Beantwoord

Gegevens Qbox komen niet overeen met de jaarnota?

• 18 februari 2017
  • 3 reacties
  • 232 keer bekeken

De on line app is geweldig om on line je energie verbruik en opwek van de zonne energie te bekijken. Wat blijkt bij het bekijken van de jaarnota dat de gegevens helemaal niet kloppen. Zowel het verbruik als ook de opgewekte energie is ongeveer (niet precies!!!) te keer zo hoog in de app als in werkelijkheid.

Wat gaat er mis?
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 10 mei 2017, 15:26

Hallo Joost,

Ik heb het antwoord van mijn collega Natalia en jouw account nagelopen.
Hetgeen wat Natalia in het voorgaande bericht gecommuniceerd heeft, is juist.

De Qbox wordt gebruikt als indicator van wat er is verbruikt per dag, per week, per maand of per jaar.
Hierdoor krijgt een klant inzicht in zijn verbruik en kan hij gaan besparen.
De daadwerkelijke afrekening werkt anders, er zullen bij een jaarrekening hele andere factoren verrekend worden waardoor het kan afwijken.

Groeten van Giulia
Bekijk origineel

3 reacties

Hoi Joost,

Het komt wel vaker voor dat er een klein verschil zit tussen het verbruik dat door de Qbox is gemeten en het verbruik dat je op de jaar-/eindafrekening ziet staat. De afrekening wordt gebaseerd op meterstanden die aan het begin en het einde van het contractjaar opgenomen zijn. Zo komt het wel eens voor dat de standen een dag of meer eerder of later door worden gegeven, of anders op een bepaald tijdstip uitgelezen worden uit de slimme meter. Als de standen niet op tijd doorgegeven zijn, wordt er ook met berekend standen gerekend. Voor de afrekeningen zijn meterstanden leidend. De Qbox is ontworpen met het idee om de klant meer inzicht te geven in zijn/haar verbruik en op deze manier te helpen om energie te besparen. Het is geen meter en wordt daarom niet gebruikt door ons om meterstanden uit te lezen.

Ik hoop dat de situatie nu wat duidelijker is. Hoe groot is het verschil in het verbruik dat je ziet? Als je wil dat we in detail onderzoeken wat er in jouw geval precies aan de hand is en hoe he verschil tot stand is gekomen, laat het dan aan ons weten!

Groeten,

Natalia
Dag Natalia,

Dit klinkt als een te snelle reactie. Het verschil is zeker geen afronding foutje. Zowel het verbruik als ook de opgewekte zonne energie zijn ongeveer (niet precies!!) TWEE KEER zo hoog in de qurrent app als aangegeven in de meterstand en de gegevens die ik direct van de zonnepanelen kan aflezen. Zie ook de printscreen die ik meestuurde met mijn initiële vraag.

Kortom, kan je 'de details' (en dit zijn geen details!!!) uitzoeken? op deze manier heb ik met de qurrent app GEEN dagelijks/wekelijks/maandelijks reëel zicht op mijn verbruik.

alvast dank
Joost
Reputatie 2
Badge +8
Hallo Joost,

Ik heb het antwoord van mijn collega Natalia en jouw account nagelopen.
Hetgeen wat Natalia in het voorgaande bericht gecommuniceerd heeft, is juist.

De Qbox wordt gebruikt als indicator van wat er is verbruikt per dag, per week, per maand of per jaar.
Hierdoor krijgt een klant inzicht in zijn verbruik en kan hij gaan besparen.
De daadwerkelijke afrekening werkt anders, er zullen bij een jaarrekening hele andere factoren verrekend worden waardoor het kan afwijken.

Groeten van Giulia

Reageer