Beetje teleurgesteld in de Qbox

• 6 maart 2017
  • 5 reacties
  • 316 keer bekeken

Ik heb sinds een paar dagen de QBox (mono) in huis, maar ben niet onder de indruk. Ik heb een slimme meter met P1 poort waarop de QBox is aangesloten. Hoewel het aansluiten van de QBox een fluitje van een cent is, is die niet bepaald netjes. In mijn geval is de afstand van slimme meter naar de bekabelde internet router EN het dichtstbijzijnde stopcontact een meter of 5. De bijgeleverde kabel tussen de P1 poort en de Qbox is ongeveer een meter waardoor ik een lange netwerkkabel en een dito stroomkabel richting de slimme meter moet leiden omdat dat de gedwongen plek van de Qbox is. Maar dat ziet er dus niet uit. Als de QBox me nu voordelen zou geven ten opzichte van een (gratis) account bij slimmemeterportal.nl dan zou ik overwegen de installatie wat te verfraaien.

Maar ik heb geen voordelen gevonden. De QBox zou realtime informatie bevatten en dat was de reden dat ik besloot deze te bestellen. De Qbox en ik verstaan onder real time echter 2 verschillende dingen. Mijn observaties met real time volgens de Qbox zijn dat het systeem 1 keer in de 10(?) minuten een meting doet van het op dat moment actuele stroomgebruik en deze momentopname pas na 10 minuten weer doet. Als er op het moment van de meting dus een waterkoker oid aanstaat dan doet het systeem dus voorkomen dat deze 10 minuten aanstaat a 3000 W. Dit is geen realtime, ook niet semi real time. Hier heb je gewoon helemaal niets aan. De historische informatie die je kunt vinden in slimmemeterportal is completer, visueel aantrekkelijker, met een inschatting van het sluipverbruik en vertoont niet de "gaten" waar elders op dit forum melding van wordt gedaan. Daarnaast is de site veel sneller. Het enige nadeel dat ik heb ervaren is dat de informatie pas de volgende dag inzichtelijk wordt.

Ik ben benieuwd of anderen mijn bezwaren ook herkennen en houd me aanbevolen voor tips.

5 reacties

Ik herken helaas het bovenstaande volledig.
Graag wil ik voor mezelf inzichtelijk hebben hoe mijn verbruik is samengesteld en waar ik mogelijk op zou kunnen besparen.
De Qbox heeft mij tot op heden deze informatie niet gegeven.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi tice17 en L.deKruijf, welkom op de community!

De Qbox hoort je meter elke minuut uit te lezen. Dan zie je in de live pagina in de app de data steeds wijzigen. In de grafieken is het elke 5 minuten.

Ik begrijp dat het met de kabels en de afstand lastig is, het enige wat we hebben om dat te omzeilen is te Qbox duo. Dan heb je een kastje bij je internetmodem en een bij de elektra meter. Deze maken dan draadloos een verbinding met elkaar.

We zijn momenteel een volledige nieuwe app en Mijn Energie aan het bouwen. Mocht je benieuwd zijn naar de veranderingen en eventueel mee willen testen kan je in dit topic meelezen: Denk mee over een nieuwe Mijn Energie & app!.

Groeten van Tanja
Ik heb de qbox duo, maar sinds de grote storing doet het live uitlezen er bij mij meer dan 20 minuten over. Echt live is dat dus niet helaas 😉
Op dit moment idd geen meerwaarde, de qbox.
Reputatie 5
Badge +14
Helaas ondervind ik ook de vertraging in de app, de gegevens worden om de 10 min ververst.
Voor wat betreft de kabellengte, dit is gewoon standaard. bij de meeste hardware die men aanschaft zit maar een kabeltje van 1 a 2 meter en soms ook 0 meter, mag je het zelf aanschaffen.
Wil je geen kabeltje verlengen dan kan je ook kiezen voor een powerline adapter, tenminste als je een stopcontact in de buurt hebt. Maar dit gaat ook op bij het voorstel van qurrent maar dan draadloos.
Reputatie 5
Badge +13
We merken dat dat meer mensen problemen hebben met de live data. Het verschilt wanneer deze ververst.

We zijn het momenteel aan het uitzoeken waar het door kan komen en hoe we het kunnen oplossen en houden iedereen via dit topic op de hoogte.

Groeten van Tanja

Reageer