Beantwoord

Gegevens Qbox bij kortsluiting/stroomstoring

  • 29 november 2016
  • 6 reacties
  • 382 keer bekeken

Hoe komt het dat het vaak zo een probleem is om het verzenden van de data van de qbox naar de server weer op te starten als de stroom is uitgevallen? Ik moet elke keer weer mailen (bellen is om persoonlijke redenen niet goed mogelijk) om te wachten tot het aan de kant van qurrent gereset wordt.

Ik ben erg benieuwd naar de (technische) reden waarom het verzenden/ontvangen opeens hapert. Het is nu de derde keer dat het gebeurt, en een uitleg zou mij wat frustratie schelen omdat ik niet snap waarom hij niet gewoon automatisch weer doorgaat met meetgegevens opslaan op de server.
icon

Beste antwoord door Niels van Qurrent 2 december 2016, 11:45

Hoe komt het dat het vaak zo een probleem is om het verzenden van de data van de qbox naar de server weer op te starten als de stroom is uitgevallen? Ik moet elke keer weer mailen (bellen is om persoonlijke redenen niet goed mogelijk) om te wachten tot het aan de kant van qurrent gereset wordt.

Ik ben erg benieuwd naar de (technische) reden waarom het verzenden/ontvangen opeens hapert. Het is nu de derde keer dat het gebeurt, en een uitleg zou mij wat frustratie schelen omdat ik niet snap waarom hij niet gewoon automatisch weer doorgaat met meetgegevens opslaan op de server.


Beste Trevor,

Wat vervelend om te horen dat de Qbox steed na een stroomstoring niet meer goed online komt.

De reden dat de Qbox na een stroomstoring niet altijd weer goed de meter kan uitlezen, kan door vele dingen komen, zoals de internetmodem/router, afstand tussen de Qboxen, internetverbinding, hoe lang een stroomstoring duurt of de elektra meter.

Bij een stroomstoring wordt abrupt alle elektra uitgeschakeld en daarna weer opgestart, maar omdat de Qbox met internet is verbonden en dat modems en/of routers dan zich vaak weer opnieuw instellen en de verbinding net even anders is waardoor de Qbox geen data meer kan doorgeven en van slag is. Kan het zijn dat de Qbox in een default stand blijft staan totdat er een reset gedaan wordt. Dit kan zich zoals hierboven beschreven voordoen maar zoals RGM aangeeft niet bij iedereen. Omdat er natuurlijk veel verschillende merken van routers zijn kan dit ook voor een probleem zorgen zodat de Qbox na de storing niet meer goed kan verbinden met internet.

Dan is er nog dat je een oude draaischijfmeter bezit die na een storing weer opnieuw moet worden ingelezen door de Qbox omdat die naar fabrieksinstellingen wordt gezet. Of te wel de sensor wordt weer opnieuw gekalibreerd voor jouw specifieke meter en als dat niet lukt dan dienen wij een reset en nieuwe kalibratie te starten voordat de Qbox weer goed werkt.

Als laatste beschik je over een Qbox Duo waar er twee Qboxen naar fabrieksinstellingen gezet worden door de storing, wat de kans op een error vergroot in tegenstelling tot een Qbox Mono, dit is geen excuus maar het is meer om aan te geven wat voor factoren ervoor kunnen zorgen dat je Qbox na een stroomstoring niet meer goed kan functioneren. Deze laatste is bijna nooit het geval en was bij jouw Qbox dan ook niet aan te orde.

Bij jouw Qbox was de kalibratie niet goed verwerkt waardoor de Qbox de meter niet meer uitlas. Dit heb ik nu aangepast en de Qbox werkt weer.

In de meeste gevallen helpt de stroomkabel van de Qbox bij alleen het internet, er uithalen en opnieuw instoppen zoals RGM hierboven al aangaf om de Qbox weer goed werkend te krijgen.

Hopelijk heb ik je zo van voldoende informatie verschaft omtrent de factoren en variabelen die een rol kunnen spelen bij een stroomstoring.

Voor nu wens je ik je weer goede uitlezing met de Qbox zonder stroomstoringen.

Groeten,

Niels
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +5
Vreemd, hier gaat hij gewoon door na een stroomstoring of als ik de stekker er even uit heb gehad.
Welke QBox heb je, de vaste in de meterkast of zoals ik de draadloze versie.
Badge +5
Je titel luid: "Wat gebeurt er met de gegevens van de Qbox als er kortsluiting/stroomstoring is geweest?"

