer Nederland (22-4-2011) wordt aangegeven dat de P1 poort geschikt moet zijn voor max. 5 divice 's. In de bijlage van dit rapport is zelfs een schema voor het aansluiten toegevoegd.
Je kunt wel degelijk meerdere apparaten aansluiten op de P1 poort. Iungo levert ook een splitter daarvoor en het werkt prima. Volgens Iungo was het niet mogelijk zowel de Qbox als de Iungo aan te sluiten op de bruto productiemeter van de zonnepanelen maar dit is wel mogelijk. Het draait bij mij prima.
Reputatie 5
Badge +14
Dat is correct, zelf vorig jaar deze splitter van lungo gekocht en werkte prima samen met de qbox en de enelogic.
Sinds een week heb ik nu problemen hiermee en lijkt de qbox niet naar behoren te werken. Net een telefoonsplitter ( 2,5 euri ) er tussen gehangen en ook weer signaal naar qurrent, vreemd maar waar.
@JoVolkerink, @John Kemmer: Dank voor jullie uitstekende voorwerk. Ik heb besloten ook over te stappen op de Iungo. maar niet in combinatie met de Qbox. die werkt nog steeds niet. Helaas.

Reageer