Sticky

Alternatief voor de Qbox Solar

• 27 november 2018
  • 9 reacties
  • 1851 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +8
Hoi iedereen,

Nieuws voor onze Qbox Solar gebruikers!

Met een Qbox Solar (kWh meter) in combinatie met een Qbox konden jullie de opwek van jullie zonnepanelen monitoren. Het monitoren van de zonnepanelen met de Solar module is niet meer mogelijk omdat wij met de Qbox gaan stoppen.

Het bedrijf Cedel uit Assen heeft een CEMM monitoring oplossing waarbij de functionaliteit vergelijkbaar is met de Qurrent Qbox en Solar module. Cedel heeft hun CEMM aangepast zodat de Qurrent Qbox solar kan samenwerken met de CEMM. Hierdoor krijgen jullie als Qurrent klanten met een Solar module weer inzicht in de opwek van jullie zonnepanelen.

Jullie kunnen als Qurrent klant 15% korting krijgen bij Cedel voor de CEMM. Normaal gesproken kost deze € 179,00.

De bestellink is: https://www.webshop.cedel.nl/CEMM-basic en jullie kunnen de volgende kortingscode gebruiken: QC2018.

Via een dropdown menu kunnen jullie aangeven of je overstapt van de Qbox naar de CEMM oplossing. In dat geval wordt er een adapter kabel meegeleverd waardoor de bestaande puls kabel van de kWh meter gebruikt kan worden.

Groetjes,
Tessa

9 reacties

Beste Tessa,

Bedankt voor het bericht. Natuurlijk prettig dat Cemm er mee samen werkt. Maar Cemm is niet de goedkoopste oplossing.

De oplossing van iungo is namelijk goedkoper en werkt ook prima samen met de kWh meter die bij de Qbox Solar zat. Het enige wat veranderd moet worden is de pulse snelheid in de instellingen van iungo (1 minuut werk).

Dan heb je dus alleen de iungo lite nodig + een breakoutbox. Dit kost slechts 129,45. Dat is nog zonder korting.

Als Qurrent contact met hen opneemt is er vast wat te regelen.

Ik heb zelf de Qbox en ben verkoper bij een zonnepanelen installateur. Wij hebben ook richting de 100 Qboxen gemonteerd. De iungo heb ik mogen testen en kan vele malen meer dan de Qbox ,bijvoorbeeld extra kWh meters om warmtepomp, airco, laadpaal etc uit te lezen of een watermeter voor je waterverbruik.
@Tessa Bedankt voor het zoeken naar een alternatief voor de Qbox. De 15% is ook erg netjes.
De de code lijkt overigens ook voor accesoires te werken.... Mooie samenwerking

@SjoerdJanssen,

Ik heb even gekeken en de uingo ziet er inderdaad ook netjes uit. Alleen moet je voor vergelijkbare functionaliteit als de CEMM wel meer optie aanschaffen. De aan CEMM gelijkwaardige oplossing is zelfs duurder dan de CEMM (die bovendien ook gratis een verloopje voor de Qbox meeleveren).

Wat kan de iungo dan 'vele malen meer" dan de CEMM? Want dat haal ik er echt niet uit.

Dus mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de CEMM, waar voor mij de basis versie completer lijkt dan de iungo. En het prijsverschil i.c.m. de korting is nu ook weer niet zo groot.

Wel heb ik een vraag aan je: Wat is je relatie met iungo? Want je account bestaat pas 1 dag? Het is namelijk wel handig/netjes om te weten welk belang je bij iungo hebt namelijk. Anders lijkt het alsof je alleen maar een account hebt aangemaakt om iungo te promoten.

Mvg.

Rally
@Tessa Bedankt voor het zoeken naar een alternatief voor de Qbox. De 15% is ook erg netjes.
De de code lijkt overigens ook voor accesoires te werken.... Mooie samenwerking

@SjoerdJanssen,

Ik heb even gekeken en de uingo ziet er inderdaad ook netjes uit. Alleen moet je voor vergelijkbare functionaliteit als de CEMM wel meer optie aanschaffen. De aan CEMM gelijkwaardige oplossing is zelfs duurder dan de CEMM (die bovendien ook gratis een verloopje voor de Qbox meeleveren).

Wat kan de iungo dan 'vele malen meer" dan de CEMM? Want dat haal ik er echt niet uit.

Dus mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de CEMM, waar voor mij de basis versie completer lijkt dan de iungo. En het prijsverschil i.c.m. de korting is nu ook weer niet zo groot.

Wel heb ik een vraag aan je: Wat is je relatie met iungo? Want je account bestaat pas 1 dag? Het is namelijk wel handig/netjes om te weten welk belang je bij iungo hebt namelijk. Anders lijkt het alsof je alleen maar een account hebt aangemaakt om iungo te promoten.

Mvg.

Rally

Mijn relatie met iungo is nihil.
Ik werk voor een zonnepanelen en warmtepmop installateur en wij zijn voor onze klanten op zoek gegaan naar een alternatief toen Qurrent aangaf te stoppen met verkoop een tijd terug.

Toen zijn wij om tafel gaan zitten met iungo en CEMM en daaruit heb ik geconcludeerd dat iungo een prettigere oplossing is.

Dat CEMM in de basis meer kan is leuk (ik weet niet of het zo is, ik ga even uit van jouw comment), maar ik bekijk het andersom.
Iemand die de basis wil, hoe kan dat het goedkoopst.

Dus iemand die stroom en gas verbruik wilt meten + zonnepanelen (wat Qbox Solar kon). Niet meer, niet minder.
Dat is goedkoper met iungo.