Daar kunnen we ook even op doorgaan, de gegevens worden per direct verstuurd naar Qurrent, die worden daar opgeslagen op de server en gaan dus niet verloren. De slimme meter houd zijn data ook voor (maanden zelfs) vast, er gaat dus niets verloren.
Stel dat de GSM zendmasten uitvallen (hier in de wijk ooit gebeurt) dan zou je gratis stroom krijgen omdat de data verloren gaat.
Helaas (ja, echt jammer) gaat die vlieger niet op is mij door de netwerkbeheerder
(incl. grijns op zijn gezicht) ooit verteld.
Ik heb een vaste, dus meetstationnetje op de (oude) meter en bij de router de verzender, beide bekabeld. Het gaat ook goed tot aan het verzenden. De vorige twee keer was het ook een actie van Qurrent die nodig was om de boel weer aan te zwengelen. Het is overigens niet altijd fout gegaan. Maar nu dus wel weer.
Ben gewoon benieuwd hoe dat werkt.
Hartelijk dank Niels.

(/edit: of zal ik Archer zeggen 😃 )
Reputatie 2
Badge +4
Hoe komt het dat het vaak zo een probleem is om het verzenden van de data van de qbox naar de server weer op te starten als de stroom is uitgevallen? Ik moet elke keer weer mailen (bellen is om persoonlijke redenen niet goed mogelijk) om te wachten tot het aan de kant van qurrent gereset wordt.

Ik ben erg benieuwd naar de (technische) reden waarom het verzenden/ontvangen opeens hapert. Het is nu de derde keer dat het gebeurt, en een uitleg zou mij wat frustratie schelen omdat ik niet snap waarom hij niet gewoon automatisch weer doorgaat met meetgegevens opslaan op de server.


Beste Trevor,

Wat vervelend om te horen dat de Qbox steed na een stroomstoring niet meer goed online komt.

De reden dat de Qbox na een stroomstoring niet altijd weer goed de meter kan uitlezen, kan door vele dingen komen, zoals de internetmodem/router, afstand tussen de Qboxen, internetverbinding, hoe lang een stroomstoring duurt of de elektra meter.

Bij een stroomstoring wordt abrupt alle elektra uitgeschakeld en daarna weer opgestart, maar omdat de Qbox met internet is verbonden en dat modems en/of routers dan zich vaak weer opnieuw instellen en de verbinding net even anders is waardoor de Qbox geen data meer kan doorgeven en van slag is. Kan het zijn dat de Qbox in een default stand blijft staan totdat er een reset gedaan wordt. Dit kan zich zoals hierboven beschreven voordoen maar zoals RGM aangeeft niet bij iedereen. Omdat er natuurlijk veel verschillende merken van routers zijn kan dit ook voor een probleem zorgen zodat de Qbox na de storing niet meer goed kan verbinden met internet.

Dan is er nog dat je een oude draaischijfmeter bezit die na een storing weer opnieuw moet worden ingelezen door de Qbox omdat die naar fabrieksinstellingen wordt gezet. Of te wel de sensor wordt weer opnieuw gekalibreerd voor jouw specifieke meter en als dat niet lukt dan dienen wij een reset en nieuwe kalibratie te starten voordat de Qbox weer goed werkt.

Als laatste beschik je over een Qbox Duo waar er twee Qboxen naar fabrieksinstellingen gezet worden door de storing, wat de kans op een error vergroot in tegenstelling tot een Qbox Mono, dit is geen excuus maar het is meer om aan te geven wat voor factoren ervoor kunnen zorgen dat je Qbox na een stroomstoring niet meer goed kan functioneren. Deze laatste is bijna nooit het geval en was bij jouw Qbox dan ook niet aan te orde.

Bij jouw Qbox was de kalibratie niet goed verwerkt waardoor de Qbox de meter niet meer uitlas. Dit heb ik nu aangepast en de Qbox werkt weer.

In de meeste gevallen helpt de stroomkabel van de Qbox bij alleen het internet, er uithalen en opnieuw instoppen zoals RGM hierboven al aangaf om de Qbox weer goed werkend te krijgen.

Hopelijk heb ik je zo van voldoende informatie verschaft omtrent de factoren en variabelen die een rol kunnen spelen bij een stroomstoring.

Voor nu wens je ik je weer goede uitlezing met de Qbox zonder stroomstoringen.

Groeten,

Niels
Reputatie 2
Badge +4
Hartelijk dank Niels.

(/edit: of zal ik Archer zeggen 😃 )


Hahahah, beide zijn goed!

Reageer