Foutieve waarden en grafieken met de Q-box.

  • 5 oktober 2016
  • 13 reacties
  • 624 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik gebruik vanaf het begin dat ik klant ben de Q-box in combinatie met een ferraris-meter.
Af en toe komen er volstrekt ongeloofwaardige data naar voren in de grafieken.
Mijn verbruik is dan het gehele etmaal negatief, of anders gezegd wij leveren 24 uur per dag terug.
Iets wat 's nachts hoogst onwaarschijnlijk is met een PV-installatie.
Ter illustratie de grafiek van maandag 9-5-2016.
Er zijn meerdere van deze grafieken in dit jaar te vinden.


13 reacties

Hoi Nck304,

Dit grafiekje ziet er inderdaad vrij vreemd uit. Het zou verschillende oorzaken kunnen hebben. De meest voor de hand liggende verklaring is dat de sensor omgekeerd geplakt is op je ferraris meter. Daarom staan alle gegevens negatief. Zit het kabeltje dat uit de sensor komt aan de rechter kant?

Ik wil ook in meer detail naar jouw persoonlijke situatie kijken, kun je dan in een privébericht je postcode en huisnummer sturen? Dan zoek ik het voor je uit!

Groeten,

Natalia van Qurrent
Reputatie 2
Badge
Het gebeurt af en toe.
Wanneer de sensor omgekeerd zou zijn gemonteerd zou ik wel een exorbitant hoog stroomverbruik hebben volgens de Q-box.
Het vreemde is dat het niet consistent is.
De meter draait echt wel de goede kant op, dat heet linksom bij teruglevering en rechtsom bij afnamen.

Jan
Hoi Jan,

Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Ik heb je privébericht ontvangen, dank ervoor. Ik ga voor je op zoek naar een oplossing!

Groeten,

Natalia van Qurrent
Badge +4
ik heb ook een Qbox op een ferraris meter.
Bij mij lijkt de grafiek standaard een factor x hoger te liggen.
in de periode van 19 sep 2016 t/m 25 sep 2016 bijvoorbeeld op dagen ca. 40kWh



nu heb ik de beschikking over een analyse tool en noteer ik mijn meterstanden met enige regelmaat.
daar zie ik dat mijn gemiddelde dichter bij de vergelijking van Qurrent zou moeten liggen.



heb nu de Qbox losgekoppeld omdat ik de data die in het dashboard verschijnt wat mij betreft niet betrouwbaar is. en dat is jammer.

Verder heb ik een paar vragen
  • is het eenvoudig te testen of de sensor goed geplaats is.
  • kan de afstand te groot zijn tussen de meterkast en de draadloze ontvanger waardoor waarden vertekend worden?
  • kan de data die verzonden wordt naar de servers van Qurrent afgevangen worden?
  • kunnen de waarden afwijken doordat het type meter verkeerd in het systeem van Qurrent staat?

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben
Badge +6
Hoe ziet jouw dag-grafiek er uit voor die maandag met 40 kWh, Gerco? Aangezien de Qbox per minuut rapporteert valt daar misschien nog een patroon te herkennen.
Badge +4
Hoe ziet jouw dag-grafiek er uit voor die maandag met 40 kWh, Gerco? Aangezien de Qbox per minuut rapporteert valt daar misschien nog een patroon te herkennen.

bij dezen, 19 september, ik kan er niet echt een patroon uit halen, en hij dipt ook wel eens onder 0 (geen zonnepanelen)

Reputatie 2
Badge
Nu ik me er wat meer in verdiep krijg ik het idee dat het wel eens een probleem van lichtreflectie of lichtval kan zijn. De meter heeft een geheel doorzichtige kap
Ik heb mijn ferraris afgeplakt zodat er geen storende invloeden van buitenaf meer op de sensor kan vallen.
Ook het knipperende lichtje van de digitale tussenmeter is afgeplakt.
Kijken of het resultaat heeft.