Wil je meer opties? Dan kan iungo dat, kost geld.
Wil je dan liever de CEMM, dan doe je dat natuurlijk. Maar ik denk dat meer dan 75% die een Qbox Solar heeft gewoon een product wilt dat:
  1. Werkt
  2. Simpel is
  3. goedkoop is
  4. geen poes pas heeft of kan wat ze toch niet gebruiken

De iungo kan echter, mits je de hardware hebt/aanschaft, alles meten en bedienen wat je zou willen met zo'n apparaat. Al moet ik eerlijk bekennen niet 100% alle features te kennen van zowel iungo als cemm (ligt buiten onze benodigdheden dus heb ik niet onderzocht).

Ik zelf heb zonnepanelen, een warmtepomp en airco's. Die wil ik apart kunnen meten.
Met iungo kan dit in de basis versie niet, de 3e kWh meter kan ik niet uitlezen op een iungo lite.
Dus kies ik er voor alleen de zonnepanelen en warmtepomp uit te lezen met 2 kWh meters. Dit kan dus al voor 129,45 euro aangezien ik de kWh meters al in huis heb.
Sjoerd,

Dat is duidelijker inderdaad.

Je hebt blijkbaar al een keuze gemaakt, maar de CEMM kan dit overigens ook hoor. En de plus versie kan zo'n 8 verschillende meters uitlezen.

Ieder z'n voorkeur 😉 Voorlopig voor mij de CEMM dus 🙂
Sjoerd,

Dat is duidelijker inderdaad.

Je hebt blijkbaar al een keuze gemaakt, maar de CEMM kan dit overigens ook hoor. En de plus versie kan zo'n 8 verschillende meters uitlezen.

Ieder z'n voorkeur 😉 Voorlopig voor mij de CEMM dus :)

Natuurlijk kan de CEMM het ook! En misschien zelfs wel beter.

Maar voor de basis (Qbox+Solar) os iungo simpelweg goedkoper. En de meesten zullen daar genoeg aan hebben.
Ik heb zojuist bericht gekregen van Iungo naar aanleiding van een vraag voor onze klanten.

Zij zullen nog even contact zoeken met Qurrent.

Wel kan ik alvast het volgende meedelen:
De breakoutbox is niet nodig wanneer alleen de meter + zonnepanelen uitgelezen hoeft te worden en er een Y kabel aanwezig is. Er kan dan gebruik worden gemaakt van de bestaande Y kabel van de Qbox Solar (die tussen de Meter, brutoproductiemeter en en Qbox zit).

Tevens heeft iungo ook een kortingscode: Qboxstopt
Hiermee krijgen klanten 10 euro korting. Dit betekend inclusief verzendkosten maar een bedrag van 106,90 Euro!

Beduidend goedkoper dan de Cemm!!

Let op!! Wil je meer dan alleen zonnepanelen en je verbruik, dan is er alsnog een breakoutbox nodig! Afhankelijk wat precies je eisen zijn kan in sommige instanties CEMM goedkoper zijn maar dit ligt maar net aan welke opties je kiest.
Ik verwacht echter dat de meeste die dit lezen een simpele goedkope oplossing willen want de Qbox 1 op 1 vervangt. Dat is precies wat de iungo lite kan.
Sjoerd,

Mooi verhaal en mooi produkt en inderdaad betaalbaar.

Eén puntje: Je kunt op z'n minst eerlijk zijn over je relatie met iungo, anders krijgt het zo'n "wij van WC eend adviseren WC eend" gehalte.

Je was dat produkt zo aan het pluggen dat ik maar weer op de website van iungo gaan kijken en daarop staan jullie megagroot als reseller op.

https://www.iungo.nl/nl/resellers

Prima, maar wees daar dan i.i.g. open over.
Hoi (moet ik je Rally noemen? 😃 ),

Zie mijn opmerking boven:
Ik werk voor een zonnepanelen en warmtepomp installateur en wij zijn voor onze klanten op zoek gegaan naar een alternatief toen Qurrent aangaf te stoppen met verkoop een tijd terug.

Toen zijn wij om tafel gaan zitten met iungo en CEMM en daaruit heb ik geconcludeerd dat iungo een prettigere oplossing is.

Wij verkopen dus iungo, en dat heb ik dus al gezegd.
Maar ik heb geen "relatie" met iungo. Als CEMM mij een mail stuurt en aanbied voor 80 euro een kant en klare kit te verkopen, verkoop ik CEMM. Wij kijken naar prijs/kwaliteit.
Wat wil mijn klant (en de meeste Qbox gebruikers):
Monitoren van verbruik en opwek
Wie kan dit:
Qbox, Iungo, CEMM (en nog 40)
Wat kost het?
110, 106 (nu als je qbox al had), 152
Conclusie?
Qbox is dood -> iungo

Als een klant om CEMM vraagt verkoop ik een CEMM. Daar verdien ik 0 op. Die dingen verkopen wij 1:1 voor de verkoop prijs. Het installeren is peanuts omdat we toch al bezig moeten in de meterkast. Een kWh meter en een kastje met 3 kabels is echt maar een paar minuten werk extra. Rekenen wij niks voor.

Dus ja, wij zijn reseller van iungo, maar in principe dus ook van CEMM. Echter heeft CEMM geen pagina daarvoor (en als ze die wel hadden stonden we daar wellicht niet op, omdat we die niet als 1e aanbieden, maar wel kunnen aanbieden als installateur).
Prima.... Nu is het in ieder geval duidelijk.

En ja hoor.. je mag me Rally noemen.

Reageer