Jan
Badge +6
bij dezen, 19 september, ik kan er niet echt een patroon uit halen, en hij dipt ook wel eens onder 0 (geen zonnepanelen)


Ik zie inderdaad geen patroon, maar wel een extreem hoge meting. Ik geloof niet dat je werkelijk zoveel stroom verbruikt als dat er geregistreerd wordt. Vooral die korte pieken van rond de 12 kilowatt zijn opvallend; door één groep van 16A gaat maximaal 3,7 kilowatt zonder dat de automaat de groep uitschakelt.

Waarschijnlijk is er iets aan de hand met de sensor. Misschien reflectie of lichtinval, zoals Jan hierboven vermoedt, of zit de sensor niet helemaal goed.
Badge +4
Meter was inderdaad afgeschermd van externe licht invloeden.
het enige dat ik me nog kan bedenken is dat de sensor niet lekker zit.
dat ding zit met de bijgeleverde kleefstrip behoorlijk vast. en is niet echt eenvoudig te verplaatsen.

zal eens kijken of ik een simpel test circuitje kan maken om ervoor te zorgen dat ik de sensor goed kan meten voordat ik deze definitief vast zet.
ik heb ook een Qbox op een ferraris meter.
Bij mij lijkt de grafiek standaard een factor x hoger te liggen.
in de periode van 19 sep 2016 t/m 25 sep 2016 bijvoorbeeld op dagen ca. 40kWh



nu heb ik de beschikking over een analyse tool en noteer ik mijn meterstanden met enige regelmaat.
daar zie ik dat mijn gemiddelde dichter bij de vergelijking van Qurrent zou moeten liggen.



heb nu de Qbox losgekoppeld omdat ik de data die in het dashboard verschijnt wat mij betreft niet betrouwbaar is. en dat is jammer.

Verder heb ik een paar vragen
  • is het eenvoudig te testen of de sensor goed geplaats is.
  • kan de afstand te groot zijn tussen de meterkast en de draadloze ontvanger waardoor waarden vertekend worden?
  • kan de data die verzonden wordt naar de servers van Qurrent afgevangen worden?
  • kunnen de waarden afwijken doordat het type meter verkeerd in het systeem van Qurrent staat?

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben


Ik denk dat er een verkeerde meter met de verkeerde impulswaarde is gekoppeld aan jouw Qbox. Kan jij mij een foto in een privé bericht sturen van jouw meter en je postcode + huisnummer? Gaan ik kijken wat er aan de hand is.

Groetjes,
Nina
Reputatie 2
Badge
Na een kleine maand geen afwijkende grafieken lijkt het erop dat de oorzaak hier reflectiewas van het knipperende lichtje van de digitale tussenmeter op de schijf van de ferraris. Nogmaals, laatstgenoemde heeft een geheel doorzichtige kap.
Ook dat het deurtje soms op een kier stond en er licht van de plafonnière op kon schijnen kan van invloed zijn geweest.
In ieder geval let ik er op dat het deurtje goed gesloten is en ik heb de digitale meter afgeplakt.
Tot nu toe geen rare afwijkingen meer gehad.

Jan
Na een kleine maand geen afwijkende grafieken lijkt het erop dat de oorzaak hier reflectiewas van het knipperende lichtje van de digitale tussenmeter op de schijf van de ferraris. Nogmaals, laatstgenoemde heeft een geheel doorzichtige kap.
Ook dat het deurtje soms op een kier stond en er licht van de plafonnière op kon schijnen kan van invloed zijn geweest.
In ieder geval let ik er op dat het deurtje goed gesloten is en ik heb de digitale meter afgeplakt.
Tot nu toe geen rare afwijkingen meer gehad.

Jan


Goed om te zien dat je een oplossing hebt gevonden, Jan.

Groetjes,

Lara
Reputatie 2
Badge
Nu, nadat ik ongeveer 3 maanden de meter heb afgeplakt, geen vreemde uitlezingen meer gezien.
Lijkt me een goed idee om de gebruiksaanwijzing van de Q-box aan te vullen met een opmerking over dit fenomeen.

Knipperend licht van een andere meter of invallend licht weerkaatsen op de draaischijf van de ferrarismeter en kunnen in sommige gevallen een foutieve uitlezing geven.
Met name in meters met een geheel doorzichtige behuizing.

Jan

Reageer